Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie komponentowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie komponentowe
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wierciński <Tomasz.Wiercinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inżynieria oprogramowania
W-2Programowanie obiektowe
W-3Język Java

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
C-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
C-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-L-4Programowanie aspektowe.2
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-L-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.4
T-L-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-L-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.2
T-L-11Serwisy RESTful2
T-L-12Architektura mikroserwisów2
T-L-13Obsługa poczty elektronicznej.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-W-4Programowanie aspektowe.2
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-W-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.4
T-W-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-W-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.2
T-W-11Serwisy RESTful2
T-W-12Architektura mikroserwisów2
T-W-13Obsługa poczty elektronicznej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowanie do zajęć20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-5Przygotowanie do egzaminu7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
M-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
S-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.2_W01
Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową.
I_1A_W05C-1T-W-1M-1S-1
I_1A_D02.07.2_W02
Zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do integracji systemów informatycznych.
I_1A_W05C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1
I_1A_D02.07.2_W03
Zna mechanizmy dostepu do danych
I_1A_W03C-2T-L-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.2_U01
Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji.
I_1A_U06C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-2M-3S-2
I_1A_D02.07.2_U02
Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji.
I_1A_U10C-3T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1M-3S-2
I_1A_D02.07.2_U03
Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komopnentów.
I_1A_U09C-3T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-3S-2
I_1A_D02.07.2_U04
Adaptuje wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
I_1A_U09C-3T-W-7M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.07.2_K01
Ocenianie użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii.
I_1A_K04C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2
I_1A_D02.07.2_K02
Proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
I_1A_K04C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.2_W01
Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową.
2,0
3,0Rozumie co to jest komponent.
3,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów.
4,0Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych.
4,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe
5,0Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb.
I_1A_D02.07.2_W02
Zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do integracji systemów informatycznych.
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym pojęcie integracji systemów informatycznych.
3,5Potrafi wymienić wzorce integracyjne oraz wie do czego służą.
4,0Potrafi wymienić podstawowe protokoły integracyjne oraz zna ich zastosowanie
4,5Zna protokoły i wzorce integracyjne oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu.
5,0Zna i potrafi korzystać z mechanizmów integracyjnych do komunikacji systemów informatycznych.
I_1A_D02.07.2_W03
Zna mechanizmy dostepu do danych
2,0
3,0Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych.
3,5Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych.
4,0Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych.
4,5Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych.
5,0Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.2_U01
Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji.
2,0
3,0Umie stworzyć prosty komponent.
3,5Umie stworzyć bibliotekę komponentów.
4,0Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty.
4,5Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie.
5,0Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie.
I_1A_D02.07.2_U02
Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji.
2,0
3,0Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu
3,5Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu.
4,0Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie.
4,5Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu.
5,0Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie
I_1A_D02.07.2_U03
Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komopnentów.
2,0
3,0Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny.
3,5Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania.
4,0Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne.
4,5Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu.
5,0Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji.
I_1A_D02.07.2_U04
Adaptuje wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
2,0
3,0Umie zastosować najprostrzy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie.
3,5Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie.
4,0Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL.
4,5Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania.
5,0Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.07.2_K01
Ocenianie użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii.
2,0
3,0Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji.
3,5Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie.
4,0Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie.
4,5Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego.
5,0Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje.
I_1A_D02.07.2_K02
Proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
2,0
3,0Potrafi wskazać komponenty w badanym systemie.
3,5Potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie.
4,0Potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu.
4,5Potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia.
5,0Potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu..

Literatura podstawowa

  1. Clemens Szyperski, Inżynieria oprogramowania. Oprogramowanie komponentowe, WNT, Warszawa, 2001
  2. Craig walls, Spring w akcji, Helion, 2015, IV

Literatura dodatkowa

  1. Gregor Hohpe, Enterprise Integration Patterns: Design, Building, and Deploying Messaging Solutions, Addison-Wesley, 2004
  2. Thomas Erl, Thomas Erl, Service-Oriented Architecture. Concepts, Technology, and Design, Prentice Hall, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-L-4Programowanie aspektowe.2
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-L-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.4
T-L-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-L-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.2
T-L-11Serwisy RESTful2
T-L-12Architektura mikroserwisów2
T-L-13Obsługa poczty elektronicznej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.2
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.2
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.2
T-W-4Programowanie aspektowe.2
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.2
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.2
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.4
T-W-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.4
T-W-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.2
T-W-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.2
T-W-11Serwisy RESTful2
T-W-12Architektura mikroserwisów2
T-W-13Obsługa poczty elektronicznej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowanie do zajęć20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych30
A-W-2Studiowanie literatury6
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Udział w egzaminie pisemnym2
A-W-5Przygotowanie do egzaminu7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_W01Zna pojęcia komponentu i właściwości technologii komponentowych oraz architekturę komponentową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie co to jest komponent.
3,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi podać przykłady gotowych komponentów.
4,0Rozumie co to jest komponent oraz potrafi wymienić podstawowe właściwości technologii komponentowych.
4,5Rozumie co to jest komponent oraz potrafi rozróżnić wybrane technologje komponentowe
5,0Potrafi samodzielnie opracować komponent do wybranych potrzeb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_W02Zna podstawowe protokoły, modele i mechanizmy wykorzystywane do integracji systemów informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W05Posiada wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych; zna nowoczesne metody projektowania, analizowania, wytwarzania i testowania oprogramowania, w szczególności obejmujące szeroko stosowane narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
Treści programoweT-W-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-W-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-W-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-W-11Serwisy RESTful
T-W-12Architektura mikroserwisów
T-W-13Obsługa poczty elektronicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w stopniu podstawowym pojęcie integracji systemów informatycznych.
3,5Potrafi wymienić wzorce integracyjne oraz wie do czego służą.
4,0Potrafi wymienić podstawowe protokoły integracyjne oraz zna ich zastosowanie
4,5Zna protokoły i wzorce integracyjne oraz potrafi z nich skorzystać przy implementacji systemu.
5,0Zna i potrafi korzystać z mechanizmów integracyjnych do komunikacji systemów informatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_W03Zna mechanizmy dostepu do danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
Treści programoweT-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić podstawowe mechanizmy dostępu do danych.
3,5Potrafi omówić właściwości wybranych mechanizmów dostępu do danych.
4,0Zna zastosowanie poszczególnych mechanizmów bazodanowych.
4,5Potrafi w stopniu podstawowym korzystać z wybranych mechanizmów bazodanowych.
5,0Potrafi w stopniu zaawansowanym korzystać z wybranych mechanizmów dostępu do danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_U01Stosuje proste kody i komponenty oraz tworzy własne pakiety/biblioteki, klasy i metod wchodzące w skład aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U06Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy algorytmiczne z uwzględnieniem ich złożoności posługując się kluczowymi językami programowania.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
Treści programoweT-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
Metody nauczaniaM-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie stworzyć prosty komponent.
3,5Umie stworzyć bibliotekę komponentów.
4,0Potrafi łączyć ze sobą stworzone komponenty.
4,5Potrafi wykorzystać stworzone przez siebie komponenty w programie.
5,0Potrafi tworzyć złożone komponenty i wykorzystywać je w implementowanym systemie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_U02Stosuje pakiety i komponenty w technologiach o źródłach otwartych do projektowania poszczególnych warstw aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
Treści programoweT-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
Metody nauczaniaM-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wykorzystać gotowy komponent do realizacji projektu
3,5Umie skonfigurować gotowy komponent w zależności od potrzeb systemu.
4,0Umie łączyć proste gotowe komponenty w programie.
4,5Umie łączyć gotowe komponenty z własnymi w celu realizacji wymagań implementowanego systemu.
5,0Umie wykorzystywać zaawansowane komponenty z gotowych bibliotek w implementowanym systemie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_U03Adaptuje wybrane mechanizmy i metod integracji do oprogramowania projektowanego i implementowanego zgodnie z wymaganiami architektury systemu przy użyciu komopnentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
