Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,00,50zaliczenie
seminariaS8 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw budownictwa ogólnego - Budownictwo ogólne
W-2Znajomość podstawowych aspektów organizacyjnych i formalno - prawnych zarządzania przedsięwzięciem budowlanym - Zarządzanie procesem inwestycyjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
C-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.1
T-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.4
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych5
T-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych5
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.3
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.2
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.1
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.3
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.2
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.1
T-W-7BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).1
T-W-8Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.1
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Opracowanie wyników5
A-S-3Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji5
A-S-4Udział w konsultacjach4
A-S-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca samodzielna związana z pogłębieniem uzyskanej wiedzy7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4seminarium
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test 15 minut sprawdzający wiedzę na początku zajęć
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_W01
Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
B_1A_W22, B_1A_W23C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3
B_1A_S1/C/31_W02
Student posiada wiedzę o koncepcji IPD, rozumie różnice miedzy CAD i BIM
B_1A_W14, B_1A_W19C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3
B_1A_S1/C/31_W03
Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach pracy zespołowej i komunikacji w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi
B_1A_W22, B_1A_W23C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_U01
Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
B_1A_U14, B_1A_U18C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/31_K01
Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
B_1A_K02, B_1A_K04C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_W01
Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
2,0Student nie zna podstawowych założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
B_1A_S1/C/31_W02
Student posiada wiedzę o koncepcji IPD, rozumie różnice miedzy CAD i BIM
2,0Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego,
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego,
B_1A_S1/C/31_W03
Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach pracy zespołowej i komunikacji w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi
2,0Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM, nie ma wiedzy na temat znaczenia BIM dla pracy zespołowej w procesie inwestycyjnym
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_U01
Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
2,0Student nie umie określić podstaw koncepcji IPD oraz założeń metody BIM
3,0Student umie sformułować podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student umie zdefiniować podstawy zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i określić założenia IPD
4,0Student umie dobrze sformułować zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student umie określić możliwości i efekty zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego w kontekście koncepcji IPD
5,0Student umie bardzo dobrze sfomułować założenia zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/31_K01
Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
2,0Student nie jest gotów do oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,0Student jest gotów do przeprowadzenia oceny kluczowych efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,5Student jest gotów do przeprowadzenia oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,0Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,5Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym
5,0Student jest gotów w bardzo dobrym stopniu do przeprowadzenia pogłębionej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym

Literatura podstawowa

  1. Dariusz Kasznia, Jacek Magiera, Paweł Wierzowiecki, BIM w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  2. Tomana Andrzej, BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia, PWB Media, Warszawa, 2015
  3. Podręcznik wdrożenia pilotażowego projektu BIM, Autodesk, 2014, dokumentacja on-line

Literatura dodatkowa

  1. Araszkiewicz K., Nowoczesne techniki cyfrowe integrujące projektowanie, budowę i zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego, Świat Nieruchomości, 2017

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.1
T-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.4
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych5
T-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.3
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.2
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.1
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.3
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.2
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.1
T-W-7BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).1
T-W-8Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.1
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Opracowanie wyników5
A-S-3Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji5
A-S-4Udział w konsultacjach4
A-S-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca samodzielna związana z pogłębieniem uzyskanej wiedzy7
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_W01Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W22Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
Treści programoweT-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.
T-W-7BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
T-W-8Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_W02Student posiada wiedzę o koncepcji IPD, rozumie różnice miedzy CAD i BIM
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W14Zna i rozumie wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
B_1A_W19Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
Treści programoweT-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego,
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_W03Student ma wiedzę o nowoczesnych metodach pracy zespołowej i komunikacji w zarządzaniu przedsięwzięciami budowlanymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W22Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W23Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
Treści programoweT-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test 15 minut sprawdzający wiedzę na początku zajęć
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw koncepcji IPD oraz nie zna założeń metody BIM, nie ma wiedzy na temat znaczenia BIM dla pracy zespołowej w procesie inwestycyjnym
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_U01Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
Treści programoweT-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.
T-W-7BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
T-W-8Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4seminarium
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test 15 minut sprawdzający wiedzę na początku zajęć
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić podstaw koncepcji IPD oraz założeń metody BIM
3,0Student umie sformułować podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student umie zdefiniować podstawy zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i określić założenia IPD
4,0Student umie dobrze sformułować zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student umie określić możliwości i efekty zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego w kontekście koncepcji IPD
5,0Student umie bardzo dobrze sfomułować założenia zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/31_K01Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
Treści programoweT-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-6Ekonomiczny kontekst BIM, wymiar kosztowy modelu BIM, narzędzia do kosztorysowania klasy BIM.
T-W-7BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4seminarium
M-5dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test 15 minut sprawdzający wiedzę na początku zajęć
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,0Student jest gotów do przeprowadzenia oceny kluczowych efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,5Student jest gotów do przeprowadzenia oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,0Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,5Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym
5,0Student jest gotów w bardzo dobrym stopniu do przeprowadzenia pogłębionej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym