Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa

Sylabus przedmiotu Sieci komputerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sieci komputerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>, Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Makles <Krzysztof.Makles@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Grzegorz Śliwiński <Grzegorz.Sliwinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 1
W-2Architektura systemów komputerowych
W-3Transmisja danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opisanie struktury sieci, włączając urządzenia i media niezbędne do poprawnej komunikacji.
C-2Wyjaśnienie roli protokołów w komunikacji sieciowej oraz modelu warstwowego do opisu funkcji sieci.
C-3Opisanie znaczenia schematów adresacji i nazewnictwa w komunikacji sieciowej.
C-4Opisanie roli dwóch protokołów warstwy transportowej: TCP i UDP.
C-5Omówić najbardziej powszechny protokół warstwy sieci - protokół IP (Internet Protocol) i jego cechy zapewniające usługę bezpołączeniową z dołożeniem wszelkich starań (ang. best-effort).
C-6Zapoznanie studentów z zasadami obliczenia adresów IP, podziału na podsieci oraz zbudować tablice routingu.
C-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu konfiguracji interfejsów sieciowych w stacjach roboczych i węzłach sieciowych.
C-8Przygotowanie do obsługi pakietu symulacyjnego z zakresu sieci komputerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do problematyki symulacji w sieciach komputerowych.2
T-L-2Podstawowa konfiguracja urządzeń sieciowych w symulatorze.2
T-L-3Podstawowe pojęcia i konfigurowanie przełącznika2
T-L-4Konfigurowanie sieci VLAN2
T-L-5Konfigurowanie i weryfikacja routingu w małej sieci2
T-L-6Konfigurowanie tras statycznych i tras domyślnych IPv42
T-L-7Konfigurowanie routingu dynamicznego RIP w IPv42
T-L-8Konfigurowanie DHCPv42
T-L-9Implementacja statycznego i dynamicznego NAT2
T-L-10Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z automatycznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych.2
T-L-11Podział przydzielonych zakresów przestrzeni adresowej IP na podsieci. Budowa tablic routingu i konfiguracji interfejsów sieciowych.2
T-L-12Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.4
T-L-13Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz z użyciem dynamicznych protokołów routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.2
T-L-14Zaliczenie laboratorium2
30
wykłady
T-W-1Wstęp do sieci komputerowych. Ogólna koncepcja sieci. Przedstawienie histori powstania zagadnień sieciowych. Porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów.2
T-W-2Sieci lokalne – LAN. Topologie sieciowe. Sieci o topologii pierścienia, o topologii szyny i o topologii szyny z logicznym pierścieniem. Opis standardów IEEE 80022
T-W-3Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci2
T-W-4Omówienie zasady działania i konfiguracji sieci bezprzewodowych i sieci mobilnych. Wyjaśnienie podstaw sieci Wi-Fi, takich jak stos protokołów i struktura ramek, a także jej rozwój, na przykładzie standardów serii IEEE802.11 a/b/g/n.2
T-W-5Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP.4
T-W-6Metody bridgingu - Transparent bridging, Source route bridging, Translation bridging. Metody switchingu - Store and Forward, Cut through, Fragment free. Algorytm drzewa opinającego - STA (Spanning tree algorithm).2
T-W-7Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego.4
T-W-8Konfiguracja routowania oraz budowa tablic routingu. Omówienie kilku przykładowych rozwiązań routingu.4
T-W-9Opis działania podstawowych algorytmów TCP/IP – ARP (Address Resolution Protocol), RARP (Reverse Address Resolution Protocol), DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), NAT (Network Address Translation).2
T-W-10Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup.2
T-W-11Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych.2
T-W-12Rozwiązywanie problemów z TCP/IP.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu8
A-L-4Udział w konsultajach2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z adresacji IP4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia testowego10
A-W-5Obecność na zaliczeniu testowym2
A-W-6Udział w konsultacjach do kolokwium z adresacji IP2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny - większość wykładów
M-2krótki film o metodzie działania sieci komputerowych
M-3wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-4metoda przypadków - dla kliku wybranych schematów adresacji
M-5dyskusja dydaktyczna związana z wykładem - schematy adresacji i routingu
M-6ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-7symulacja komputerowa działania sieci.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W połowie wykładów kolokwium z adresacji IP
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium
S-6Ocena formująca: Testy cząstkowe z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C17_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu wyższych warstw sieci Internet, opisać protokoły mostowania i przełączania. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector.
