Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie zwierząt i paszoznawstwo
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 25 2,00,59egzamin
laboratoriaL4 45 4,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej7
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
15
laboratoria
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.8
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.8
T-L-3INRA i DLG – pobienństwa i różnice4
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA10
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG10
T-L-6Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych2
T-L-7Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej3
45
wykłady
T-W-1Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarnowych w różnych okresach fizjologicznych krów.3
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego4
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-7Dodatki paszowe poprawiające produkcję mleka. Zaburzenia metaboliczne.3
T-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
25
wykłady
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.2
T-W-3Klasyfikacja cukrowców – węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne.1
T-W-4Charakterystyka grupy tłuszczowców – tłuszcze właściwe i substancje tłuszczopodobne.1
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.3
T-W-6Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy2
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt, ocena wartości odżywczej białka.3
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.3
T-W-9Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawki INRA20
A-L-6Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym4
A-L-7Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym6
120
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Konsultacje4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz ich przydatność żywieniową. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
ZO_1A_W13C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
ZO_1A_U16C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, potrafi rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
ZO_1A_K01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-3M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_W01
Student opisuje podstwawowe składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz ich przydatność żywieniową. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_U01
Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla nie wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujących systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujących systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów oraz analizować otrzymane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C6_K01
Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, potrafi rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2015, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
  2. pod red. Strzetelskiego, Zalecenia żywieniowe dla przeżuwaczy i tabele wartości pokarmowej pasz, Fundacj IZ PIB, Kraków, 2014
  3. Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
  4. pod red. E. Greli i J. Skomiała, Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz dla świń. Normy żywienia świń., PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 2014
  5. Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego

Literatura dodatkowa

  1. pod red. M. Dymnickiej i J.L. Sokoła, Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.2
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej7
T-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.2
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja4
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.8
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.8
T-L-3INRA i DLG – pobienństwa i różnice4
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA10
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG10
T-L-6Zasady układania norm i dawek pokarmowych z zastosowaniem programów komputerowych2
T-L-7Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarnowych w różnych okresach fizjologicznych krów.3
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego4
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.2
T-W-7Dodatki paszowe poprawiające produkcję mleka. Zaburzenia metaboliczne.3
T-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.2
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.2
T-W-3Klasyfikacja cukrowców – węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne.1
T-W-4Charakterystyka grupy tłuszczowców – tłuszcze właściwe i substancje tłuszczopodobne.1
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.3
T-W-6Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy2
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt, ocena wartości odżywczej białka.3
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.3
T-W-9Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach15
A-L-3Studiowanie literatury10
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG20
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia dawki INRA20
A-L-6Przygotowanie się do zaliczenia dawek w systemie komputerowym4
A-L-7Zaliczenie dawek DLG, INRA i w systemie komputerowym6
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do przeprowadzenia ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje3
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach25
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Pisemny egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu4
A-W-4Konsultacje4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C6_W01Student opisuje podstwawowe składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz ich przydatność żywieniową. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja cukrowców – węglowodany łatwo przyswajalne i strukturalne.
T-W-4Charakterystyka grupy tłuszczowców – tłuszcze właściwe i substancje tłuszczopodobne.
T-W-1Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt. Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt.
T-W-6Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych paszy
T-W-2Charakterystyka związków azotowych - białko ogólne, białko właściwe, amidy, azotany oraz ich metabolizm.
T-W-8Systemy i mierniki wartościowania pasz.
T-W-7Bilans przemiany materii i energii w organizmie zwierząt, ocena wartości odżywczej białka.
T-W-5Trawienie i wchłanianie oraz wykorzystanie składników pokarmowych.
T-W-8Wymagania pokarmowe świń, zasady ustalania potrzeb pokarmowych i dawek pokarmowych dla tuczników.
T-W-7Dodatki paszowe poprawiające produkcję mleka. Zaburzenia metaboliczne.
T-W-5Charakterystyka i wykorzystanie pasz pochodzenia zwierzęcego oraz produktów ubocznych przemysłu olejarskiego, browarniczego i fermentacyjnego
T-W-6Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe.
T-W-3Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-1Podstawy żywienia przeżuwaczy. Analiza dawek pokarnowych w różnych okresach fizjologicznych krów.
T-W-2Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-4Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin bobowatych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz.
3,0Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
3,5Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C6_U01Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U16Potrafi określić zapotrzebowanie zwierząt na składniki pokarmowe, ocenić jakość pasz, prawidłowo zbilansować dawki pokarmowe oraz nadzorować przygotowanie pasz
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-1Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG.
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
T-L-2Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA.
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-3INRA i DLG – pobienństwa i różnice
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt
3,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów
3,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla nie wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujących systemów
4,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujących systemów
4,5Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów
5,0Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów oraz analizować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C6_K01Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, potrafi rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz.
Treści programoweT-L-3Podsumowanie wyników analizy chemicznej. Wyliczanie zawartości BAW w paszy. Charakterystyka paszy na podstawie uzyskanych wyników.
T-L-4Obliczanie bilansu materii i energii oraz ich interpretacja
T-L-1Oznaczanie podstawowego składu chemicznego pasz. Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz.
T-L-2Oznaczanie w paszy zawartości poszczególnych składników według analizy weendeńskiej
T-L-4Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA
T-L-5Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG
T-L-7Określenie zapotrzebowania pokarmowego oraz zasady bilansowania dawek pokarmowych dla trzody chlewnej
T-L-3INRA i DLG – pobienństwa i różnice
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Wykonywanie analiz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny