Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
C-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.6
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny3
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.6
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.6
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.6
T-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2udział w szkoleniu branżowym /wycieczce technicznej/targach instalacyjnych5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu7
A-W-4egzamin3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/2_W01
Zna urządzenia oraz rozumie ich funkcję w instalacjach grzewczych
IS_2A_W05C-5, C-2, C-3, C-1T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_W02
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
IS_2A_W06, IS_2A_W05C-4, C-2, C-1, C-6T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_W03
Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
IS_2A_W07C-3T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_W04
Zna i rozumie przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
IS_2A_W13C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_W05
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
IS_2A_W06, IS_2A_W11, IS_2A_W05C-7T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/2_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
IS_2A_U14C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
IS_2A_U16C-5, C-4, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
IS_2A_U08C-5, C-4, C-2, C-6T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
S_2A_S/D/2_K01
Jest gotów do nowych, zmieniających się wyzwań w zakresie stosowania odpowiednich rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
IS_2A_K04C-5T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_K02
Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
IS_2A_K04, IS_2A_K06C-5T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
S_2A_S/D/2_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
IS_2A_K09C-5T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/2_W01
Zna urządzenia oraz rozumie ich funkcję w instalacjach grzewczych
2,0
3,0Student zna i rozumie w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_W02
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, bardzo ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_W03
Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_W04
Zna i rozumie przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_W05
Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
2,0
3,0Student zna ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/2_U01
Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_U02
Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
2,0
3,0Student potrafi dostrzec i ogólnie ocenić większość aspektów wpływu rozwiązań technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_U03
Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
S_2A_S/D/2_K01
Jest gotów do nowych, zmieniających się wyzwań w zakresie stosowania odpowiednich rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania wyborów technicznych w ogrzewnictwie w zgodzie ze zmiennymi regulacjami zewnętrznymi, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_K02
Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
2,0
3,0Jest gotów do refleksji nad skutkami ekonomicznymi, eksploatacyjnymi i ekologicznymi, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
S_2A_S/D/2_K03
Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę szczegółową)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  2. Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
  3. Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
  2. Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.6
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.6
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny3
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.6
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.3
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.6
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.3
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.6
T-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)3
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2udział w szkoleniu branżowym /wycieczce technicznej/targach instalacyjnych5
A-W-3przygotowanie się do egzaminu7
A-W-4egzamin3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_W01Zna urządzenia oraz rozumie ich funkcję w instalacjach grzewczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_W02Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, bardzo ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_W03Zna i rozumie sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W07Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu kluczowych zagadnień przyporządkowanych do kierunku inżynierii środowiska. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty
Treści programoweT-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
T-W-3Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_W04Zna i rozumie przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W13Zna i rozumie wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w większości jedynie podstawową, ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_W05Zna i rozumie szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną związaną z wybranymi zagadnieniami automatyki, sterowania i eksploatacji urządzeń technicznych oraz z zakresu właściwości dynamicznych obiektów i systemów inżynierii środowiska
IS_2A_W11Zna i rozumie wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie inżynierii środowiska
IS_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania procesów, konfiguracji systemów oraz urządzeń inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-7Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o.
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
T-W-8Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały.
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_U01Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U14Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-7Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_U02Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii środowiska w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne w szczególności oddziaływanie na środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-1Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa.
Treści programoweT-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-4Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dostrzec i ogólnie ocenić większość aspektów wpływu rozwiązań technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_U03Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U08Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów technicznych w inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
C-4Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych.
C-6Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni
Treści programoweT-W-9Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe)
T-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-6Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne.
T-W-10Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_K01Jest gotów do nowych, zmieniających się wyzwań w zakresie stosowania odpowiednich rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do podejmowania wyborów technicznych w ogrzewnictwie w zgodzie ze zmiennymi regulacjami zewnętrznymi, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_K02Jest gotów do refleksji dotyczącej skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K04Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
IS_2A_K06Jest gotów do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do refleksji nad skutkami ekonomicznymi, eksploatacyjnymi i ekologicznymi, jednak w dość ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięS_2A_S/D/2_K03Jest gotów do przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K09Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy na temat inżynierii środowiska, formułuje i prezentuje informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków.
Treści programoweT-W-2Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru.
T-W-5Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań.
T-W-1Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca- wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana- z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę szczegółową)
3,5
4,0
4,5
5,0