Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)

Sylabus przedmiotu Economics of European integration:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Economics of European integration
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basics of micro and macroeconomics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1understanding the basics of European integration
C-2understanding the political and economic mechanisms related to the functioning of European integration groups
C-3understanding the directions of changes in the functioning of the EU

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. EU institutions. EU budget;10
T-W-22. EU connections. EU symbols4
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;4
T-W-44. EFTA characteristics,4
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,4
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1preparation for classes40
A-W-2literature studying10
A-W-3participation in classes30
A-W-4exam2
A-W-5consultation8
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
M-3activating methods: analisis of case studies

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: observation of work in a group
S-2Ocena podsumowująca: written exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_W01
Defines the basic concepts of European integration
E_1A_W01, E_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2
E_1A_C6_W02
Identifies basic categories on issues from European integration
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2
E_1A_C6_W03
He knows the competences of the basic institutions of the European Union
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2
E_1A_C6_W04
He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_U01
analyzes the behavior of entities on the market regarding basic mechanisms in the sphere of European integration
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_K01
he works in a team performing different roles I work independently
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_W01
Defines the basic concepts of European integration
2,0Lack of understanding of the essence of integration
3,0Understanding the importance of integration processes for the economic development of countries
3,5Knowledge of the basic instruments of integration as well as the ability to estimate their impact on the economy
4,0Good knowledge of the importance of integration processes for the economy,
4,5Understanding the essence and importance of integration for the economy
5,0Perfect understanding of the essence and importance of integration processes for the economy. Wide knowledge of integration processes in the world
E_1A_C6_W02
Identifies basic categories on issues from European integration
2,0Lack of knowledge of basic categories and issues related to integration
3,0Knowledge of basic categories and issues related to integration
3,5Knowledge and ability to interpret the basic issues related to the European integration
4,0Good knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration
4,5Good knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration. The ability to draw conclusions regarding the differences between particular groupings
5,0Excellent knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration. He can draw conclusions regarding the differences between particular groupings.
E_1A_C6_W03
He knows the competences of the basic institutions of the European Union
2,0He does not know the basic competences of EU bodies
3,0He knows the basic competences of EU bodies to a sufficient degree
3,5He knows the basic competences of EU bodies to a degree more than sufficient
4,0He knows the basic competences of EU bodies to a good degree
4,5He knows the basic competences of EU bodies to a degree more than good
5,0He knows the basic competences of EU bodies to a very good degree
E_1A_C6_W04
He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union
2,0He does not know the goals of integration organizations in Europe other than the European Union
3,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a sufficient degree
3,5He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a degree more than sufficient
4,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a good degree
4,5He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a degree more than good
5,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a very good degree

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_U01
analyzes the behavior of entities on the market regarding basic mechanisms in the sphere of European integration
2,0he can not analyze the behavior of geniuses with European integration
3,0has basic skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying European integration
3,5has basic skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying integration, He can link more than one organization with tendencies occurring in contemporary Europe
4,0possesses skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying integration, He can link more than one organization with tendencies occurring in contemporary Europe. He analyzes the selected aspects of the functioning of integration mechanisms
4,5He can draw conclusions from previous integration experiences in Europe
5,0He can find interdependencies between globalization processes and European integration

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_K01
he works in a team performing different roles I work independently
2,0he does not take part in the work of the team
3,0He worked at the team's work as a reconstructive task
3,5fully active role in the team's activities by carrying out simple tasks
4,0fully active role in the team's activities, carrying out tasks requiring a lot of commitment
4,5he is fully involved in the work of the team. He can make decisions himself, he takes over part of the work
5,0He is able to cooperate with a team, delegates duties in the team's work, participates in presenting the results of the team's work