I_1A_W07, I_1A_W06, I_1A_W08, I_1A_W10C-5, C-4, C-6, C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-2, M-3, M-1S-4, S-1, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C17_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych.
I_1A_U03, I_1A_U17, I_1A_U08, I_1A_U02, I_1A_U12, I_1A_U13C-5, C-4, C-6, C-3, C-2, C-8T-L-10, T-L-14, T-L-1, T-L-12, T-L-13, T-L-2, T-L-11, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-W-12M-4, M-7, M-3, M-6, M-5S-3, S-2, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C17_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracy przy wdrażaniu projektów z dziedziny sieci komputerowych, chętny do podjęcia wyzwań związanych z projektowaniem i wdrażaniem sieci, dbałość o właściwe budowanie sieci, kreatywność w zarządzaniu i projektowaniu rozwiązań sieciowych, otwartość na zmiany modernizacyjne, postępowanie zgodne z zasadami projektowania i zarządzania sieciami, postępowanie zgodne z zasadami etyki, zdolność do samodzielnej pracy przy sieciach lokalnych.
I_1A_K01, I_1A_K02, I_1A_K04C-5, C-7, C-4, C-6, C-3, C-1, C-2, C-8T-L-10, T-L-14, T-L-1, T-L-12, T-L-13, T-L-2, T-L-11, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12M-4, M-7, M-3, M-6, M-5S-4, S-3, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C17_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu wyższych warstw sieci Internet, opisać protokoły mostowania i przełączania. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector.
2,0Student nie jest w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student nie jest w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR.
3,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR.
3,5Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, NAT, CIDR.
4,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, Token Bus, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, BGP, NAT, CIDR.
4,5Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, BGP, NAT, CIDR.
5,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Register Insertion Ring, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Source-Route Bridging, Translational Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, IGRP, BGP, EGP, NAT, CIDR.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C17_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych.
2,0Student nie jest w stanie: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
3,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
3,5Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
4,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
4,5Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
5,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C17_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracy przy wdrażaniu projektów z dziedziny sieci komputerowych, chętny do podjęcia wyzwań związanych z projektowaniem i wdrażaniem sieci, dbałość o właściwe budowanie sieci, kreatywność w zarządzaniu i projektowaniu rozwiązań sieciowych, otwartość na zmiany modernizacyjne, postępowanie zgodne z zasadami projektowania i zarządzania sieciami, postępowanie zgodne z zasadami etyki, zdolność do samodzielnej pracy przy sieciach lokalnych.
2,0Student nie rozwiązuje problemów z adresacją i routingiem w sieci IP. Nie potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jednej usługi sieciowej LAMP, nie potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
3,0Student z kilkoma błędami podstawowymi, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jedną usługę sieciową LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
3,5Student z kilkoma błędami nieznaczącymi i jednym podstawowym, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux kilka usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
4,0Student z kilkoma błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux większość usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
4,5Student z drobnymi błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym.
5,0Student bardzo dobrze (bezbłędnie) rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i biegle potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym.

