Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 0,70,40zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,30,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu botaniki, zoologii, geografii, fizyki, chemii w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy3
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis3
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa2
10
wykłady
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Populacja i jej struktura – właściwości populacji2
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów2
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi2
T-W-5Ekologia psowatych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie literatury13
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów12
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu2
A-W-4zaliczenie pisemne wykładów2
A-W-5konsultacje5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
S-4Ocena formująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Kn_1P_W08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
Kn_1P_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_W01
Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_U01
Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B16_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P, Podstawy ekologii, PW Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1977
  3. Weiner, Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  4. Więckowski S., Ekologia ogólna, 2011
  5. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Łabno G., Ekologia. Słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo „Europa”, Warszawa, 2007
  2. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań., 1999
  3. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interakcje międzygatunkowe2
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy3
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis3
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.2
T-W-2Populacja i jej struktura – właściwości populacji2
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów2
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi2
T-W-5Ekologia psowatych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2studiowanie literatury13
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów12
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury2
A-W-3przygotowanie do sprawdzianu2
A-W-4zaliczenie pisemne wykładów2
A-W-5konsultacje5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_W01Student powinien posiąść wiedzę dotyczącą praw rządzących przemianami materii i energii w układach ekologicznych, funkcjonowania populacji i biocenozy, prawidłowo rozpoznawać, nazywać i objaśniać związki zachodzące między gatunkami. Powinien być w stanie wymienić i scharakteryzować biomy Ziemi. Powinien prawidłowo definiować bioróżnorodność, potrzebę i sposoby jej ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-W-2Populacja i jej struktura – właściwości populacji
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi
T-W-5Ekologia psowatych
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wiedza z zakresu ćwiczeń i wykładów opanowana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_U01Student powinien prawidłowo analizować i interpretować zjawiska przyrodnicze mające charakter ekologiczny. Powinien prawidłowo rozpoznawać formy funkcjonowania organizmów na różnym poziomie jej organizacji, począwszy od gatunku a skończywszy na biosferze. Umie praktycznie oznaczać rosliny i zwierzeta wybranych ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: ocena kart pracy
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umiejętność analizy i interpretacji zjawisk ekologicznych na poziomie dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B16_K01Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z obiegiem materii i przepływem energii w układach ekologicznych, z atrybutami populacji i biocenoz, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej i ekologii miasta. Wykształcenie u studenta wrażliwości na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-2Metody badania struktury i funkcjonowania biocenozy
T-L-3Struktura miasta jako układu ekologicznego - zajęcia w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany lub w firmie Remondis
T-L-4Ekologia zwierząt synurbijnych i synantropijnych - zajęcia w Parku im. F. Chopina/Parku Kasprowicza/Ogrodzie Dendrologicznym im. Stefana Kownasa
T-W-2Populacja i jej struktura – właściwości populacji
T-W-3Czynniki ograniczające liczebność i rozmieszczenie organizmów
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki. Biomy Ziemi
T-W-5Ekologia psowatych
T-W-1Wstęp do ekologii - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne, dyskusja dydaktyczna, film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
S-4Ocena formująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętność oceny zagrożeń środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0