Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ilona Iglewska-Nowak <Ilona.Iglewska-Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Glanc <Barbara.Glanc@zut.edu.pl>, Jolanta Rosiak <Jolanta.Rosiak@zut.edu.pl>, Rafał Walczak <Rafal.Walczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,20,41zaliczenie
wykładyW2 45 2,80,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu Matematyka-1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie całek różnych typów.6
T-A-2Całki oznaczone i niewłaściwe. Zastosowania.8
T-A-3Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej, znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.4
T-A-4Rozwiązywanie równań różniczkowych.8
T-A-5Całki podwójne.4
30
wykłady
T-W-1Całka nieoznaczona: wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji różnych typów.7
T-W-2Całki oznaczone i niewłaściwe, zastosowania całek oznaczonych.11
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych.8
T-W-4Równania różniczkowe zwyczajne.12
T-W-5Całki podwójne, geometryczne zastosowania całki podwójnej.7
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.36
A-A-3Konsultacje.6
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.20
A-A-5Zaliczenie.4
96
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach.45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.17
A-W-3Konsultacje przed egzaminem.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-5Egzamin.3
84

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
B_1A_W01, B_1A_W14C-3, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
B_1A_U05, B_1A_U14, B_1A_U22C-2, C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/06_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
B_1A_K04, B_1A_K01C-3, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/06_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Trajdos, Matematyka, cz.3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
  3. B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
  2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie całek różnych typów.6
T-A-2Całki oznaczone i niewłaściwe. Zastosowania.8
T-A-3Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej, znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.4
T-A-4Rozwiązywanie równań różniczkowych.8
T-A-5Całki podwójne.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Całka nieoznaczona: wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji różnych typów.7
T-W-2Całki oznaczone i niewłaściwe, zastosowania całek oznaczonych.11
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych.8
T-W-4Równania różniczkowe zwyczajne.12
T-W-5Całki podwójne, geometryczne zastosowania całki podwójnej.7
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.36
A-A-3Konsultacje.6
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.20
A-A-5Zaliczenie.4
96
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach.45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.17
A-W-3Konsultacje przed egzaminem.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-5Egzamin.3
84
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_W01Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W14Zna i rozumie wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Całki oznaczone i niewłaściwe. Zastosowania.
T-A-3Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej, znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Obliczanie całek różnych typów.
T-A-4Rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-W-1Całka nieoznaczona: wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji różnych typów.
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych.
T-W-4Równania różniczkowe zwyczajne.
T-W-5Całki podwójne, geometryczne zastosowania całki podwójnej.
T-W-2Całki oznaczone i niewłaściwe, zastosowania całek oznaczonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
M-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Całki oznaczone i niewłaściwe. Zastosowania.
T-A-3Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej, znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Obliczanie całek różnych typów.
T-A-4Rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-W-1Całka nieoznaczona: wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji różnych typów.
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych.
T-W-4Równania różniczkowe zwyczajne.
T-W-5Całki podwójne, geometryczne zastosowania całki podwójnej.
T-W-2Całki oznaczone i niewłaściwe, zastosowania całek oznaczonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
M-1Wykład zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/06_K01Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zastosowaniami całki oznaczonej i równań różniczkowych omawianych typów.
Treści programoweT-A-2Całki oznaczone i niewłaściwe. Zastosowania.
T-A-3Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych, zastosowanie różniczki zupełnej, znajdowanie ekstremów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Obliczanie całek różnych typów.
T-A-4Rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-W-1Całka nieoznaczona: wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji różnych typów.
T-W-3Funkcje wielu zmiennych: pochodne cząstkowe, różniczka zupełna, ekstrema funkcji dwóch zmiennych.
T-W-4Równania różniczkowe zwyczajne.
T-W-5Całki podwójne, geometryczne zastosowania całki podwójnej.
T-W-2Całki oznaczone i niewłaściwe, zastosowania całek oznaczonych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0