Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)

Sylabus przedmiotu Mathematics I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mathematics I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of mathematics at the upper secondary education level.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.4
T-A-2Derivative of the one variable function.5
T-A-3Test.1
T-A-4Local and global extrema of the one variable function.4
T-A-5Course of variability of the one variable function.5
T-A-6Test.1
20
wykłady
T-W-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.1
T-W-2Derivative of the one variable function.1
T-W-3Local and global extrema of the one variable function.1
T-W-4Course of variability of one variable function.2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes.20
A-A-2Preparations for classes.29
A-A-3Homework.30
A-A-4Preparation for tests.37
A-A-5Consultation4
120
wykłady
A-W-1Participation in lectures.5
A-W-2Preparation for lectures.8
A-W-3Studying the literature.5
A-W-4Preparation for the final test from lectures.6
A-W-5Participation in the final test from lectures.2
A-W-6Consultation4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_W01
The student knows the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
E_1A_W07C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U11C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B01_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K01C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-5M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_W01
The student knows the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
2,0
3,0The student explains in his own words the definitions and theorems from the studied areas of higher mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_U01
The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
2,0
3,0The student can: - calculate the limit of the arithmetic and geometrical sequence, - calculate the limit of a rational function, - calculate the derivative of the function of one variable based on formulas.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B01_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
2,0
3,0The student organizes individual and group work guided by the teacher's instructions.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michna Z., Mathematics, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław, 2012
  2. Spellman Frank R., Handbook of mathematics and statistics for the environment, CRC Press/Taylor & Francis Group, Boca Raton, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach. cz.1 i 2, PWN, Warszawa, 2014
  2. Winnicki K., Miklewska J., Perzyńska J., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
  3. Babula E., Czerwonka L., Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu / Mathematical applications in economics and management, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.4
T-A-2Derivative of the one variable function.5
T-A-3Test.1
T-A-4Local and global extrema of the one variable function.4
T-A-5Course of variability of the one variable function.5
T-A-6Test.1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.1
T-W-2Derivative of the one variable function.1
T-W-3Local and global extrema of the one variable function.1
T-W-4Course of variability of one variable function.2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes.20
A-A-2Preparations for classes.29
A-A-3Homework.30
A-A-4Preparation for tests.37
A-A-5Consultation4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.5
A-W-2Preparation for lectures.8
A-W-3Studying the literature.5
A-W-4Preparation for the final test from lectures.6
A-W-5Participation in the final test from lectures.2
A-W-6Consultation4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B01_W01The student knows the theoretical basis of the differential calculus of the one variable function.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-W-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.
T-W-2Derivative of the one variable function.
T-W-3Local and global extrema of the one variable function.
T-W-4Course of variability of one variable function.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student explains in his own words the definitions and theorems from the studied areas of higher mathematics.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B01_U01The student can use the learned definitions and theorems of mathematical analysis to solve practical tasks.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-A-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.
T-A-2Derivative of the one variable function.
T-A-4Local and global extrema of the one variable function.
T-A-5Course of variability of the one variable function.
Metody nauczaniaM-2Exercises.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can: - calculate the limit of the arithmetic and geometrical sequence, - calculate the limit of a rational function, - calculate the derivative of the function of one variable based on formulas.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B01_K01The student mastered the principles of individual and group work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge of higher mathematics.
C-3Students will apply mathematical knowledge to the study of economic phenomena.
C-2Students will gain basic knowledge necessary to understand subjects using advanced mathematics techniques: statistics, operational research, quantitative methods in economics.
Treści programoweT-A-1Limits of numerical sequences and functions. Continuity of functions.
T-A-2Derivative of the one variable function.
T-A-4Local and global extrema of the one variable function.
T-A-3Test.
T-A-6Test.
T-A-5Course of variability of the one variable function.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture.
M-2Exercises.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Evaluation of individual problem solving during classes.
S-1Ocena formująca: Evaluation of activity during classes.
S-3Ocena formująca: Evaluation of homework solving (individually and in groups).
S-4Ocena podsumowująca: Test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student organizes individual and group work guided by the teacher's instructions.
3,5
4,0
4,5
5,0