Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Bilans cieplny i termomodernizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bilans cieplny i termomodernizacja
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 45 3,00,60zaliczenie
wykładyW1 45 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność czytania rysunków technicznych
W-2Podstawowa wiedza o materiałach i wyrobach budowlanych
W-3Podstawy z zakresu fizyki budowli
W-4Znajomość podstaw instalacji budowlanych
W-5Podstawy budownictwa ogólnego
W-6Podstawy kosztorysowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat metodyki bilansowanie potrzeb cieplnych budynków nowych i istniejących oraz możliwości ograniczenia zapotrzebowania na ciepło poprzez realizację usprawnień termomodernizacyjnych w obrębie budynków istniejąch.
C-2Nabycie wiedzy wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na środowisko naturalne.
C-3Nabycie umiejętności bilansowania energetycznego budynków nowych i istniejących.
C-4Nabycie umiejętności doboru optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych oraz oceny wpływu tych rozwiązań na ograniczenie zużycia energii w budynkach, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływanie na środowisko naturalne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt - obliczenia zapotrzebowania na energie budynku o zróżnicowanej funkcji i rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych18
T-P-2Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa3
T-P-3Projekt termomodernizacji budynku21
T-P-4Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa3
45
wykłady
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku, możliwości kształtowania potrzeb energetycznych w budynkach nowych6
T-W-2Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach9
T-W-3Wpływ zastosowanych rozwiązań na potrzeby cieplne budynku3
T-W-4Znaczenie termomodernizacji w redukcji obicążenia środowiska naturalnego wywołanego przez człowieka3
T-W-5Zaliczenie wykładów w zakresie metodyki bilansowania zapotrzeboania na energię w budynkach oraz rozwiązań konstrukcyjno-materialowych wpływających na to zapotrzebowanie3
T-W-6Termomodernizacja w cyklu życia budynku. Audyt termomodernizacyjny. Audyt jako etap prac projektowych. Zasady optymalizacji rozwiązań termomodernizacyjnych. Znaczenie zasady 'primum non nocere' w termomodernizacji. Zachowanie kompatybilności proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych z istniejącą strukturą budynku. Zagadnienia ocgrony srodowiska w planowaniu prac termomodernizacyjnych.6
T-W-7Termomodernizacja budynków mieszklanych wielorodzinnych i indywidualnych. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej.6
T-W-8Podstawy termomodernizacji źródła ciepła i sieci3
T-W-9Termomodernizacja budynków historycznych i zabytkowych. Studia przypadków.3
T-W-10Zaliczenie wykladów w zakresie rowiażań termomodernizacyjnych wpływających na redukcję zużycia energii w budynkach istniejących3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Indywidualna realizacja projektów30
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-4Konsultacje10
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-W-2Utrwalanie materiału9
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie wykładów3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena, w formie zapowiedzianych kolokwiów, wiedzy zdobytej na wykaldach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie treści wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zapowiedzianych projektowych ćwiczeń klauzurowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z ćwiczeń klauzurowych i wyników uzyskanych z realizowanych ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/05_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką ich bilansowania w odniesieniu do obiektów nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
B_2A_W06C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_E/D/05_W02
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na ograniczenie zużycia energii w budynkach, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływania usprawnień termomodernizacyjnych na środowisko naturalne.
B_2A_W14C-1T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/05_U01
Studen potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadanie bilansu potrzeb cieplnych budynku.
B_2A_U16C-3T-P-1, T-W-1, T-W-2M-3, M-4S-4, S-3
B_2A_E/D/05_U02
Student potrafi dobrać rozwiązania termomodernizacyjne oceniając ich przydatność i możliwość wykorzystania.
B_2A_U13C-4T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-7M-3, M-4S-4, S-3
B_2A_E/D/05_U03
Studen potrafi wybrać metody i narzędzia do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi stworzyć proste narzędzia obliczeniowe.
B_2A_U19C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2M-3, M-4S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/05_K01
Student rozumie znaczenie oddziaływania zużycia energii w budownictwie na środowisko naturalne. Ma świadomość długofalowego oddziaływania na użytkownika budynku i środowisko naturalne decyzji podejmowanych w procesie projektowym.
B_2A_K03C-2T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/05_W01
Ma poszerzoną wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką ich bilansowania w odniesieniu do obiektów nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy związanej z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/05_W02
Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na ograniczenie zużycia energii w budynkach, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływania usprawnień termomodernizacyjnych na środowisko naturalne.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/05_U01
Studen potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadanie bilansu potrzeb cieplnych budynku.
