Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie układów sterowania dyskretnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie układów sterowania dyskretnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL3 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego
W-3Znajomość sterowników programowalnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
C-4Student potrafi napisać program aplikacji realizującej algorytm sterowania zapisany w postaci grafów języka SFC
C-5Student potrafi przetłumaczyć algorytm sterowania zapisany w języku SFC na język typu LD lub ST
C-6Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować funkcje programu sterowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Stanowisko kontroli jakości wyrobu3
T-L-2Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym3
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic3
T-L-4Sterowanie procesem ciągłym6
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna3
T-L-6Programowanie sterowników Mitsubishi3
T-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego3
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek3
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu3
T-L-10Sterowanie sortownią paczek3
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi3
T-L-12Sterowanie prasą śrubową3
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek3
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną3
45
wykłady
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym1
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego1
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym2
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego1
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej1
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi1
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi1
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi1
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych1
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu1
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania1
T-W-13Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-L-2Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach45
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C08_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC.
AR_1A_W17C-2, C-4, C-6, C-3, C-5, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C08_U01
Student potrafi wybrać rozwiązanie zapewniające bezpieczne działanie układu sterowania ze sterownikiem programowalnym
AR_1A_U08C-2, C-3, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-4, T-L-12, T-L-1, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3
AR_1A_C08_U02
Student potrafi zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC
AR_1A_U08C-4, C-6, C-3T-L-7, T-L-11, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-12, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1, S-3
AR_1A_C08_U03
Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm.
AR_1A_U08C-2, C-4, C-6, C-3, C-5, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-4, T-W-2, T-W-13, T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-4M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C08_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki
AR_1A_K01C-2, C-3, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-11, T-L-3, T-L-10, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-13, T-L-14, T-L-12, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-4M-3, M-1, M-2, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C08_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC.
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując ponizek 50% łacznej liczby punktów z zakresu wiedzy o projektowaniu układów sterowania dyskretnego
3,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 50%-60% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
3,5Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 61%-70% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 71%-80% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
4,5Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 81%-90% łącznej liczby punktów z zaliczania zajec i pytań egzaminacyjnych
5,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 91%-100% łącznej liczby punktów z zaliczania zajec i pytań egzaminacyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C08_U01
Student potrafi wybrać rozwiązanie zapewniające bezpieczne działanie układu sterowania ze sterownikiem programowalnym
2,0Student nie potrafi wybrać bezpiecznego rozwiązania układu sterowania i uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
3,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
3,5Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
4,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
4,5Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
5,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
AR_1A_C08_U02
Student potrafi zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC
2,0Student nie potrafii zaprojektować algorytmu sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,5Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 61%-70% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,5Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
5,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 91%-100% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
AR_1A_C08_U03
Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm.
2,0Student nie potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,5Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 61%-70% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,5Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
5,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 90%-100% łącznej liczby punktów z tej umiejętności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C08_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki
2,0Student nie potrafi określić skutków wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i nie potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki i uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 61%-60% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 91%-100% łącznej liczby punktów z tej kompetencji

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
  4. Kwaśniewski J., Sterowniki SIMATIC S7-1200 i S7-1500 w zaawansowanych systemach sterowania, btc, Legionowo, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
  2. Mikulczycki T., Samsonowicz Z., Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa, 1997
  3. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  4. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012
  5. Kwaśniewski J., Język tekstu strukturalnego w sterownikach SIMATIC S7-1200 i S7-1500, btc, Legionowo, 2014
  6. Gilewski T., Podstawy programowania steroników SIMATIC S7-1200 w języki LAD, btc, Legionowo, 2017
  7. Kwaśniewski J., Sterowniki SIMATIC S7-1200 w praktyce inżynierskiej, btc, Legionowo, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Stanowisko kontroli jakości wyrobu3
T-L-2Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym3
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic3
T-L-4Sterowanie procesem ciągłym6
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna3
T-L-6Programowanie sterowników Mitsubishi3
T-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego3
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek3
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu3
T-L-10Sterowanie sortownią paczek3
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi3
T-L-12Sterowanie prasą śrubową3
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek3
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym1
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego1
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym2
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego1
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej1
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi1
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi1
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi1
