Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Obiekty inżynierii komunalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Obiekty inżynierii komunalnej
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Olczyk <Norbert.Olczyk@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,50,40zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Matematyki
W-2Ukończony kurs Fizyki
W-3Unończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli
W-5Ukończony kurs Konstrukcje betonowe
W-6Ukończony kurs Materiały budowlane
W-7Ukończony kurs Mechanika gruntów
W-8Ukończony kurs Fundamentowanie I
W-9Ukończony kurs Konstrukcje metalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.15
15
wykłady
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.6
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.4
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.4
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.4
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.4
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca na projektem.25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Udział w zaliczeniu.1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-4Udział w egzaminie.2
A-W-5Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB02_W01
Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
B_1A_W10, B_1A_W17, B_1A_W07C-1T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB02_U01
Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
B_1A_U07, B_1A_U08C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/TOB02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
B_1A_K01C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB02_W01
Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB02_U01
Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/TOB02_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kijowski P., Kopia B., Pichór W., Beton w budowie oczyszczalni ścieków., Polski Cement, Kraków, 1998
  2. Kuczyński J. Madryas C., Miejskie budowle podziemne., Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 1990
  3. Kral L., Elementy budownictwa przemysłowego., PWN, Warszawa, 1984
  4. Świst E., Hydrotechniczne i komunikacyjne budowle podziemne, STO, Bielsko-Biała, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kobiek J., Stachurski W., Konstrukcje żelbetowe t. 2-4., Arkady, Warszawa, 1991
  2. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków., PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.6
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.4
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.4
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.4
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.2
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.4
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.4
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca na projektem.25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Udział w zaliczeniu.1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca nad opracowaniem tematyki wykładów - studia literaturowe.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-4Udział w egzaminie.2
A-W-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB02_W01Rozumie specyfikę projektowania obiektów budowlanych w środowisku miejskim. Zna podstawowe rozwiązania konstrukcji posadowienia przy istniejących budynkach oraz podstawowe sposoby zabezpieczania głebokich wykopów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB02_U01Umie zaprojektować podstawowe obiekty stosowane w budownictwie komunalnym oraz ocenić wpływ nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązania zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, czytelność, porządek, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle, że z analizy przedstawionego opracowania widać, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/TOB02_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze specyfiką projektowania i realizacji budowli w środowisku miejskim
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny wpływu nowoprojektowanych budowli na obiekty istniejące i projektowania posadowienia w bezpośrednim sasiedztwie istniejących budynków.
C-3Ukształtowanie umiejętności projektowania budowli i obiektów charakterystycznych dla aglomeracji miejskich.
Treści programoweT-P-1Projekt jednej z konstrukcji do wyboru: komin żelbetowy; studnia żelbetowa z przeznaczeniem na przepompownię ścieków; przejście podziemne; zbiornik kołowo-symetrzyczny; obudowa głębokiego wykopu. Obliczenia statyczne i wymiarowanie wybranych elementów. Rysunki konstrukcyjne.
T-W-2Kominy murowane i żelbetowe - wytyczne obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i wymiarowania; zasady konstruowania zbrojenia trzonów żelbetowych i fundamentów.
T-W-1Budowle podziemne: tunele komumikacyjne, przejścia dla pieszych; obudowy sieci instalacji komunalnych - przyjmowane układy konstrukcyjne, obliczenia statyczne, metody wykonawstwa w środowisku miejskim.
T-W-3Oczyszczalnie ścieków: piaskowniki; osadniki; komory napowietrzania; złoża biologiczne; komory fermentacyjne; przepompownie - przykłady rozwiącań konstrukcyjnych.
T-W-4Studnie opuszczane - zakres zastosowania; obliczenia statyczne; wymiarowanie; i konstruowanie zbrojenia.
T-W-5Ocena wplywu wykonania wykopu na obiekty budowlane istniejące w sąsiedztwie.
T-W-6Posadowienie w sąsiedztwie istniejącej zabudowy: rozwiązania konstrukcyjne fundamentów; stosowane konstrukcje obudowy wykopu.
T-W-7Konstrukcje szkieletowe: konstrukcje budynków wysokich; garaże podziemne i nadziemne wielokondygnacyjne.
T-W-8Konstrukcje wiszące jako przekrycia hal widowiskowo-sportowych: zasady obliczeń statyczno - wytrzymałościowych i przykłady zrealizowanych rozwiązań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Realizacja indywidualnego zadania projektowego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0