Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa energooszczędnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładami realizacji budynków o wysokiej charakterystyki energetycznej
C-4Przygotowanie studenta/ki do oceny charakterystyki energetycznej budynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna2
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię3
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku4
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, przegląd rozwiązań budynków w wybranych standardach energetycznych4
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Samodzielna realizacja zadaia projektowego8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektu3
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Utrwalanie materiału9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/28_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
B_1A_W20, B_1A_W23C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/28_U01
Student/ka potrafi korzystać ze wspomagania komputerowego przy projektowaniu charakterystyki energetycznej budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
B_1A_U06, B_1A_U08C-4T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/28_K01
Student/ka jest gotowy/a do oceny oddziaływania budynku w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
B_1A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/28_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/28_U01
Student/ka potrafi korzystać ze wspomagania komputerowego przy projektowaniu charakterystyki energetycznej budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
2,0
3,0Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/28_K01
Student/ka jest gotowy/a do oceny oddziaływania budynku w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Nowe wydanie, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2015
  2. red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2: Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
  3. Aktualne akty prawne z zakresu budownictwa
  4. Normy przedmiotowe z zakresu podejmowanej tematyki

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna2
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię3
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku4
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, przegląd rozwiązań budynków w wybranych standardach energetycznych4
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Samodzielna realizacja zadaia projektowego8
A-P-3Przygotowanie się do zaliczenia projektu3
A-P-4Konsultacje4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Utrwalanie materiału9
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-5Zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/28_W01Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładami realizacji budynków o wysokiej charakterystyki energetycznej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, przegląd rozwiązań budynków w wybranych standardach energetycznych
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/28_U01Student/ka potrafi korzystać ze wspomagania komputerowego przy projektowaniu charakterystyki energetycznej budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studenta/ki do oceny charakterystyki energetycznej budynku
Treści programoweT-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/28_K01Student/ka jest gotowy/a do oceny oddziaływania budynku w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładami realizacji budynków o wysokiej charakterystyki energetycznej
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, przegląd rozwiązań budynków w wybranych standardach energetycznych
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0