Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie
projektyP2 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na kolumnach lub palach fundamentowych, konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego.15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu1
T-W-6Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami1
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym1
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)1
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału3
A-P-4Zaliczenie projektu1
A-P-5konsultacje4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3konsultacje4
A-W-4zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_W01
Student zna i rozumie zakres projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14C-1T-P-1, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/12_K01
Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-P-1, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_W01
Student zna i rozumie zakres projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_U01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/12_K01
Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
2,0
3,0Ma świadomość ważności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  2. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  4. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
  5. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  6. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  7. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  8. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  9. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
  10. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  2. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczeciińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na kolumnach lub palach fundamentowych, konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji1
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)1
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych1
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych1
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu1
T-W-6Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami1
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym1
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)1
T-W-9Ścianki szczelne2
T-W-10Wymiana gruntów1
T-W-11Zagęszczanie gruntów2
T-W-12Zapory ziemne2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału3
A-P-4Zaliczenie projektu1
A-P-5konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3konsultacje4
A-W-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/12_W01Student zna i rozumie zakres projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych. Ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działaności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
B_2A_W07Zna i rozumie zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na kolumnach lub palach fundamentowych, konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego.
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-6Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-1Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie wykonawstwa robót ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/12_U01Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na kolumnach lub palach fundamentowych, konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego.
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-6Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/12_K01Student jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na kolumnach lub palach fundamentowych, konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego.
T-W-11Zagęszczanie gruntów
T-W-12Zapory ziemne
T-W-4Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odbiorze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych
T-W-6Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami
T-W-2Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne)
T-W-5Stateczność nasypów na słabym podłożu
T-W-7Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym
T-W-8Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale)
T-W-10Wymiana gruntów
T-W-9Ścianki szczelne
T-W-3Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0