Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Nowotwory u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Nowotwory u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 16 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 14 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z przedmiotów: biochemia, anatomia, fizjologia, genetyka ogólna, endokrynologia, immunologia i psy rasowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy2
T-A-2"Nieśmiertelność" komórek nowotworowych". Czy możliwe jest przenoszenie się nowotworu z jednego organizmu na drugi2
T-A-3Najczęstsze nowotwory nabłonkowe i mezenchymalne skóry i tkanek miekich u psów - predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.2
T-A-4Najczęstsze nowotwory narządu ruchu i przewodu pokarmowego u psów - pochodzenie, predyzspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.3
T-A-5Najczęstsze nowotwory układu moczowego i rozrodczego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.2
T-A-6Nowotwory gruczołu mlekowego i układu dokrewnego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie3
T-A-7Chłoniaki i białaczki u psów - objawy kliniczne, predyspozycje, podstawy leczenia i rokowanie2
16
wykłady
T-W-1Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów2
T-W-3Cechy i stopniowanie złośliwości nowotworów. Ocena stopnia zaawansowania klinicznego nowotworów - system TNM.2
T-W-4Wpływ nowotworów na organizm2
T-W-5Angigeneza nowotworowa, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych2
T-W-6Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych2
T-W-7komórki nowotworowe w krioobiegu. czynniki decydujace o umiejscowieniu przerzutu i kolonizacja narządów2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach16
A-A-2Przygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówieniie4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-4Zaliczenie wykladów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
M-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W21, Kn_1P_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Kn_1P_U03, Kn_1P_U13, Kn_1P_U11C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03C-1T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-6M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_W01
Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Zna w stopniu podstawowym najczęstsze nowotwory u psów i ich objawy kliniczne oraz predyspozycje do ich występowania. W stopnu podstawowym omawia wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_U01
Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów. W ograniczonym zakresie potrafi połączyć objawy kliniczne z umiejscowieniem nowotworu. W mocno ograniczomym stopniu formułuje zasady profilaktyki antynowotworowej u psow
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C29_K01
Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postrzega związek między srodowiskiem bytowania psa a stopniem narazenia na chorobe nowotworową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sapierzyński R, Onkologia praktyczna psów i kotów, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2010
  2. Moris J., Dobson J, Onklogia małych zwierząt, Wydawnictwo SIMA WLW, Warszawa, 2003
  3. Pecorino L, Biologia molekularna nowotworów w praktyce klinicznej, EdraUrban&Partner, Wrocław, 2018, 4
  4. Fuller G.M., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórki, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  5. Zaleznie od artykułu, Wybrane artykuły przegladowe, Życie Weterynaryjne 2006-2015, 2011, dostęp internetowy

Literatura dodatkowa

  1. Kawiak J., Zabel M, Seminaria z cytofizjologii., Wydawnictwo Urban i Partner, Wrocław, 2002
  2. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P, Podstawy bilogii komórki, Wydawnictwo Naukowe PWN, warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy2
T-A-2"Nieśmiertelność" komórek nowotworowych". Czy możliwe jest przenoszenie się nowotworu z jednego organizmu na drugi2
T-A-3Najczęstsze nowotwory nabłonkowe i mezenchymalne skóry i tkanek miekich u psów - predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.2
T-A-4Najczęstsze nowotwory narządu ruchu i przewodu pokarmowego u psów - pochodzenie, predyzspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.3
T-A-5Najczęstsze nowotwory układu moczowego i rozrodczego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.2
T-A-6Nowotwory gruczołu mlekowego i układu dokrewnego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie3
T-A-7Chłoniaki i białaczki u psów - objawy kliniczne, predyspozycje, podstawy leczenia i rokowanie2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych.2
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów2
T-W-3Cechy i stopniowanie złośliwości nowotworów. Ocena stopnia zaawansowania klinicznego nowotworów - system TNM.2
T-W-4Wpływ nowotworów na organizm2
T-W-5Angigeneza nowotworowa, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych2
T-W-6Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych2
T-W-7komórki nowotworowe w krioobiegu. czynniki decydujace o umiejscowieniu przerzutu i kolonizacja narządów2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach16
A-A-2Przygotowanie prezentacji mulimedialnej wybranego tematu i jego omówieniie4
A-A-3Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-5zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykladów14
A-W-3Konsultacje z prowadzącym wykłady1
A-W-4Zaliczenie wykladów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C29_W01Student klasyfikuje i zna podstawowy mechanizm działania najważniejszych czynników kancerogennych, zna podstawowe kryteria klasyfikacji nowotworów u psów, wymienia i charakteryzuje najczęściej występujące u psów nowotwory „wywodzące” się z tkanek pochodzenia nabłonkowego i mezodermalnego oraz z układu krwiotwórczego i chłonnego. Wskazuje główne cechy różniące komórkę prawidłową od nowotworowej, nowotwory niezłośliwe od złośliwych oraz prawidłowe naczynia krwionośne od nowotworowych. Charakteryzuje czynniki odpowiedzialne za przerzutowanie i wybiórczą wtórną kolonizację narządową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-A-1Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy
T-A-2"Nieśmiertelność" komórek nowotworowych". Czy możliwe jest przenoszenie się nowotworu z jednego organizmu na drugi
T-A-5Najczęstsze nowotwory układu moczowego i rozrodczego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-6Nowotwory gruczołu mlekowego i układu dokrewnego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie
T-A-3Najczęstsze nowotwory nabłonkowe i mezenchymalne skóry i tkanek miekich u psów - predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-4Najczęstsze nowotwory narządu ruchu i przewodu pokarmowego u psów - pochodzenie, predyzspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-7Chłoniaki i białaczki u psów - objawy kliniczne, predyspozycje, podstawy leczenia i rokowanie
T-W-2Nazewnictwo i klasyfikacja nowotworów
T-W-3Cechy i stopniowanie złośliwości nowotworów. Ocena stopnia zaawansowania klinicznego nowotworów - system TNM.
