Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika budowli-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika budowli-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 0,70,25zaliczenie
projektyP4 15 2,00,33zaliczenie
wykładyW4 15 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Mechanika budowli-1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
C-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych
C-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki4
T-L-2Badanie stalowej belki ciągłej3
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej4
T-L-5Kolokwium zaliczające2
15
projekty
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwia weryfikujące.9
T-P-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.6
15
wykłady
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń8
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
21
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych21
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów15
A-P-4Udział w konsultacjach8
A-P-5Zaliczenie projektu1
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/15_W01
Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
B_1A_W06C-1, C-2T-L-3, T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/15_U01
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
B_1A_U04C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
B_1A_S1/C/15_U02
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
B_1A_U04, B_1A_U05C-2T-L-3, T-P-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1
B_1A_S1/C/15_U03
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
B_1A_U10C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/15_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
B_1A_K04C-4T-P-2, T-P-1, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/15_W01
Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
2,0
3,0Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/15_U01
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/15_U02
Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/15_U03
Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/15_K01
Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyląg Z., Mechanika Budowli, PWN, Warszawa, 1989
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Olszowski B., Radwańska M., Mechanika Budowli t. I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2013, wyd. 4
  4. Witkowska Z., Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Mechanika Konstrukcji, Arkady, Warszawa, 2001
  2. A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
  3. Cypryjański R., Weber H., Spatial Advertising Structure Analysis on Selected Examples, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019, Vol. 471, pp. 1-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki4
T-L-2Badanie stalowej belki ciągłej3
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu2
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej4
T-L-5Kolokwium zaliczające2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwia weryfikujące.9
T-P-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń8
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych4
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych21
A-P-3Przygotowanie do kolokwiów15
A-P-4Udział w konsultacjach8
A-P-5Zaliczenie projektu1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu19
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_W01Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
C-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-P-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwia weryfikujące.
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
T-L-2Badanie stalowej belki ciągłej
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-5Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie metodę przemieszczeń i linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_U01Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne i przemieszczenia w układach prętowych statycznie niewyznaczalnych metodą przemieszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozwiązywania układów prętowych metodą przemieszczeń
Treści programoweT-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwia weryfikujące.
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w układach prętowych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_U02Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i belkach ciągłych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
B_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-P-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać i wykorzystywać linie wpływu, popełnia drobne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_U03Potrafi przeprowadzać eksperymenty weryfikujące wyniki uzyskane na drodze analitycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Umiejętność przeprowadzania eksperymentów weryfikujących wyniki rozwiązań analitycznych
C-2Umiejętność wyznaczania i wykorzystywania w obliczeniach linii wpływu w belkach
Treści programoweT-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-2Badanie stalowej belki ciągłej
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
T-L-5Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi określić metodykę oraz procedurę weryfikacji doświadczalnej wyników uzyskanych na drodze analitycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/15_K01Student jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu i ma świadomość odpowiedzialności za własne obliczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnym rozwiązywaniu zadanych problemów
Treści programoweT-P-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych i w belkach ciągłych. Kolokwium weryfikujące.
T-P-1Metoda przemieszczeń - rozwiązywanie ram przesuwnych, liczenie przemieszczeń w belkach bezpośrednio z układu równań. Kolokwia weryfikujące.
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-W-1Rozwiązywanie układów przesuwnych metodą przemieszczeń
T-W-3Linie wpływu w belkach ciągłych - metoda kinematyczna
T-L-1Tensometria oporowa, przetworniki
T-L-2Badanie stalowej belki ciągłej
T-W-2Linie wpływu w belkach statycznie wyznaczalnych
T-L-4Badanie płaskiej ramy stalowej
T-L-3Badanie rusztu drewnianego. Linie wpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań projektowych i kolokwiów
S-1Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena z egzaminu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe, pisze kolokwia oraz egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0