Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania

Sylabus przedmiotu Modelowanie obiektów trójwymiarowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie obiektów trójwymiarowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wernikowski <marek.wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Gry komputerowe 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów tworzenia trójwymiarowych obiektów oraz budowania scen.
C-2Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia modeli 3D w środowisku do modelowania.
C-3Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia scen 3D.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie modelu: kształt geometryczny.3
T-L-2Tworzenie modelu: teksturowanie i mapy wektorów normalnych.3
T-L-3Tworzenie modelu: animacje.4
T-L-4Modelowanie sceny: kamera i oświetlenie.2
T-L-5Optymalizacja modelu pod kątem przyspieszenia renderingu.2
T-L-6Prezentacja stworzonych modeli.1
15
wykłady
T-W-1Środowiska do modelowania obiektów 3D, reprezentacje obiektów 3D.2
T-W-2Techniki modelowania kształtów geometrycznych.3
T-W-3Techniki modelowania materiałów.2
T-W-4Proces tworzenia animacji obiektów.2
T-W-5Modelowanie sceny: kamera.2
T-W-6Modelowanie sceny: oświetlenie.2
T-W-7Techniki optymalizacji modeli.1
T-W-8Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne dokształcanie7
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień prezentowanych na wykładach7
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3metoda praktyczna - pokaz
M-4metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenie podlega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pytań w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C23.2_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i animowania obiektów trójwymiarowych.
I_1A_W09C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C23.2_U01
Modeluje obiekt trójwymiarowy z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania.
I_1A_U16C-3, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-4, M-5, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C23.2_K01
Rozumie złożoność procesu modelowania trójwymiarowego.
I_1A_K02C-3, C-2M-5, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C23.2_W01
Posiada wiedzę z zakresu modelowania i animowania obiektów trójwymiarowych.
2,0
3,0Zna i wymienia techniki tworzenia modeli oraz elementy sceny trójwymiarowej.
3,5
4,0Rozumie etapy tworzenia modelu i opisuje przebieg jednego wybranego.
4,5
5,0Charakteryzuje przebieg każdego etapu tworzenia modelu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C23.2_U01
Modeluje obiekt trójwymiarowy z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania.
2,0
3,0Projektuje scenę twójwymiarową oraz tworzy podstawowy kształt geometryczny.
3,5
4,0Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami.
4,5
5,0Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami i utworzoną dla niego animacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C23.2_K01
Rozumie złożoność procesu modelowania trójwymiarowego.
2,0
3,0Określa poziom trudności wymagań dotyczących modelowania i dostosowuje je w zależności od stopnia ich złożoności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pradeep Mamgain, Autodesk 3ds Max 2020: A Detailed Guide to Modeling, Texturing, Lighting, and Rendering, 2019
  2. Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real-Time Rendering, CRC Press, USA, 2018, 4

Literatura dodatkowa

  1. Jennifer O'Connor, Mastering mental ray: Rendering Techniques for 3D and CAD Professionals, 2010
  2. Markus Kuhlo, Architectural Rendering with 3ds Max and V-Ray: Photorealistic Visualization, Routledge, UK, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie modelu: kształt geometryczny.3
T-L-2Tworzenie modelu: teksturowanie i mapy wektorów normalnych.3
T-L-3Tworzenie modelu: animacje.4
T-L-4Modelowanie sceny: kamera i oświetlenie.2
T-L-5Optymalizacja modelu pod kątem przyspieszenia renderingu.2
T-L-6Prezentacja stworzonych modeli.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiska do modelowania obiektów 3D, reprezentacje obiektów 3D.2
T-W-2Techniki modelowania kształtów geometrycznych.3
T-W-3Techniki modelowania materiałów.2
T-W-4Proces tworzenia animacji obiektów.2
T-W-5Modelowanie sceny: kamera.2
T-W-6Modelowanie sceny: oświetlenie.2
T-W-7Techniki optymalizacji modeli.1
T-W-8Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne dokształcanie7
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień prezentowanych na wykładach7
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C23.2_W01Posiada wiedzę z zakresu modelowania i animowania obiektów trójwymiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W09Zna zasady działania i podstawowe metody projektowania interfejsów komunikacyjnych człowiek-maszyna, ze szczególnym uwzględnieniem obrazowania komputerowego i wizualizacji danych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej sposobów tworzenia trójwymiarowych obiektów oraz budowania scen.
Treści programoweT-W-3Techniki modelowania materiałów.
T-W-4Proces tworzenia animacji obiektów.
T-W-6Modelowanie sceny: oświetlenie.
T-W-1Środowiska do modelowania obiektów 3D, reprezentacje obiektów 3D.
T-W-5Modelowanie sceny: kamera.
T-W-7Techniki optymalizacji modeli.
T-W-2Techniki modelowania kształtów geometrycznych.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-3metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pytań w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i wymienia techniki tworzenia modeli oraz elementy sceny trójwymiarowej.
3,5
4,0Rozumie etapy tworzenia modelu i opisuje przebieg jednego wybranego.
4,5
5,0Charakteryzuje przebieg każdego etapu tworzenia modelu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C23.2_U01Modeluje obiekt trójwymiarowy z wykorzystaniem dostępnego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U16Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych – zespołowych i indywidualnych. Przy planowaniu i realizacji projektów informatycznych potrafi zastosować podstawowe metodyki zarządzania projektami informatycznymi.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia scen 3D.
C-2Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia modeli 3D w środowisku do modelowania.
Treści programoweT-L-1Tworzenie modelu: kształt geometryczny.
T-L-3Tworzenie modelu: animacje.
T-L-2Tworzenie modelu: teksturowanie i mapy wektorów normalnych.
T-L-4Modelowanie sceny: kamera i oświetlenie.
T-L-5Optymalizacja modelu pod kątem przyspieszenia renderingu.
Metody nauczaniaM-4metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-5metoda praktyczna - metoda projektów
M-3metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocenie podlega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Projektuje scenę twójwymiarową oraz tworzy podstawowy kształt geometryczny.
3,5
4,0Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami.
4,5
5,0Projektuje scenę trójwymiarową oraz tworzy zaawansowany kształt geometryczny z nałożonymi materiałami i utworzoną dla niego animacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C23.2_K01Rozumie złożoność procesu modelowania trójwymiarowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia scen 3D.
C-2Wykształcenie u studentów podstawowych umiejętności i kompetencji w zakresie tworzenia modeli 3D w środowisku do modelowania.
Metody nauczaniaM-5metoda praktyczna - metoda projektów
M-4metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenie podlega sposób realizacji poszczególnych zadań laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Określa poziom trudności wymagań dotyczących modelowania i dostosowuje je w zależności od stopnia ich złożoności.
3,5
4,0
4,5
5,0