Literatura podstawowa

  1. A. S. Tanenbaum, Sieci komputerowe, Helion, Gliwice, 2004, wyd. 4
  2. Adam Wolisz, Podstawy lokalnych sieci komputerowych ; tom 1: Sprzęt komputerowy; tom 2: Oprogramowanie komunikacyjne i usługi sieciowe, WNT - Mikrokomputery, 1992
  3. Mark A. Dye, Rick McDonald, Antoon „Tony” W. Rufi, Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
  4. K. Nowicki, J. Woźniak, Przewodowe i bezprzewodowe sieci LAN, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
  5. K. Nowicki, J. Woźniak, Sieci LAN, MAN i WAN - protokoły komunikacyjne, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1998
  6. Craig Hunt, TCP/IP Administracja sieci., O’Reilly & Associates Inc, 1991, Wyd.3

Literatura dodatkowa

  1. Janusz Filipiak, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom I, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-11-7
  2. Zdzisław Papir, Sieci dostępowe dla usług szerokopasmowych - Tom III, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997, ISBN 83-86476-13-3
  3. W. Richard Stevens, Programowanie zastosowań sieciowych w systemie Unix, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1998, Wydanie III, ISBN: 83-204-2288-4
  4. Krzysztof Wajda, Sieci szerokopasmowe, Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1995, Wyd. 2 uzup., ISBN: 83-86476-08-7

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do problematyki symulacji w sieciach komputerowych.2
T-L-2Podstawowa konfiguracja urządzeń sieciowych w symulatorze.2
T-L-3Podstawowe pojęcia i konfigurowanie przełącznika2
T-L-4Konfigurowanie sieci VLAN2
T-L-5Konfigurowanie i weryfikacja routingu w małej sieci2
T-L-6Konfigurowanie tras statycznych i tras domyślnych IPv42
T-L-7Konfigurowanie routingu dynamicznego RIP w IPv42
T-L-8Konfigurowanie DHCPv42
T-L-9Implementacja statycznego i dynamicznego NAT2
T-L-10Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z automatycznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych.2
T-L-11Podział przydzielonych zakresów przestrzeni adresowej IP na podsieci. Budowa tablic routingu i konfiguracji interfejsów sieciowych.2
T-L-12Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.4
T-L-13Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz z użyciem dynamicznych protokołów routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.2
T-L-14Zaliczenie laboratorium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do sieci komputerowych. Ogólna koncepcja sieci. Przedstawienie histori powstania zagadnień sieciowych. Porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów.2
T-W-2Sieci lokalne – LAN. Topologie sieciowe. Sieci o topologii pierścienia, o topologii szyny i o topologii szyny z logicznym pierścieniem. Opis standardów IEEE 80022
T-W-3Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci2
T-W-4Omówienie zasady działania i konfiguracji sieci bezprzewodowych i sieci mobilnych. Wyjaśnienie podstaw sieci Wi-Fi, takich jak stos protokołów i struktura ramek, a także jej rozwój, na przykładzie standardów serii IEEE802.11 a/b/g/n.2
T-W-5Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP.4
T-W-6Metody bridgingu - Transparent bridging, Source route bridging, Translation bridging. Metody switchingu - Store and Forward, Cut through, Fragment free. Algorytm drzewa opinającego - STA (Spanning tree algorithm).2
T-W-7Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego.4
T-W-8Konfiguracja routowania oraz budowa tablic routingu. Omówienie kilku przykładowych rozwiązań routingu.4
T-W-9Opis działania podstawowych algorytmów TCP/IP – ARP (Address Resolution Protocol), RARP (Reverse Address Resolution Protocol), DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), NAT (Network Address Translation).2
T-W-10Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup.2
T-W-11Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych.2
T-W-12Rozwiązywanie problemów z TCP/IP.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Wykonanie sprawozdania z laboratorium w domu8
A-L-4Udział w konsultajach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z adresacji IP4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia testowego10
A-W-5Obecność na zaliczeniu testowym2
A-W-6Udział w konsultacjach do kolokwium z adresacji IP2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C17_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu wyższych warstw sieci Internet, opisać protokoły mostowania i przełączania. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W07Posiada wiedzę w zakresie ochrony i zarządzania informacją oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych, jest świadomy obowiązujących norm prawnych i etycznych oraz zagrożeń w dziedzinie przestępczości elektronicznej.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
I_1A_W08Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie analizy, konfiguracji, integracji i bezpieczeństwa systemów i usług informatycznych.
I_1A_W10Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu architektury systemów komputerowych, uwzględniającą współczesne kierunki rozwoju sprzętu komputerowego.
Cel przedmiotuC-5Omówić najbardziej powszechny protokół warstwy sieci - protokół IP (Internet Protocol) i jego cechy zapewniające usługę bezpołączeniową z dołożeniem wszelkich starań (ang. best-effort).
C-4Opisanie roli dwóch protokołów warstwy transportowej: TCP i UDP.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami obliczenia adresów IP, podziału na podsieci oraz zbudować tablice routingu.