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych1
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu1
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania1
T-W-13Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do ćwiczeń15
A-L-2Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-3Uczestnictwo w zajęciach45
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_W01Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz zasady budowy bezpiecznego układu sterowania i projektowania algorytmu sterowania wykorzystującego sterowniki PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu
C-4Student potrafi napisać program aplikacji realizującej algorytm sterowania zapisany w postaci grafów języka SFC
C-6Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować funkcje programu sterowania
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
C-5Student potrafi przetłumaczyć algorytm sterowania zapisany w języku SFC na język typu LD lub ST
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym
T-W-13Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując ponizek 50% łacznej liczby punktów z zakresu wiedzy o projektowaniu układów sterowania dyskretnego
3,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 50%-60% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
3,5Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 61%-70% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
4,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 71%-80% łącznej liczby punktów z zaliczania zajęć i pytań egzaminacyjnych
4,5Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 81%-90% łącznej liczby punktów z zaliczania zajec i pytań egzaminacyjnych
5,0Student posiada wiedzę na temat projektowania układów sterowania dyskretnego udokumentowaną uzyskaniem 91%-100% łącznej liczby punktów z zaliczania zajec i pytań egzaminacyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_U01Student potrafi wybrać rozwiązanie zapewniające bezpieczne działanie układu sterowania ze sterownikiem programowalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-2Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-10Sterowanie sortownią paczek
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu
T-L-6Programowanie sterowników Mitsubishi
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną
T-L-4Sterowanie procesem ciągłym
T-L-12Sterowanie prasą śrubową
T-L-1Stanowisko kontroli jakości wyrobu
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym
T-W-13Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać bezpiecznego rozwiązania układu sterowania i uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
3,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
3,5Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
4,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
4,5Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
5,0Student potrafi wybrać bezpieczne rozwiązanie układu sterowania i uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów z tego zakresu umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_U02Student potrafi zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-4Student potrafi napisać program aplikacji realizującej algorytm sterowania zapisany w postaci grafów języka SFC
C-6Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować funkcje programu sterowania
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
Treści programoweT-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-10Sterowanie sortownią paczek
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu
T-L-6Programowanie sterowników Mitsubishi
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną
T-L-12Sterowanie prasą śrubową
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii zaprojektować algorytmu sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,5Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 61%-70% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,5Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
5,0Student potrafii zaprojektować algorytm sterowania i zapisać go w języku SFC uzyskując 91%-100% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_U03Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący algorytm sterowania zapisany w języku SFC oraz uruchomić układ sterowania wykorzystujący ten algorytm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu
C-4Student potrafi napisać program aplikacji realizującej algorytm sterowania zapisany w postaci grafów języka SFC
C-6Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować funkcje programu sterowania
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
C-5Student potrafi przetłumaczyć algorytm sterowania zapisany w języku SFC na język typu LD lub ST
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-2Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-10Sterowanie sortownią paczek
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu
T-L-6Programowanie sterowników Mitsubishi
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną
T-L-4Sterowanie procesem ciągłym
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym
T-W-13Tłumaczenie algorytmu zapisanego w języku SFC na inne języki programowania sterowników PLC
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego
T-W-12Projektowanie zagnieżdzonych algorytmów sterowania
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi
T-W-8Wielografowe algorymy sterowania procesami technologicznymi
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego
T-W-7Jednografowe algorytmy sterowania procesami technologicznymi
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
3,5Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 61%-70% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
4,5Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
5,0Student potrafii zapisać w języku LAD programu sterowania zapisanego w języku SFC i uruchomić układu wykorzystującego ten algorytm uzyskując 90%-100% łącznej liczby punktów z tej umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania układu sterowania minimalizujące te skutki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować bezpieczny układ połączenia sterownika z urządzeniami sterowanego procesu
C-3Student potrafi zaprojektować bezpieczny algorytm sterowania prostym procesem technologicznym z uwzględnieniem sposobu obsługi tego procesu
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-L-7Obsługa przycisku stopu awaryjnego
T-L-2Sterowanie ruchem na przejeździe kolejowym
T-L-11Sterowanie drzwiami automatycznymi
T-L-3Sterowanie światłami na skrzyżowaniu ulic
T-L-10Sterowanie sortownią paczek
T-L-9Sterowanie pracą hydroforu
T-L-5Inteligentna instalacja elektryczna
T-L-8Sterowanie pracą maszyny do krojenia uszczelek
T-L-13Sterowanie pracą nawijarki cewek
T-L-14Sterowanie wielostanowiskową linią produkcyjną
T-L-12Sterowanie prasą śrubową
T-L-1Stanowisko kontroli jakości wyrobu
T-W-2Projektowanie układu sterowania procesem dyskretnym
T-W-3Bezpieczne układy sterowania dyskretnego
T-W-6Algorytmy sterowania w trybie pracy ręcznej
T-W-10Algorytmy sterowania w sytuacjach awaryjnych
T-W-9Algorytmy wykrywania awarii urządzeń i błędów obsługi
T-W-5Wykorzystanie języka SFC do projektowania algorytmów sterowania dyskretnego
T-W-11Algorytmy bezuderzeniowej zmiany trybu pracy urządzeń sterowanego procesu
T-W-4Projektowanie warstwy sprzętowej układu ze sterownikiem programowalnym
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić skutków wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i nie potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki i uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 50%-60% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 61%-60% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 71%-80% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 81%-90% łącznej liczby punktów z tej kompetencji
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów obsługi lub awarii urządzeń zautomatyzowanego prostego procesu technologicznego i potrafi zaproponować rozwiązania minimalizującego te skutki uzyskując 91%-100% łącznej liczby punktów z tej kompetencji