Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-3Studenci powinni umieć tworzyc kwestionariusz ankiety
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań3
15
wykłady
T-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Przedmiot badań marketingowych2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej4
T-W-6Opracowywanie wyników badań2
T-W-7Etyka badacza - kodeksy branżowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Praca nad projektem (w grupach)4
A-A-2Przygotowanie do kolokwium (ćw.)2
A-A-3Film2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-5Przygotowywanie prac domowych5
A-A-6Kolokwium2
30
wykłady
A-W-1Wykład problemowy15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium (wykł.)11
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Kolokwium2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady problemowe
M-2Dyskusja nad tekstem
M-3Film
M-4Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Oddawane prace (hipotezy badawcze, ankieta)
S-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Z_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Z_1A_U02, Z_1A_U10C-2, C-4T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Z_1A_K01C-2T-W-4, T-W-6, T-A-2M-1, M-4S-3
Z_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Z_1A_K03C-1, C-4T-W-7, T-A-5M-1, M-2S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C6_W01
Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C6_U01
Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C6_K01
Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C6_K02
Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe - metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Churchill G., Badania Marketingowe, PWN, Warszawa, 2002
  3. Zawilińska Bernadetta, Metody badania ruchu turystycznego i konsumpcji usług turystycznych, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2021, 2021, vol. 35, nr 3, s. 41-61, dostęp przez BG - https://bazekon.uek.krakow.pl/zawartosc/171630340

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie problemów badawczych2
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych2
T-A-3Wywiady, obserwacje, eksperymenty, burza mózgów, metoda delficka - zasady stosowania6
T-A-4Techniki projekcyjne i asocjacyjne2
T-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych2
T-W-2Rodzaje badań marketingowych2
T-W-3Przedmiot badań marketingowych2
T-W-4Metody prowadzenia badań - zarys2
T-W-5Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej4
T-W-6Opracowywanie wyników badań2
T-W-7Etyka badacza - kodeksy branżowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Praca nad projektem (w grupach)4
A-A-2Przygotowanie do kolokwium (ćw.)2
A-A-3Film2
A-A-4Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-5Przygotowywanie prac domowych5
A-A-6Kolokwium2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład problemowy15
A-W-2Przygotowanie do kolokwium (wykł.)11
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Kolokwium2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C6_W01Student ma definiować istotę i cel badań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-1Pojęcie, geneza, cel stosowania badań marketingowych
T-W-2Rodzaje badań marketingowych
T-W-3Przedmiot badań marketingowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-3Film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniac podstawowe metody badawcze
3,5student powinien opisać sytuacje, w których badania są konieczne
4,0student powinien objaśniać genezę badań markeingowych
4,5student winien scharakteryzować cele prowadzenia badań
5,0student powinien identyfikować symptomy i formułować problemy badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C6_U01Student powinien samodzielnie planować proces przeprowadzenia badania, jak i współpracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Jest przygotowany do realizacji podstawowych funkcji zarządzania
Z_1A_U10Potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-W-7Etyka badacza - kodeksy branżowe
T-W-5Etapy prowadzenia badań. Dobór próby badawczej
T-A-1Formułowanie problemów badawczych
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien posługiwać się formularzem ankiety
3,5student powinien sporządzać formularz ankiety
4,0student powinien wykorzystywać w praktyce takie metody jak wywiad, burza mózgów, obserwacja, czy test
4,5strudent powinien sporządzać raport z badań
5,0strudent powinien analizować wyniki badań i wyciągać wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C6_K01Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Studenci mają samodzielnie prowadzić proste badania marketingowe
Treści programoweT-W-4Metody prowadzenia badań - zarys
T-W-6Opracowywanie wyników badań
T-A-2Konstruowanie formularza ankiety, specyfika badań ankietowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie brać odpowiedzialność za organizowanie pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C6_K02Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Studenci maja poznać istotę i zasady prowadzenia badań marketingowych
C-4Studenci powinni dobierać moetody badawcze do możliwości i potrzeb informacyjnych podmiotu
Treści programoweT-W-7Etyka badacza - kodeksy branżowe
T-A-5Zasady przygotowywania raportu z badań
Metody nauczaniaM-1Wykłady problemowe
M-2Dyskusja nad tekstem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: Projekt badawczy - raport z samodzielnie przeprowadzonego badania (praca w grupach)
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia rzetelności badań i wiarygodności przedstawianych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0