Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)

Sylabus przedmiotu Descriptive statistics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Descriptive statistics
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The student has knowledge of the basics of mathematical analysis and general economic knowledge.
W-2The student is able to use a spreadsheet.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Obtaining basic knowledge about: methods of obtaining and presenting statistical data; statistical methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
C-2Gaining practical skills in the application of statistical methods using popular statistical packages and a spreadsheet.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.6
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.8
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.6
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.6
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.4
30
wykłady
T-W-1Subject of statistical research. Basic concepts (collectivity and statistical unit, statistical feature). Statistical research (stages, methods, statistical material and methods of its collection).4
T-W-2Analysis of the structure of mass processes (empirical distribution and types of distributions, distribution parameters: classic and positional, absolute and relative, parameters of central tendency, measures of differentiation, measures of asymmetry, measures of flattening, concentration measurement).4
T-W-3Analysis of the interdependence of mass processes (correlation and regression of quantitative characteristics, correlation of qualitative characteristics).4
T-W-4Analysis of time series (methods of testing short-term changes, decomposition of time series).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Preparation for classes.24
A-L-2Studying the literature.20
A-L-3Homework (individual and group).17
A-L-4Preparation for test.15
A-L-5Participation in classes.30
A-L-6Consultation12
A-L-7Colloquium2
120
wykłady
A-W-1Participation to exam.26
A-W-2Studying the literature.11
A-W-3Participation in lectures.15
A-W-4Participation in exam.2
A-W-5Consultation6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
M-2Laboratory exercises using a computer.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Exam in a written form containing theoretical issues and tasks for self-solution.
S-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
S-4Ocena podsumowująca: Completion of laboratory exercises based on test grades.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06_W01
The student has knowledge of the subject of research and basic concepts of descriptive statistics and stages of statistical research, methods of obtaining and presenting statistical data and statistical methods of regularity testing in terms of structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4
E_1A_B06_W02
The student knows popular statistical packages and knows how to use statistical knowledge to solve tasks on socio-economic issues.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06_U01
The student can organize a statistical survey, collect, present and analyze statistical material.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U15C-2, C-3T-W-1, T-L-1M-2S-2, S-3
E_1A_B06_U02
Student is able to apply appropriate statistical methods and tools and interpret the results of conducted research, as well as refer them to business practice.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14, E_1A_U17, E_1A_U18, E_1A_U15C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B06_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
E_1A_K02, E_1A_K05, E_1A_K08, E_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06_W01
The student has knowledge of the subject of research and basic concepts of descriptive statistics and stages of statistical research, methods of obtaining and presenting statistical data and statistical methods of regularity testing in terms of structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
2,0
3,0The student knows some of the basic concepts of descriptive statistics, knows (with the help of the lecturer) how to acquire and present statistical material and can point out a few methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B06_W02
The student knows popular statistical packages and knows how to use statistical knowledge to solve tasks on socio-economic issues.
2,0
3,0The student knows several modules of statistical packages and knows (with the teacher's help) how to use statistical knowledge to solve tasks on socio-economic issues.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06_U01
The student can organize a statistical survey, collect, present and analyze statistical material.
2,0
3,0The student can organize some stages of statistical research and (with the teacher's help) to collect, present and analyze statistical material
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B06_U02
Student is able to apply appropriate statistical methods and tools and interpret the results of conducted research, as well as refer them to business practice.
2,0
3,0The student is able to apply some (indicated by the teacher) methods and statistical tools and interpret (with the teacher's help) the results of the survey.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B06_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
2,0
3,0The student is able to conduct an individual statistical survey, and with the teacher's help organizes a group work.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. McClave J.T., Benson P.G., Sincich T., Statistics for Business and Economics, Pearson/Prentice Hall, Upper Saddle River, 2008
  2. Bhargava A., Statistics And Computational Approaches In Food And Health Sciences, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., ProQuest Ebook Central, Singapore, 2006
  3. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables, CeDeWu, Warszawa, 2021
  4. Nielsen Aileen, Practical time series analysis : prediction with statistics and machine learning, O'Reilly, Beijing, 2020
  5. Spellman Frank R., Handbook of mathematics and statistics for the environment, CRC Press/Taylor & Francis Group, Boca Raton, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Aczel A.D., Sounderpandian J., Complete Business Statistics, McGraw-Hill, 2008
  2. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.6
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.8
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.6
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.6
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Subject of statistical research. Basic concepts (collectivity and statistical unit, statistical feature). Statistical research (stages, methods, statistical material and methods of its collection).4
T-W-2Analysis of the structure of mass processes (empirical distribution and types of distributions, distribution parameters: classic and positional, absolute and relative, parameters of central tendency, measures of differentiation, measures of asymmetry, measures of flattening, concentration measurement).4
T-W-3Analysis of the interdependence of mass processes (correlation and regression of quantitative characteristics, correlation of qualitative characteristics).4
T-W-4Analysis of time series (methods of testing short-term changes, decomposition of time series).3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Preparation for classes.24
A-L-2Studying the literature.20
A-L-3Homework (individual and group).17
A-L-4Preparation for test.15
A-L-5Participation in classes.30
A-L-6Consultation12
A-L-7Colloquium2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation to exam.26
A-W-2Studying the literature.11
A-W-3Participation in lectures.15
A-W-4Participation in exam.2
A-W-5Consultation6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06_W01The student has knowledge of the subject of research and basic concepts of descriptive statistics and stages of statistical research, methods of obtaining and presenting statistical data and statistical methods of regularity testing in terms of structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Obtaining basic knowledge about: methods of obtaining and presenting statistical data; statistical methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.
