Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane,
W-2Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego.15
15
wykłady
T-W-1Ochrona od powodzi.4
T-W-2Zbiorniki wodne.2
T-W-3Jazy.4
T-W-4Zapory.4
T-W-5Melioracje wodne.4
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.3
T-W-8Odwodnienia w budownictwie.2
T-W-9Budowle morskie.4
T-W-10Sprawdzian.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Konsultacje4
A-P-4Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/27_W01
Zna i rozumie zasady funkcjonowania budowli wodnych, ich rodzaje i cele gospodarcze.
B_1A_W10C-1T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/27_U01
Potrafi rozróżnić poszczególne budowle wodne oraz zaprojektować prosty system odwodnienia.
B_1A_U01, B_1A_U07C-1T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/27_K01
Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/27_W01
Zna i rozumie zasady funkcjonowania budowli wodnych, ich rodzaje i cele gospodarcze.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/27_U01
Potrafi rozróżnić poszczególne budowle wodne oraz zaprojektować prosty system odwodnienia.
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/27_K01
Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arkuszewski A., Kicinski T., Budownictwo wodne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1991
  2. Majewski W., Wprowadzenie do inżynierii i gospodarki wodnej, IBW PAN, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVI, Arkady, 1966
  2. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVII, Arkady, 1969
  3. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  4. Łaski A., Elektrownie wodne – rozwiązania i dobór parametrów, W N T, Warszawa, 1971
  5. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  6. Praca zbiorowa, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
  7. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J, Regulacje rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994
  8. Sokołowski j;Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, S G G W, Warszawa, 1993
  9. Norbert Laskowski, BUDOWLE HYDROTECHNICZNE INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ PRZEMYSŁU I NATURY, CZASOPISMO NAUKOWE przestrzeń i FORMa, 2017, 32

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona od powodzi.4
T-W-2Zbiorniki wodne.2
T-W-3Jazy.4
T-W-4Zapory.4
T-W-5Melioracje wodne.4
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.3
T-W-8Odwodnienia w budownictwie.2
T-W-9Budowle morskie.4
T-W-10Sprawdzian.1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Konsultacje4
A-P-4Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/27_W01Zna i rozumie zasady funkcjonowania budowli wodnych, ich rodzaje i cele gospodarcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego.
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-2Zbiorniki wodne.
T-W-1Ochrona od powodzi.
T-W-5Melioracje wodne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory.
T-W-9Budowle morskie.
T-W-8Odwodnienia w budownictwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/27_U01Potrafi rozróżnić poszczególne budowle wodne oraz zaprojektować prosty system odwodnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego.
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-2Zbiorniki wodne.
T-W-1Ochrona od powodzi.
T-W-5Melioracje wodne.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory.
T-W-9Budowle morskie.
T-W-8Odwodnienia w budownictwie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/27_K01Jest gotów do analizy pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego.
T-W-10Sprawdzian.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0