C-3Opisanie znaczenia schematów adresacji i nazewnictwa w komunikacji sieciowej.
C-1Opisanie struktury sieci, włączając urządzenia i media niezbędne do poprawnej komunikacji.
C-2Wyjaśnienie roli protokołów w komunikacji sieciowej oraz modelu warstwowego do opisu funkcji sieci.
Treści programoweT-W-1Wstęp do sieci komputerowych. Ogólna koncepcja sieci. Przedstawienie histori powstania zagadnień sieciowych. Porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów.
T-W-5Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP.
T-W-6Metody bridgingu - Transparent bridging, Source route bridging, Translation bridging. Metody switchingu - Store and Forward, Cut through, Fragment free. Algorytm drzewa opinającego - STA (Spanning tree algorithm).
T-W-7Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego.
T-W-10Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup.
T-W-2Sieci lokalne – LAN. Topologie sieciowe. Sieci o topologii pierścienia, o topologii szyny i o topologii szyny z logicznym pierścieniem. Opis standardów IEEE 8002
T-W-3Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci
T-W-8Konfiguracja routowania oraz budowa tablic routingu. Omówienie kilku przykładowych rozwiązań routingu.
T-W-9Opis działania podstawowych algorytmów TCP/IP – ARP (Address Resolution Protocol), RARP (Reverse Address Resolution Protocol), DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), NAT (Network Address Translation).
T-W-11Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych.
T-W-12Rozwiązywanie problemów z TCP/IP.
Metody nauczaniaM-2krótki film o metodzie działania sieci komputerowych
M-3wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-1wykład informacyjny - większość wykładów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-1Ocena formująca: W połowie wykładów kolokwium z adresacji IP
S-6Ocena formująca: Testy cząstkowe z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student nie jest w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR.
3,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, CIDR.
3,5Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, NAT, CIDR.
4,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Token Ring, Token Bus, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, BGP, NAT, CIDR.
4,5Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, BGP, NAT, CIDR.
5,0Student powinien być w stanie: definiować zadania i cechy warstw systemu ISO/OSI, opisać dziłanie urządzeń sieciowych warstwy trzeciej i drugiej, objaśniać procesy zachodzące w komunikacji sieciowej warstwy drugiej i trzeciej dla protokołów Ethernet, FastEthernet, Gigabit Ethernet, Token Ring, Token Bus, Register Insertion Ring, Slotted Ring, opisać procesy i protokoły komunikacyjnych IP, TCP i UDP, wyliczać adresy IP dla sieci i podsieci, znać rozwiązania sieciowe dla danej struktury topologii, wymienić metody identyfikacji problemów w transmisji sieciowej, opisać protokołu sieci Internet: DHCP, DNS, ARP, RARP, opisać protokoły mostowania i przełączania: Transparent Bridging, Source-Route Bridging, Translational Bridging, Store-and-Forward, Cut-Through, Fragment-Free i Spanning-Tree. Student powinien być w stanie opisać protokoły routingu typu Link State oraz Dystans Vector: RIP, OSPF, IGRP, BGP, EGP, NAT, CIDR.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C17_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
I_1A_U17Potrafi planować własną ścieżkę kariery i rozwoju opartą na możliwości kształcenia ustawicznego obejmującego studia kolejnych stopni, a także szkolenia i certyfikacje związane z profilem zawodowym, posiada umiejętności samokształcenia się.
I_1A_U08Potrafi dobrać i krytycznie ocenić elementy składowe systemów komputerowych.
I_1A_U02Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności systemów informatycznych i ich składowych.
I_1A_U12Potrafi konfigurować systemy komputerowe i usługi, w zakresie bezpieczeństwa, sieci komputerowych, zasobów sprzętowych i oprogramowania.
I_1A_U13Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym, zarówno polskim jak i angielskim, w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując współczesne środki komunikacji.
Cel przedmiotuC-5Omówić najbardziej powszechny protokół warstwy sieci - protokół IP (Internet Protocol) i jego cechy zapewniające usługę bezpołączeniową z dołożeniem wszelkich starań (ang. best-effort).
