Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Economics (S1)

Sylabus przedmiotu Foundations of demography:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Economics
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Foundations of demography
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of economics and descriptive statistics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Students will gain basic knowledge about demographic phenomena and processes.
C-2Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Introduction.3
T-A-2Development of demographic thought, contemporary population theories.2
T-A-3Sources and area of demographic information.2
T-A-4Methods of demographic analysis.3
T-A-5The general principle of building basic demographic factors.2
T-A-6Number and distribution of population.2
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.3
T-A-8Population structure according to social and vocational characteristics and education.3
T-A-9Natural movement of the population.4
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.2
T-A-11Migration traffic of the population.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes.30
A-A-2Studying the literature.10
A-A-3Preparation of evaluation work.13
A-A-4Consultation6
A-A-5Colloquium2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information-problem lecture using multimedia techniques.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Passing in the form of test with one-choice questions and open questions checking theoretical knowledge, ability to formulate conclusions and logical thinking.
S-2Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher.
S-3Ocena formująca: Assessment of the student's active participation in the classes.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_W01
The student has knowledge about the nature of demographic phenomena and processes, knows the definitions of basic demographic categories.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W13C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1S-2
E_1A_O03_W02
The student knows the methods of demographic analysis used to study population structures, natural and migrant population movement, population aging and measurement of population reproduction.
E_1A_W06, E_1A_W07C-1, C-2T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_U01
The student is able to design a study using demographic analysis methods ranging from the formulation of research objectives through the collection of relevant data, their analysis, formulation of conclusions, to the creation of a final report.
E_1A_U21, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12C-1, C-2T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O03_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K01C-2T-A-4, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_W01
The student has knowledge about the nature of demographic phenomena and processes, knows the definitions of basic demographic categories.
2,0
3,0The student has a minimal knowledge of the nature of phenomena and demographic processes and knows the definitions of selected demographic categories..
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_O03_W02
The student knows the methods of demographic analysis used to study population structures, natural and migrant population movement, population aging and measurement of population reproduction.
2,0
3,0The student sufficiently knows selected methods of demographic analysis.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_U01
The student is able to design a study using demographic analysis methods ranging from the formulation of research objectives through the collection of relevant data, their analysis, formulation of conclusions, to the creation of a final report.
2,0
3,0The student can, with the teacher's help. design some stages of a simple study using demographic analysis methods.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_O03_K01
The student mastered the principles of individual and group work.
2,0
3,0The student has mastered the principles of individual work and with the teacher's help can conduct an individual demographic survey and organize a team research project.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Carmichael G., Fundamentals of Demographic Analysis: Concepts, Measures and Methods, Springer, 2016
  2. Okólski M., Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  3. Holzer J.Z., Demografia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Raouf Boucekkine, Optimal Control of Age-Structured Populations in Economy, Demography, and the Environment, Taylor & Francis Group, ProQuest Ebook Central, 2010
  2. Pressat R., A workbook in demography, Marthuen, London, 1974
  3. Cieślak M. (red.), Demografia. Metody analizy i prognozowania., PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Introduction.3
T-A-2Development of demographic thought, contemporary population theories.2
T-A-3Sources and area of demographic information.2
T-A-4Methods of demographic analysis.3
T-A-5The general principle of building basic demographic factors.2
T-A-6Number and distribution of population.2
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.3
T-A-8Population structure according to social and vocational characteristics and education.3
T-A-9Natural movement of the population.4
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.2
T-A-11Migration traffic of the population.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes.30
A-A-2Studying the literature.10
A-A-3Preparation of evaluation work.13
A-A-4Consultation6
A-A-5Colloquium2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W01The student has knowledge about the nature of demographic phenomena and processes, knows the definitions of basic demographic categories.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge about demographic phenomena and processes.
C-2Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes.
Treści programoweT-A-3Sources and area of demographic information.
T-A-4Methods of demographic analysis.
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.
T-A-9Natural movement of the population.
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.
T-A-11Migration traffic of the population.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has a minimal knowledge of the nature of phenomena and demographic processes and knows the definitions of selected demographic categories..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_W02The student knows the methods of demographic analysis used to study population structures, natural and migrant population movement, population aging and measurement of population reproduction.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge about demographic phenomena and processes.
C-2Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes.
Treści programoweT-A-4Methods of demographic analysis.
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.
T-A-9Natural movement of the population.
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.
T-A-11Migration traffic of the population.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student sufficiently knows selected methods of demographic analysis.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_U01The student is able to design a study using demographic analysis methods ranging from the formulation of research objectives through the collection of relevant data, their analysis, formulation of conclusions, to the creation of a final report.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Students will gain basic knowledge about demographic phenomena and processes.
C-2Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes.
Treści programoweT-A-4Methods of demographic analysis.
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.
T-A-9Natural movement of the population.
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.
T-A-11Migration traffic of the population.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can, with the teacher's help. design some stages of a simple study using demographic analysis methods.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_O03_K01The student mastered the principles of individual and group work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
E_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Students will gain the skills in identifying and evaluating demographic processes.
Treści programoweT-A-4Methods of demographic analysis.
T-A-7Population structure by sex, age and marital status.
T-A-9Natural movement of the population.
T-A-10Synthetic measures of population reproduction.
T-A-11Migration traffic of the population.
Metody nauczaniaM-1Information-problem lecture using multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Written work based on a problem set by the teacher.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has mastered the principles of individual work and with the teacher's help can conduct an individual demographic survey and organize a team research project.
3,5
4,0
4,5
5,0