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie formułowania zadania bilansu potrzeb cieplnych budynku.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/05_U02
Student potrafi dobrać rozwiązania termomodernizacyjne oceniając ich przydatność i możliwość wykorzystania.
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie doboru i oceny rozwiązań termomodernizacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_E/D/05_U03
Studen potrafi wybrać metody i narzędzia do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi stworzyć proste narzędzia obliczeniowe.
2,0
3,0Student nabył podstawowe umijętności w zakresie doboru metod i narzędzi do rozwiązywania zadania bilansowania potrzeb cieplnych budynku. W zakresie podstawowym umie tworzyć nowe, proste narzędzia obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/05_K01
Student rozumie znaczenie oddziaływania zużycia energii w budownictwie na środowisko naturalne. Ma świadomość długofalowego oddziaływania na użytkownika budynku i środowisko naturalne decyzji podejmowanych w procesie projektowym.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu potrzeb cieplnych budynku na środowisko naturalne i długofalowego oddziaływania na środowisko naturalne podejmowanych decyzji projektowych w zakresie termomodernizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M., Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sobiniak H., ArCADiasoft Chudzik sp.j., Podstawy teoretyczne i praktyka - wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej, ArCADiasoft Chudzik sp. j., Łódź, 2015
  2. Polskie Normy, w zakresie tresci przedmiotu
  3. Thumann A., Younger W.J., Handbook of Energy Audits, The Fairmont Press, INC., CRC Press Taylor and Francis Group, Lilburn, 2007, 7
  4. Turner W.C., Doty S., Energy Management Handbook, The Fairmont Press, Inc, CRC Press Taylor and Francis, Lilburn, 2006, 6

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne akty prawne w zakresie tematyki przedmiotu

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt - obliczenia zapotrzebowania na energie budynku o zróżnicowanej funkcji i rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych18
T-P-2Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa3
T-P-3Projekt termomodernizacji budynku21
T-P-4Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku, możliwości kształtowania potrzeb energetycznych w budynkach nowych6
T-W-2Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach9
T-W-3Wpływ zastosowanych rozwiązań na potrzeby cieplne budynku3
T-W-4Znaczenie termomodernizacji w redukcji obicążenia środowiska naturalnego wywołanego przez człowieka3
T-W-5Zaliczenie wykładów w zakresie metodyki bilansowania zapotrzeboania na energię w budynkach oraz rozwiązań konstrukcyjno-materialowych wpływających na to zapotrzebowanie3
T-W-6Termomodernizacja w cyklu życia budynku. Audyt termomodernizacyjny. Audyt jako etap prac projektowych. Zasady optymalizacji rozwiązań termomodernizacyjnych. Znaczenie zasady 'primum non nocere' w termomodernizacji. Zachowanie kompatybilności proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych z istniejącą strukturą budynku. Zagadnienia ocgrony srodowiska w planowaniu prac termomodernizacyjnych.6
T-W-7Termomodernizacja budynków mieszklanych wielorodzinnych i indywidualnych. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej.6
T-W-8Podstawy termomodernizacji źródła ciepła i sieci3
T-W-9Termomodernizacja budynków historycznych i zabytkowych. Studia przypadków.3
T-W-10Zaliczenie wykladów w zakresie rowiażań termomodernizacyjnych wpływających na redukcję zużycia energii w budynkach istniejących3
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-P-2Indywidualna realizacja projektów30
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-P-4Konsultacje10
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach43
A-W-2Utrwalanie materiału9
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Zaliczenie wykładów3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_W01Ma poszerzoną wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką ich bilansowania w odniesieniu do obiektów nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat metodyki bilansowanie potrzeb cieplnych budynków nowych i istniejących oraz możliwości ograniczenia zapotrzebowania na ciepło poprzez realizację usprawnień termomodernizacyjnych w obrębie budynków istniejąch.
Treści programoweT-W-3Wpływ zastosowanych rozwiązań na potrzeby cieplne budynku
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku, możliwości kształtowania potrzeb energetycznych w budynkach nowych
T-W-2Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach
T-W-5Zaliczenie wykładów w zakresie metodyki bilansowania zapotrzeboania na energię w budynkach oraz rozwiązań konstrukcyjno-materialowych wpływających na to zapotrzebowanie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena, w formie zapowiedzianych kolokwiów, wiedzy zdobytej na wykaldach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy związanej z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
3,0Student ma podstawową wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_W02Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na ograniczenie zużycia energii w budynkach, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływania usprawnień termomodernizacyjnych na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat metodyki bilansowanie potrzeb cieplnych budynków nowych i istniejących oraz możliwości ograniczenia zapotrzebowania na ciepło poprzez realizację usprawnień termomodernizacyjnych w obrębie budynków istniejąch.
