Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Prawo pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych instytucji prawnych oraz znajomość podstawowych zasad prawnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy5
T-W-4Indywidualne stosunki pracy3
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy5
T-W-6Wynagrodzenie4
T-W-7Czas pracy5
T-W-8Ochrona pracy kobiet3
T-W-9Związki zawodowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2przygotowywanie referatów16
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury10
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D11/2_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W05, Z_1A_W06C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D11/2_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Z_1A_U02, Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U03C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D11/2_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Z_1A_K04, Z_1A_K05, Z_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D11/2_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
2,0brak wiedzy w zakresie treści programowych
3,0wiedza w zakresie wybranych treści programowych
3,5podstawowa wiedza w zakresie treści programowych
4,0opanowanie wiedzy w zakresie treści programowych
4,5kompletna wiedza w zakresie treści programowych
5,0poszerzona wiedza w zakresie treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D11/2_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
2,0brak umiejętności zastosowania wiedzy
3,0umiejętność częściowego zastosowania wiedzy
3,5opanowanie umiejętności zastosowania podstawych instytucji i wiedzy
4,0kompletna wiedza w zakresie umiejętności zastosowania treści programowych
4,5kompletna wiedza w zakresie treści programowych, ich zastosowania, oceny ryzyk i analizy
5,0poszerzona wiedza w zakresie treści programowych, ich zastosowania, oceny ryzyk i analizy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D11/2_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
2,0brak umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce
3,0ograniczone, podstawowe możliwości zastosowania wiedzy w praktyce
3,5opanowanie podstawowych możliwości zastosowania wiedzy w praktyce
4,0kompletna wiedza w zakresie praktycznego zastosowania treści programowych
4,5kompletnawiedza w zakresie zastosowania treści programowych,oceny ryzyk i analizy
5,0poszerzona wiedza w zakresie zastosowania treści programowych, oceny ryzyk, analitycznego myślenia

Literatura podstawowa

  1. K Rączka, Prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Świątkowski, Polskie prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy5
T-W-4Indywidualne stosunki pracy3
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy5
T-W-6Wynagrodzenie4
T-W-7Czas pracy5
T-W-8Ochrona pracy kobiet3
T-W-9Związki zawodowe3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2przygotowywanie referatów16
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury10
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D11/2_W01Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-7Czas pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-6Wynagrodzenie
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy w zakresie treści programowych
3,0wiedza w zakresie wybranych treści programowych
3,5podstawowa wiedza w zakresie treści programowych
4,0opanowanie wiedzy w zakresie treści programowych
4,5kompletna wiedza w zakresie treści programowych
5,0poszerzona wiedza w zakresie treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D11/2_U01Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U07Potrafi wyjaśniać, przewidywać i wpływać na zachowania ludzi w organizacji
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-7Czas pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-6Wynagrodzenie
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności zastosowania wiedzy
3,0umiejętność częściowego zastosowania wiedzy
3,5opanowanie umiejętności zastosowania podstawych instytucji i wiedzy
4,0kompletna wiedza w zakresie umiejętności zastosowania treści programowych
4,5kompletna wiedza w zakresie treści programowych, ich zastosowania, oceny ryzyk i analizy
5,0poszerzona wiedza w zakresie treści programowych, ich zastosowania, oceny ryzyk i analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D11/2_K01Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-7Czas pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-6Wynagrodzenie
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce
3,0ograniczone, podstawowe możliwości zastosowania wiedzy w praktyce
3,5opanowanie podstawowych możliwości zastosowania wiedzy w praktyce
4,0kompletna wiedza w zakresie praktycznego zastosowania treści programowych
4,5kompletnawiedza w zakresie zastosowania treści programowych,oceny ryzyk i analizy
5,0poszerzona wiedza w zakresie zastosowania treści programowych, oceny ryzyk, analitycznego myślenia