Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Bioinżynieria embrionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioinżynieria embrionalna | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresiu rozrodu zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania. |
C-2 | Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków. | 1 |
T-A-2 | Diagnostyka prenatalna. | 1 |
T-A-3 | Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej. | 2 |
T-A-4 | Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków. | 1 |
T-A-5 | Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt. | 1 |
T-W-2 | Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa. | 1 |
T-W-3 | Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym. | 1 |
T-W-4 | Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych. | 1 |
T-W-5 | Zarodkowe komórki macierzyste. | 1 |
T-W-6 | Zaburzenia rozwojowe. | 2 |
T-W-7 | Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 18 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_W01 Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy. Opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztucznej aktywacji oocytów. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01, ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie. | ZO_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_W01 Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy. Opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztucznej aktywacji oocytów. | 2,0 | Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego ssaków, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii. |
3,0 | Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii. | |
3,5 | Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie. | |
4,0 | Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie. | |
4,5 | Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie. | |
5,0 | Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O1.1_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
- Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
- Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
- Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
- Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
- Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
- Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
- Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
- Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998