Treści programoweT-W-9Termomodernizacja budynków historycznych i zabytkowych. Studia przypadków.
T-W-10Zaliczenie wykladów w zakresie rowiażań termomodernizacyjnych wpływających na redukcję zużycia energii w budynkach istniejących
T-W-6Termomodernizacja w cyklu życia budynku. Audyt termomodernizacyjny. Audyt jako etap prac projektowych. Zasady optymalizacji rozwiązań termomodernizacyjnych. Znaczenie zasady 'primum non nocere' w termomodernizacji. Zachowanie kompatybilności proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych z istniejącą strukturą budynku. Zagadnienia ocgrony srodowiska w planowaniu prac termomodernizacyjnych.
T-W-7Termomodernizacja budynków mieszklanych wielorodzinnych i indywidualnych. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej.
T-W-8Podstawy termomodernizacji źródła ciepła i sieci
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca - metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena, w formie zapowiedzianych kolokwiów, wiedzy zdobytej na wykaldach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_U01Studen potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadanie bilansu potrzeb cieplnych budynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności bilansowania energetycznego budynków nowych i istniejących.
Treści programoweT-P-1Projekt - obliczenia zapotrzebowania na energie budynku o zróżnicowanej funkcji i rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych
T-W-1Składowe zapotrzebowania na energię w budynku, możliwości kształtowania potrzeb energetycznych w budynkach nowych
T-W-2Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z ćwiczeń klauzurowych i wyników uzyskanych z realizowanych ćwiczeń projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zapowiedzianych projektowych ćwiczeń klauzurowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie formułowania zadania bilansu potrzeb cieplnych budynku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_U02Student potrafi dobrać rozwiązania termomodernizacyjne oceniając ich przydatność i możliwość wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności doboru optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych oraz oceny wpływu tych rozwiązań na ograniczenie zużycia energii w budynkach, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływanie na środowisko naturalne.
Treści programoweT-P-3Projekt termomodernizacji budynku
T-P-4Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa
T-W-6Termomodernizacja w cyklu życia budynku. Audyt termomodernizacyjny. Audyt jako etap prac projektowych. Zasady optymalizacji rozwiązań termomodernizacyjnych. Znaczenie zasady 'primum non nocere' w termomodernizacji. Zachowanie kompatybilności proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych z istniejącą strukturą budynku. Zagadnienia ocgrony srodowiska w planowaniu prac termomodernizacyjnych.
T-W-7Termomodernizacja budynków mieszklanych wielorodzinnych i indywidualnych. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z ćwiczeń klauzurowych i wyników uzyskanych z realizowanych ćwiczeń projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zapowiedzianych projektowych ćwiczeń klauzurowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie doboru i oceny rozwiązań termomodernizacyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_U03Studen potrafi wybrać metody i narzędzia do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi stworzyć proste narzędzia obliczeniowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności bilansowania energetycznego budynków nowych i istniejących.
C-4Nabycie umiejętności doboru optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych oraz oceny wpływu tych rozwiązań na ograniczenie zużycia energii w budynkach, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływanie na środowisko naturalne.
Treści programoweT-P-1Projekt - obliczenia zapotrzebowania na energie budynku o zróżnicowanej funkcji i rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych
T-P-2Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa
T-P-3Projekt termomodernizacji budynku
T-P-4Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa
T-W-2Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z ćwiczeń klauzurowych i wyników uzyskanych z realizowanych ćwiczeń projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zapowiedzianych projektowych ćwiczeń klauzurowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył podstawowe umijętności w zakresie doboru metod i narzędzi do rozwiązywania zadania bilansowania potrzeb cieplnych budynku. W zakresie podstawowym umie tworzyć nowe, proste narzędzia obliczeniowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/05_K01Student rozumie znaczenie oddziaływania zużycia energii w budownictwie na środowisko naturalne. Ma świadomość długofalowego oddziaływania na użytkownika budynku i środowisko naturalne decyzji podejmowanych w procesie projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na środowisko naturalne.
Treści programoweT-W-4Znaczenie termomodernizacji w redukcji obicążenia środowiska naturalnego wywołanego przez człowieka
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena, w formie zapowiedzianych kolokwiów, wiedzy zdobytej na wykaldach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu potrzeb cieplnych budynku na środowisko naturalne i długofalowego oddziaływania na środowisko naturalne podejmowanych decyzji projektowych w zakresie termomodernizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0