Treści programoweT-L-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-L-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-L-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-L-11Serwisy RESTful
T-L-12Architektura mikroserwisów
T-L-13Obsługa poczty elektronicznej.
Metody nauczaniaM-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zbudować i skonfigurować podstawowy komponent realizujący prosty wzorzec integracyjny.
3,5Umie łączyć podstawowe wzorce integracyjne w celu realizacji prostego zadania.
4,0Umie zbudować podstawowy przepływ komunikatów w oparciu o połączone wzorce integracyjne.
4,5Umie zastosować odpowiedni mechanizm integracji w implementowanym oprogramowaniu.
5,0Umie w sposób zaawansowany korzystać ze wzorców i mechanizmów integracji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_U04Adaptuje wybrane mechanizmy dostępu do danych w projektowanym oprogramowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
Treści programoweT-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
Metody nauczaniaM-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zastosować najprostrzy mechanizm dostępu do danych w implementowanym systemie.
3,5Umie zastosować wybrany mechanizm ORM dostępu do danych w implementowanym systemie.
4,0Stosuje mechanizmy dostępu do danych w bazach relacyjnych i NoSQL.
4,5Korzysta z baz relacyjnych i NoSQL oraz mechanizmów cachowania.
5,0Umie w stopniu zaawansowanym korzystać z mechanizmów ORM i cachowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_K01Ocenianie użyteczność i zgodność przykładowych komponentów, bibliotek/pakietów w wybranej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
C-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-W-4Programowanie aspektowe.
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-W-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-W-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-W-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-W-11Serwisy RESTful
T-W-12Architektura mikroserwisów
T-W-13Obsługa poczty elektronicznej.
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-L-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-L-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-L-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-L-11Serwisy RESTful
T-L-12Architektura mikroserwisów
T-L-13Obsługa poczty elektronicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
M-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
S-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji.
3,5Potrafi odnaleźć wybrane komponenty w wybranej aplikacji oraz wskazać ich zastosowanie.
4,0Potrafi ocenić jakość komponentów w badanym systemie.
4,5Potrafi podać potrzebne komponenty do realizacji systemu informatycznego.
5,0Potrafi ocenić użyteczność wybranych komponentów w implementowanym systemie.oraz wskazać potrzebne modyfikacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.07.2_K02Proponuje ulepszenia poprzez budowanie nowych komponentów lub modyfikację istniejących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności korzystania z narzędzi i środowisk projektowania, wytwarzania oraz testowania oprogramowania bazującego na komponentach.
C-2Zapoznanie się z językami programowania, bibliotekami i technologiami służącymi do tworzenia oprogramowania przy użyciu komponentów.
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu technik programowania komponentowego.
Treści programoweT-W-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-W-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-W-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-W-4Programowanie aspektowe.
T-W-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-W-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-W-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-W-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-W-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-W-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-W-11Serwisy RESTful
T-W-12Architektura mikroserwisów
T-W-13Obsługa poczty elektronicznej.
T-L-3Opracowywanie i zestawianie komponentów.
T-L-4Programowanie aspektowe.
T-L-5Realizacja wzorców architektonicznych aplikacji rozproszonych.
T-L-6Zabezpieczenia w aplikacjach rozproszonych.
T-L-7Obsługa baz danych. Mechanizmy ORM. Bazy NoSQL. Cachowanie danych.
T-L-8Integracja systemów. Wzorce integracyjne. Wykorzystanie protokołów i modeli komunikacyjnych. Architektura SOA.
T-L-9Webserwisy oparte na WSDL i SOAP.
T-L-1Pojęcie komponentu. Cykl życia komponentu. Zależności i ich rozwiązywanie. Właściwości technologii komponentowej.
T-L-2Architektura komponentowa i środowiska komponentowe.
T-L-10Obsługa asynchronicznej wymiany komunikatów. Messaging.
T-L-11Serwisy RESTful
T-L-12Architektura mikroserwisów
T-L-13Obsługa poczty elektronicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład w formie prezentacji multimedialnej
M-2prezentacja i omawianie przykładowych programów
M-3realizacja ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny w postaci testu
S-2Ocena formująca: ocena realizacji ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wskazać komponenty w badanym systemie.
3,5Potrafi ocenić jakość wybranych komponentów w systemie.
4,0Potrafi zaproponować modyfikację istniejących komponentów w celu ulepszenia systemu.
4,5Potrafi zaproponować rozbudowę systemu o nowe komponenty w celu jego ulepszenia.
5,0Potrafi zaproponować sposób rozbudowy systemu w oparciu o rozbudowę komponentów istniejących oraz implementację własnych w celu ulepszenia systemu..