T-W-1Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych.
T-W-4Wpływ nowotworów na organizm
T-W-5Angigeneza nowotworowa, cechy nowotworowych naczyń krwionośnych
T-W-6Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych
T-W-7komórki nowotworowe w krioobiegu. czynniki decydujace o umiejscowieniu przerzutu i kolonizacja narządów
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, prezentacji i zaliczenia końcowego materiału objętego programem ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z końcowego, pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy klasyfikacji nowotworów, potraii wymienić główne czynniki kancerogenne i w stopniu podstawowym scharakteryzować etapy kancerogenezy. Wybiórczo wymienia podstawowe cechy różnicujące komórki nowotworowe od prawidłowych oraz komórki nowotworów złośliwych od niezłośliwych. Zna w stopniu podstawowym najczęstsze nowotwory u psów i ich objawy kliniczne oraz predyspozycje do ich występowania. W stopnu podstawowym omawia wybrane zagadnienia z zakresu wpływu nowotworu na organizm gospdarza, neoangiogenezy i immunologi nowotworów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C29_U01Student wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych (białek, enzymów, hormonów) oraz ich pochodnych potrafi wykorzystać do wyjaśnienia ich roli w kancerogenzie, inwazyjności i przerzutowaniu komórek nowotworowych. Student umie rozpoznać u psa objawy mogące wskazywać na chorobę nowotworową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-A-1Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy
T-A-5Najczęstsze nowotwory układu moczowego i rozrodczego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-6Nowotwory gruczołu mlekowego i układu dokrewnego u psów - pochodzenie, predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie
T-A-3Najczęstsze nowotwory nabłonkowe i mezenchymalne skóry i tkanek miekich u psów - predyspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-4Najczęstsze nowotwory narządu ruchu i przewodu pokarmowego u psów - pochodzenie, predyzspozycje, objawy kliniczne, podstawy leczenia i rokowanie.
T-A-7Chłoniaki i białaczki u psów - objawy kliniczne, predyspozycje, podstawy leczenia i rokowanie
T-W-3Cechy i stopniowanie złośliwości nowotworów. Ocena stopnia zaawansowania klinicznego nowotworów - system TNM.
T-W-1Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych.
T-W-4Wpływ nowotworów na organizm
T-W-6Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych
T-W-7komórki nowotworowe w krioobiegu. czynniki decydujace o umiejscowieniu przerzutu i kolonizacja narządów
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-2Prezentacja multmedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
M-3konsultacje z prowadzącymi wykłay i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadaną wiedzę z zakresu budowy i pochodzenia komórek oraz roli głównych cząsteczek biologiczne czynnych oraz ich pochodnych w niewielkim zakresie wykorzystuje do wyjaśnienia ich roli i mechanizmów odpowiedzialnych za kancerogenzę, inwazyjność i przerzutowanie komórek nowotworowych. Wybiórczo podaje i uzasadnia, które z cech atypii komórkowej nalezy uważać za potencjalne niebezpieczne z punku widzenia transformacji nowotworowej u psów. W ograniczonym zakresie potrafi połączyć objawy kliniczne z umiejscowieniem nowotworu. W mocno ograniczomym stopniu formułuje zasady profilaktyki antynowotworowej u psow
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C29_K01Student jest świadomy obecności w otaczającym środowisku ogromu czynników potencjalnie rakotwórczych i stale wzrastających wskaźników epidemiologicznych chorób nowotworowych u psów. Wykazuje więc aktywną postawę w zachęcaniu opiekunów psów do poddawania swoich podopiecznych profilaktyczym badaniom kontrolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Student pozna główne „cechy komórek nowotworowych, przyczyny i mechanizmy odpowiadające za transformację nowotworową, etapy kancerogenezy oraz kryteria klasyfikacji nowotworów. Zapozna się najczęstszymi nowotworami występującymi u psów (w zależności od rasy, płci i wieku), ich objawami, oddziaływaniem na organizm i metodami leczenia.
Treści programoweT-A-1Najwazniejsze czynniki kancrogenne i etapy kanerogenezy
T-W-1Epidemiologia nowotworow u psów. Ogólna charakterystyka procesu nowotworowego i podstawowe cechy komórek nowotworowych.
T-W-4Wpływ nowotworów na organizm
T-W-6Etapy, drogi i mechanizmy przerzutowania komórek nowotworowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-1Wykład informacyjny omawiajacy zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej i przedstawionej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu postrzega związek między srodowiskiem bytowania psa a stopniem narazenia na chorobe nowotworową.
3,5
4,0
4,5
5,0