Treści programoweT-W-2Analysis of the structure of mass processes (empirical distribution and types of distributions, distribution parameters: classic and positional, absolute and relative, parameters of central tendency, measures of differentiation, measures of asymmetry, measures of flattening, concentration measurement).
T-W-1Subject of statistical research. Basic concepts (collectivity and statistical unit, statistical feature). Statistical research (stages, methods, statistical material and methods of its collection).
T-W-3Analysis of the interdependence of mass processes (correlation and regression of quantitative characteristics, correlation of qualitative characteristics).
T-W-4Analysis of time series (methods of testing short-term changes, decomposition of time series).
T-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
M-2Laboratory exercises using a computer.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Exam in a written form containing theoretical issues and tasks for self-solution.
S-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
S-4Ocena podsumowująca: Completion of laboratory exercises based on test grades.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows some of the basic concepts of descriptive statistics, knows (with the help of the lecturer) how to acquire and present statistical material and can point out a few methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06_W02The student knows popular statistical packages and knows how to use statistical knowledge to solve tasks on socio-economic issues.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Gaining practical skills in the application of statistical methods using popular statistical packages and a spreadsheet.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.
Treści programoweT-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.
Metody nauczaniaM-2Laboratory exercises using a computer.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
S-4Ocena podsumowująca: Completion of laboratory exercises based on test grades.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student knows several modules of statistical packages and knows (with the teacher's help) how to use statistical knowledge to solve tasks on socio-economic issues.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06_U01The student can organize a statistical survey, collect, present and analyze statistical material.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-2Gaining practical skills in the application of statistical methods using popular statistical packages and a spreadsheet.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.
Treści programoweT-W-1Subject of statistical research. Basic concepts (collectivity and statistical unit, statistical feature). Statistical research (stages, methods, statistical material and methods of its collection).
T-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.
Metody nauczaniaM-2Laboratory exercises using a computer.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can organize some stages of statistical research and (with the teacher's help) to collect, present and analyze statistical material
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06_U02Student is able to apply appropriate statistical methods and tools and interpret the results of conducted research, as well as refer them to business practice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U15Włada słownictwem specjalistycznym w języku obcym z zakresu ekonomii zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Cel przedmiotuC-1Obtaining basic knowledge about: methods of obtaining and presenting statistical data; statistical methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
C-2Gaining practical skills in the application of statistical methods using popular statistical packages and a spreadsheet.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.
Treści programoweT-W-2Analysis of the structure of mass processes (empirical distribution and types of distributions, distribution parameters: classic and positional, absolute and relative, parameters of central tendency, measures of differentiation, measures of asymmetry, measures of flattening, concentration measurement).
T-W-3Analysis of the interdependence of mass processes (correlation and regression of quantitative characteristics, correlation of qualitative characteristics).
T-W-4Analysis of time series (methods of testing short-term changes, decomposition of time series).
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
M-2Laboratory exercises using a computer.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Exam in a written form containing theoretical issues and tasks for self-solution.
S-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
S-4Ocena podsumowująca: Completion of laboratory exercises based on test grades.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to apply some (indicated by the teacher) methods and statistical tools and interpret (with the teacher's help) the results of the survey.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B06_K01The student mastered the principles of individual and group work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Obtaining basic knowledge about: methods of obtaining and presenting statistical data; statistical methods to study regularity in the structure, interdependence and dynamics of socio-economic phenomena.
C-2Gaining practical skills in the application of statistical methods using popular statistical packages and a spreadsheet.
C-3Preparation for: active participation in the team, formulation of the research problem, selection of the appropriate methodology and implementation, development and interpretation of the test results.
Treści programoweT-W-1Subject of statistical research. Basic concepts (collectivity and statistical unit, statistical feature). Statistical research (stages, methods, statistical material and methods of its collection).
T-L-1Presentation of statistical material - construction of statistical series and tables, drawing up statistical charts based on raw statistical material.
T-L-2Calculation and interpretation of classical and positional parameters characterizing the empirical distribution of features in the statistical population. Comprehensive analysis of the structure.
T-L-3Determination and interpretation of the relationship strength measures for qualitative characteristics, strength and direction of the relationship for quantitative characteristics, parameters of the linear regression function.
T-L-4Determination and interpretation of increments and individual indicators.
T-L-5Mechanical and analytical trend determination. Determination and interpretation of absolute and relative measures characterizing seasonal fluctuations.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
M-2Laboratory exercises using a computer.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Tests aimed at identifying student knowledge and skills gaps.
S-3Ocena formująca: Tests used to assess students' periodic achievements - an independent solution to problem tasks using a spreadsheet and statistical packages.
S-4Ocena podsumowująca: Completion of laboratory exercises based on test grades.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to conduct an individual statistical survey, and with the teacher's help organizes a group work.
3,5
4,0
4,5
5,0