Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Bochenek <Magdalena.Bochenek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu organizacja i kierowanie budową I
W-2Zaliczenie przedmiotu zarządzanie procesem inwestycyjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie2
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych2
T-W-3Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project2
T-W-4Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych2
T-W-5Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja3
T-W-6Równowaga zatrudnienia i jej wpływ na kształtowanie ścieżki krytycznej i koszty budowy.2
T-W-7Optymalizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego3
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Udział w konsultacjach8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz rozpoznanie literaturowe16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin3
A-W-5Udział w konsultacjach8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-1_W01
Zna i rozumie metody planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie.
BIE_1A_W14, BIE_1A_W22, BIE_1A_W18C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-1_U01
Potrafi sporządzić harmonogram belkowy, sieciowy, rzeczowo-finansowy dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project.
BIE_1A_U22, BIE_1A_U20, BIE_1A_U13, BIE_1A_U18C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/15-1_K01
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu oraz za powierzone mu zadania, przestrzega etyki zawodowej.
BIE_1A_K03, BIE_1A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-1_W01
Zna i rozumie metody planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie.
2,0
3,0Rozwiązanie testu w 60%, zna metody planowania i krytyczne punkty projektu inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-1_U01
Potrafi sporządzić harmonogram belkowy, sieciowy, rzeczowo-finansowy dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project.
2,0
3,0Potrafi zaplanować kolejność wykonywania robót budowlanych przy wykorzystaniu programu MS Project
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/15-1_K01
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu oraz za powierzone mu zadania, przestrzega etyki zawodowej.
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rory Burke, Project Management Planing and Contraction, John Wiley & Sons, 1992
  2. Andersson C.A.,Miles D., Neale R., Ward J., Site management.Workbook, International Labour Office, Geneva, 1996
  3. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 2: Principles of the management in construction., Poltext, Warszawa, 2008
  4. Kerzner H., Project Management. A system approach to planning,scheduling and controlling, John Wiley& Sons, Inc. New Jersey, 2003
  5. Maj T., Organizacja budowy. Podręcznik, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Zarządzanie budową, Poltext, Warszawa, 2009
  2. Jaworski M., Podstawy organizacji budowy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Chudley R., Greeno R., Building construction. Handbook. Incorporating current building&construction regulations, Butterworth- Heinemann, England, 2010
  4. Chudley R., Greeno R., Construction technology. Pearson education limited, England, 2005
  5. Cieslewicz, W., Araszkiewicz, K., & Sikora, P., Accident rate as a measure of safety assessment in Polish civil engineering., Safety, 2019, 5(4)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie2
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych2
T-W-3Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project2
T-W-4Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych2
T-W-5Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja3
T-W-6Równowaga zatrudnienia i jej wpływ na kształtowanie ścieżki krytycznej i koszty budowy.2
T-W-7Optymalizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego3
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Udział w konsultacjach8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz rozpoznanie literaturowe16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Egzamin3
A-W-5Udział w konsultacjach8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-1_W01Zna i rozumie metody planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W14Zna i rozumie wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
BIE_1A_W22Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
BIE_1A_W18Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
Treści programoweT-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych
T-W-6Równowaga zatrudnienia i jej wpływ na kształtowanie ścieżki krytycznej i koszty budowy.
T-W-4Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych
T-W-3Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project
T-W-5Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja
T-W-7Optymalizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie testu w 60%, zna metody planowania i krytyczne punkty projektu inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-1_U01Potrafi sporządzić harmonogram belkowy, sieciowy, rzeczowo-finansowy dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
BIE_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
BIE_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
BIE_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
Treści programoweT-W-4Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych
T-W-3Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project
T-W-5Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja
T-W-7Optymalizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaplanować kolejność wykonywania robót budowlanych przy wykorzystaniu programu MS Project
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/15-1_K01Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu oraz za powierzone mu zadania, przestrzega etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
BIE_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
Treści programoweT-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie
T-W-7Optymalizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0