Literatura podstawowa

  1. Peter Christoff, Robyn Eckersley, Globalization and the Environment, Rowman & Littlefield Publishers, 2013
  2. Organisation for Economic Co-Operation and Development, The Ocean Economy In 2030, IWA Publishing, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Justyna Wieloch, Trade creation and trade diversion under NAFTA, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódz, 2020
  2. Krystyna Kujawińska Courtney, Agnieszka Miksza, Tomasz Fisiak, Grzegorz Zinkiewicz, What’s New in the New Europe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020
  3. Wojciech Bieńkowski, Adam K. Prokopowicz, Anna Dąbrowska, The Transatlantic Trade and Investment Partnership The 21st Century Agreement, Uczelnia Łazarskiego, Warszawa, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. EU institutions. EU budget;10
T-W-22. EU connections. EU symbols4
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;4
T-W-44. EFTA characteristics,4
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,4
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1preparation for classes40
A-W-2literature studying10
A-W-3participation in classes30
A-W-4exam2
A-W-5consultation8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_W01Defines the basic concepts of European integration
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1understanding the basics of European integration
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;
T-W-44. EFTA characteristics,
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Lack of understanding of the essence of integration
3,0Understanding the importance of integration processes for the economic development of countries
3,5Knowledge of the basic instruments of integration as well as the ability to estimate their impact on the economy
4,0Good knowledge of the importance of integration processes for the economy,
4,5Understanding the essence and importance of integration for the economy
5,0Perfect understanding of the essence and importance of integration processes for the economy. Wide knowledge of integration processes in the world
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_W02Identifies basic categories on issues from European integration
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1understanding the basics of European integration
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;
T-W-44. EFTA characteristics,
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Lack of knowledge of basic categories and issues related to integration
3,0Knowledge of basic categories and issues related to integration
3,5Knowledge and ability to interpret the basic issues related to the European integration
4,0Good knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration
4,5Good knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration. The ability to draw conclusions regarding the differences between particular groupings
5,0Excellent knowledge and ability to interpret basic issues related to European integration. He can draw conclusions regarding the differences between particular groupings.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_W03He knows the competences of the basic institutions of the European Union
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1understanding the basics of European integration
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0He does not know the basic competences of EU bodies
3,0He knows the basic competences of EU bodies to a sufficient degree
3,5He knows the basic competences of EU bodies to a degree more than sufficient
4,0He knows the basic competences of EU bodies to a good degree
4,5He knows the basic competences of EU bodies to a degree more than good
5,0He knows the basic competences of EU bodies to a very good degree
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_W04He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-1understanding the basics of European integration
C-2understanding the political and economic mechanisms related to the functioning of European integration groups
C-3understanding the directions of changes in the functioning of the EU
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;
T-W-44. EFTA characteristics,
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: written exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0He does not know the goals of integration organizations in Europe other than the European Union
3,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a sufficient degree
3,5He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a degree more than sufficient
4,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a good degree
4,5He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a degree more than good
5,0He knows the goals of integration organizations in Europe other than the European Union to a very good degree
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_U01analyzes the behavior of entities on the market regarding basic mechanisms in the sphere of European integration
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2understanding the political and economic mechanisms related to the functioning of European integration groups
C-3understanding the directions of changes in the functioning of the EU
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;
T-W-44. EFTA characteristics,
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: observation of work in a group
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0he can not analyze the behavior of geniuses with European integration
3,0has basic skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying European integration
3,5has basic skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying integration, He can link more than one organization with tendencies occurring in contemporary Europe
4,0possesses skills in the analysis of behaviors and mechanisms accompanying integration, He can link more than one organization with tendencies occurring in contemporary Europe. He analyzes the selected aspects of the functioning of integration mechanisms
4,5He can draw conclusions from previous integration experiences in Europe
5,0He can find interdependencies between globalization processes and European integration
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C6_K01he works in a team performing different roles I work independently
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1understanding the basics of European integration
C-2understanding the political and economic mechanisms related to the functioning of European integration groups
Treści programoweT-W-11. EU institutions. EU budget;
T-W-22. EU connections. EU symbols
T-W-33. Integration in the sphere of the market of factors of production - common EU markets;
T-W-44. EFTA characteristics,
T-W-55. Characteristics of CEFTA, BFTA. CIS,
T-W-66. Polish road to the EU. The place and role of Poland in the EU
Metody nauczaniaM-1methods of giving: lecture with a multimedia presentation
M-2problem methods: conversational lecture with discussion
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: observation of work in a group
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0he does not take part in the work of the team
3,0He worked at the team's work as a reconstructive task
3,5fully active role in the team's activities by carrying out simple tasks
4,0fully active role in the team's activities, carrying out tasks requiring a lot of commitment
4,5he is fully involved in the work of the team. He can make decisions himself, he takes over part of the work
5,0He is able to cooperate with a team, delegates duties in the team's work, participates in presenting the results of the team's work