Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla ptaków łownych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla ptaków łownych
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
C-3Zapoznanie z kierunkami, metodykąi techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.1
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.1
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).1
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.2
7
wykłady
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).1
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych2
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce1
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.1
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.1
T-W-6Aktualne trendy badań naukowyh prowadzonych na ptakach łownych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-3Dyskusja
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_W01
Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych -ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzędzi umożliwiających prowadzenie badań na ptakach łownych
ZO_2A_W01C-3T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-3, M-4, M-2, M-1S-1
ZO_2A_null_W09
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
ZO_2A_W09C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_K09
Student wykazuje zrozumienie i wrazliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków łownych
ZO_2A_K09T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_2A_K02C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_W01
Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych -ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzędzi umożliwiających prowadzenie badań na ptakach łownych
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektóre metody i techniki umozliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_null_W09
Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O4.2_K09
Student wykazuje zrozumienie i wrazliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków łownych
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_null_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
  2. Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
  3. Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.1
T-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.1
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).1
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.2
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).1
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych2
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce1
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.1
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.1
T-W-6Aktualne trendy badań naukowyh prowadzonych na ptakach łownych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studiowanie wskazanej literatury.10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
A-A-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_W01Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych -ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzędzi umożliwiających prowadzenie badań na ptakach łownych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z kierunkami, metodykąi techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych
Treści programoweT-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-6Aktualne trendy badań naukowyh prowadzonych na ptakach łownych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Film
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektóre metody i techniki umozliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_W09Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Film
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Wyklad konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
S-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O4.2_K09Student wykazuje zrozumienie i wrazliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków łownych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Treści programoweT-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-6Aktualne trendy badań naukowyh prowadzonych na ptakach łownych (kierunki , metodyka i techniki realizacji)
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu.
Treści programoweT-A-2Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni.
T-A-3Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek).
T-A-1Systematyka i przegląd gatunków bażantów.
T-A-5Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów.
T-A-4Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka.
T-W-1Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja).
T-W-2Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych
T-W-3Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce
T-W-4Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie.
T-W-5Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2Wyklad konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0