C-4Opisanie roli dwóch protokołów warstwy transportowej: TCP i UDP.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami obliczenia adresów IP, podziału na podsieci oraz zbudować tablice routingu.
C-3Opisanie znaczenia schematów adresacji i nazewnictwa w komunikacji sieciowej.
C-2Wyjaśnienie roli protokołów w komunikacji sieciowej oraz modelu warstwowego do opisu funkcji sieci.
C-8Przygotowanie do obsługi pakietu symulacyjnego z zakresu sieci komputerowych.
Treści programoweT-L-10Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z automatycznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych.
T-L-14Zaliczenie laboratorium
T-L-1Wprowadzenie do problematyki symulacji w sieciach komputerowych.
T-L-12Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.
T-L-13Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz z użyciem dynamicznych protokołów routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.
T-L-2Podstawowa konfiguracja urządzeń sieciowych w symulatorze.
T-L-11Podział przydzielonych zakresów przestrzeni adresowej IP na podsieci. Budowa tablic routingu i konfiguracji interfejsów sieciowych.
T-W-5Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP.
T-W-7Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego.
T-W-10Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup.
T-W-3Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci
T-W-11Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych.
T-W-12Rozwiązywanie problemów z TCP/IP.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków - dla kliku wybranych schematów adresacji
M-7symulacja komputerowa działania sieci.
M-3wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-6ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna związana z wykładem - schematy adresacji i routingu
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-1Ocena formująca: W połowie wykładów kolokwium z adresacji IP
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
3,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
3,5Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
4,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
4,5Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP.
5,0Student powinien umieć: poprawnie definiować warstwy sieciowe, opisywać zasadę działania podstawowych protokołów komunikacyjnych, opisywać topologie sieciowe, rozwiązywać podstawowe problemy komunikacji, analizować problemy zaistniałe w sieci, dobierać właściwe rozwiązania sieciowe oraz urządzenia, eksploatować lokalne sieci komputerowe, koordynować prace eksploatacyjne i projektowe sieci komputerowych, korzystać z dokumentacji urządzeń sieciowych, łączyć topologie sieciowe, planować adresację IP, obliczać adresy IP dla podsieci i tablic routingu, obsługiwać urządzenia sieciowe, opracowywać projekty sieciowe, rozwiązywać problemy routingu i adresacji IP, wykorzystywać zdobytą wiedzę we wdrażania projektów sieciowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C17_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pracy przy wdrażaniu projektów z dziedziny sieci komputerowych, chętny do podjęcia wyzwań związanych z projektowaniem i wdrażaniem sieci, dbałość o właściwe budowanie sieci, kreatywność w zarządzaniu i projektowaniu rozwiązań sieciowych, otwartość na zmiany modernizacyjne, postępowanie zgodne z zasadami projektowania i zarządzania sieciami, postępowanie zgodne z zasadami etyki, zdolność do samodzielnej pracy przy sieciach lokalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01Potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę informatyczną oraz dostrzega dynamikę jej zmian.
I_1A_K02Ma świadomość znaczenia wiedzy (w szczególności jej niewłaściwego użycia) w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych w dziedzinie informatyki.
I_1A_K04Ma kompetencje do podejmowania działań na rzecz upowszechniania wiedzy na temat właściwego wykorzystywania nowych technologii i szerzenia idei społeczeństwa informacyjnego.
Cel przedmiotuC-5Omówić najbardziej powszechny protokół warstwy sieci - protokół IP (Internet Protocol) i jego cechy zapewniające usługę bezpołączeniową z dołożeniem wszelkich starań (ang. best-effort).
C-7Ukształtowanie umiejętności z zakresu konfiguracji interfejsów sieciowych w stacjach roboczych i węzłach sieciowych.
C-4Opisanie roli dwóch protokołów warstwy transportowej: TCP i UDP.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami obliczenia adresów IP, podziału na podsieci oraz zbudować tablice routingu.
C-3Opisanie znaczenia schematów adresacji i nazewnictwa w komunikacji sieciowej.
C-1Opisanie struktury sieci, włączając urządzenia i media niezbędne do poprawnej komunikacji.
C-2Wyjaśnienie roli protokołów w komunikacji sieciowej oraz modelu warstwowego do opisu funkcji sieci.
C-8Przygotowanie do obsługi pakietu symulacyjnego z zakresu sieci komputerowych.
Treści programoweT-L-10Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z automatycznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych.
T-L-14Zaliczenie laboratorium
T-L-1Wprowadzenie do problematyki symulacji w sieciach komputerowych.
T-L-12Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.
T-L-13Budowa oraz symulacja działania prostej sieci z ręcznym przydziałem adresów IP oraz z użyciem dynamicznych protokołów routingu w węzłach sieciowych na podstawie wcześniej opracowanego podziału przestrzeni adresowej IP.
T-L-2Podstawowa konfiguracja urządzeń sieciowych w symulatorze.
T-L-11Podział przydzielonych zakresów przestrzeni adresowej IP na podsieci. Budowa tablic routingu i konfiguracji interfejsów sieciowych.
T-W-1Wstęp do sieci komputerowych. Ogólna koncepcja sieci. Przedstawienie histori powstania zagadnień sieciowych. Porównanie sieci z komutacją łącz i komutacją pakietów.
T-W-5Opis pakietu IP. Metody przekazywania danych w sieci IP. Adresowanie w sieci IP. Podział adresów IP - subneting i obliczanie adresów przy podziale na podsieci. Podstawy konfiguracji IP.
T-W-6Metody bridgingu - Transparent bridging, Source route bridging, Translation bridging. Metody switchingu - Store and Forward, Cut through, Fragment free. Algorytm drzewa opinającego - STA (Spanning tree algorithm).
T-W-7Zasady routingu typu "distains vector" i "link state", routingu statycznego i dynamicznego, routingu opartego o klasy adresowe i bezklasowego.
T-W-10Opis działania i konfiguracja system zamiany nazw na adresy IP - DNS (Domain Name Services), BIND (Berkeley Internet Name Domain), resolver, named, narzędzie nslookup.
T-W-2Sieci lokalne – LAN. Topologie sieciowe. Sieci o topologii pierścienia, o topologii szyny i o topologii szyny z logicznym pierścieniem. Opis standardów IEEE 8002
T-W-3Omówienie i porównanie sieciowych modeli warstwowych ISO-OSI oraz TCP/IP. Normy i standardy dla warstw sieciowej i transportowej. Omówienie protokołu TCP/IP, administracja sieci
T-W-8Konfiguracja routowania oraz budowa tablic routingu. Omówienie kilku przykładowych rozwiązań routingu.
T-W-9Opis działania podstawowych algorytmów TCP/IP – ARP (Address Resolution Protocol), RARP (Reverse Address Resolution Protocol), DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), NAT (Network Address Translation).
T-W-11Opis konfiguracji interfejsów i routingu w stacjach roboczych.
T-W-12Rozwiązywanie problemów z TCP/IP.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków - dla kliku wybranych schematów adresacji
M-7symulacja komputerowa działania sieci.
M-3wykład problemowy dotyczący różnych zdarzeń w sieci
M-6ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
M-5dyskusja dydaktyczna związana z wykładem - schematy adresacji i routingu
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-3Ocena formująca: Sprawozdania z laboratoriów
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na zajęciach laboratoryjnych, sprawdzające przygotowanie się do zajęć.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie z laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwiązuje problemów z adresacją i routingiem w sieci IP. Nie potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jednej usługi sieciowej LAMP, nie potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
3,0Student z kilkoma błędami podstawowymi, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux co najmniej jedną usługę sieciową LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
3,5Student z kilkoma błędami nieznaczącymi i jednym podstawowym, rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux kilka usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
4,0Student z kilkoma błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux większość usług sieciowych LAMP, potrafi ogólnie posługiwać się pakietem symulacyjnym.
4,5Student z drobnymi błędami rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym.
5,0Student bardzo dobrze (bezbłędnie) rozwiązuje problemy z adresacją i routingiem w sieci IP. Potrafi z sukcesem w czasie 1,5 godziny zainstalować w systemie Linux usługi sieciowe LAMP, zna i biegle potrafi posługiwać się pakietem symulacyjnym.