Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja i utrzymanie dróg:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja i utrzymanie dróg
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,80,20zaliczenie
wykładyW3 30 1,40,35egzamin
projektyP3 30 1,80,45zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena warunków widoczności11
T-L-2Ocena stanu nawierzchni3
T-L-3Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym24
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego2
30
wykłady
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-L-3konsultacje2
A-L-4udział w zaliczeniu1
24
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektów18
A-P-3konsultacje4
A-P-4udział w zaliczeniu projektu2
54
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu7
A-W-3egzamin3
A-W-4konsultacje2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_W01
Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
B_2A_W06, B_2A_W10, B_2A_W12C-4, C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
B_2A_U10, B_2A_U12, B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U25, B_2A_U08C-3, C-4, C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-L-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/15_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
B_2A_K03C-3, C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_W01
Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, słabo rozumie potrzebę oceny warunków ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_U01
Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
2,0
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem oraz wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu technicznej dokumentacji, dotyczącej organizacji ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/15_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie MTiGM z dnia 02.03.1999 r., Dziennik Ustaw nr 43/1999 z późń. zm., Warszawa, 1999
  2. Rozporządzenie MTiGM z dnia 23.12.2003 r. wraz z załącznikami, Dziennik Ustaw nr 220/2003 poz. 2181 z późń. zm., Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1997
  2. Sołowczuk A., Gardas P., Proponowana metoda oceny stanu nawierzchni w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2013, nr 4, s. 425–439, DOI: 10.7409/rabdim.013.02
  3. Sołowczuk A., Gardas P., Schab M., Efektywność prac remontowych i utrzymaniowych w zatokach i na przystankach autobusowych, Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 2014, nr 2, s. 157–166, DOI: 10.7409/rabdim.014.011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena warunków widoczności11
T-L-2Ocena stanu nawierzchni3
T-L-3Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością4
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym24
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością8
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym12
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych10
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne rozwiązywanie zadań6
A-L-3konsultacje2
A-L-4udział w zaliczeniu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2wykonanie projektów18
A-P-3konsultacje4
A-P-4udział w zaliczeniu projektu2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2przygotowanie się do egzaminu7
A-W-3egzamin3
A-W-4konsultacje2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_W01Zna normy i wytyczne projektowe dotyczące utrzymania dróg i projektowania organizacji ruchu. Rozumie potrzebę różnorodnej interpretacji wyników badań diagnostycznych oraz oceny warunków ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
Treści programoweT-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-1Ocena warunków widoczności
T-L-2Ocena stanu nawierzchni
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-L-3Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalną wiedzę o interpretacji wyników diagnostycznych, słabo rozumie potrzebę oceny warunków ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_U01Student potrafi wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia, przeprowadzić złożone analizy warunków ruchu, a także samodzielnie przygotować dokumentację techniczną dotyczącą zagadnień organizacji ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U12Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
Treści programoweT-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-1Ocena warunków widoczności
T-L-2Ocena stanu nawierzchni
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-L-3Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-1wykład informacyjny
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student minimalnie potrafi skorzystać z odpowiednich metod czy narzędzi, potrafi umiarkowanie samodzielnie sformułować podstawowe hipotezy rozwiązując problem oraz wykazuje oznaki minimalnej samodzielności w przygotowaniu technicznej dokumentacji, dotyczącej organizacji ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/15_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych zasad projektowania oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym.
C-1Ukształtowanie zasad dotyczących oznakowania poziomego na odcinkach z niedostateczną widocznością
C-2Poznanie zasad oceny warunków drogowych pod względem projektowym, eksploatacyjnym i bezpieczeństwa ruchu na łukach poziomych, pionowych, na skrzyżowaniach i w tunelach, a także ukształtowanie kompilacji wiedzy umożliwiającej formułowanie wniosków technicznych i pisania opinii biegłych
C-4Poznanie zasad oceny stanu nawierzchni
Treści programoweT-W-1Analiza warunków widoczności oraz zasady projektowania oznakowania pionowego i poziomego na łukach poziomych i pionowych niedostateczną widocznością
T-W-2Znaki drogowe i projektowanie oznakowania tymczasowego przy robotach drogowych prowadzonych w pasie drogowym
T-W-3Ocena nośności konstrukcji drogowych
T-L-1Ocena warunków widoczności
T-L-2Ocena stanu nawierzchni
T-P-2Projekt oznakowania tymczasowego i zabezpieczenia robót remontowych prowadzonych w pasie drogowym
T-P-3Panel dyskusyjny - opracowane rozwiązania oznakowania tymczasowego
T-P-1Projekt oznakowania poziomego na wybranym łuku poziomym z ograniczoną widocznością
T-L-3Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-3Ocena formująca: zaliczenie laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0