Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Embriologia i zaburzenia rozwojowe psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 4 0,40,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,30zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu morfologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.2
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.2
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.2
6
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.2
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.2
4
wykłady
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny.2
T-W-2Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa.2
T-W-3Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.2
T-W-4Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.2
T-W-5Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęc8
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Zaliczenie2
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęc4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu2
A-L-4Zaliczenie2
12
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Praca własna studenta20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_W20
Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_U01
Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
Kn_1P_U13C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C34.4_K01
Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_W20
Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona,nie wymienia podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze wady wystepujące u psów
4,0zna i opisuje większość anomalii rozwojowych występujących u psów
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych ,ichgenezę,przyczyny,podstawy etiologii oraz szczególowa charakterystykę najwazniejszych wad rozwojowych wystepujących u psów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_U01
Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0potrafi rozpoznawać podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna terminologię zaburzeń roswojowych
4,0potrwfi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisac konkretną anomalię rozwojową i zakfalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologi zaburzen rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wadwrodzonych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C34.4_K01
Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
2,0Nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzen rozwojowych u psów w terenie oraz nie potrafi ocenić ich znaczenie i nie potrwfi wskazać różnic występujących między nimi
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz nie do końca zdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość,kreatywność i postępowanie zgodne z nabyta wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejetności przy bezposredniej styczności z przypadkami wad wrodzonych u psów

Literatura podstawowa

  1. Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
  2. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Janicki A.M., PIES - DYSPLAZJA STAWÓW BIODROWYCH. PRAWO ZŁOTEJ PROPORCJI I TETRALOGIA PANEWKI WARTOŚCI DIAGNOSTYCZNE I PROGNOSTYCZNE, Galaktyka, Warszawa, 2012
  2. Adamiak Z., Ortopedia i traumatologia stawów kończyn i układu sercowo-mięśniowego psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.2
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.2
T-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.2
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny.2
T-W-2Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa.2
T-W-3Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.2
T-W-4Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.2
T-W-5Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie studenta do zajęc8
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Zaliczenie2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo studenta w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęc4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu2
A-L-4Zaliczenie2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach10
A-W-2Praca własna studenta20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.4_W20Definiuje podstawowe pojęcia związane z zaburzeniami rozwojowymi u psów oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad u psów pomiędzy układami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-W-5Charakterystyka najważniejszych zaburzeń w rozwoju psa.
T-W-1Rozwój zarodkowy ssaka - etapy: przedimplantacyjny i poimplantacyjny.
T-W-2Błony płodowe i typy łożysk. Bariera łożyskowa.
T-W-3Organogeneza i zmiana kształtu ciała zarodka ssaka.
T-W-4Terminologia zaburzeń rozwojowych ich geneza. Nazewnictwo oraz podział zaburzeń na wywołane czynnikami genetycznymi i środowiskowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona,nie wymienia podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u psów oraz potrafi scharakteryzować najważniejsze wady wystepujące u psów
4,0zna i opisuje większość anomalii rozwojowych występujących u psów
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych ,ichgenezę,przyczyny,podstawy etiologii oraz szczególowa charakterystykę najwazniejszych wad rozwojowych wystepujących u psów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.4_U01Potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-A-3Zaburzenia rozwoju psa w wyniku chowu wsobnego.
T-A-1Tworzenie narządów pierwotnych i zaburzenia ich rozwoju.
T-A-2Zaburzenia rozwoju układu kostnego psa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u psów
3,0potrafi rozpoznawać podstawowe wady wrodzone u psów
3,5zna terminologię zaburzeń roswojowych
4,0potrwfi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisac konkretną anomalię rozwojową i zakfalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologi zaburzen rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wadwrodzonych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C34.4_K01Posiada zdolości niezbędną do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzeń rozwojowych u psów w terenie oraz ocenia ich znaczenie i potrwfi wskazać różnice występujące między nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do samodzielnego rozpoznania zaburzeń w rozwoju psa i umiejętnosc określenia przyczyny.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie radiogramów w ocenie zaburzeń układu kostnego psa.
T-L-2Praktyczne zajęcia prosektoryjne na ssakach w różnych etapach rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prelekcia, filmy i preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania czynności praktycznych zwłaszcza zwłaszcza przez osoby bezpośrednio stykające się z przypadkami zaburzen rozwojowych u psów w terenie oraz nie potrafi ocenić ich znaczenie i nie potrwfi wskazać różnic występujących między nimi
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz nie do końca zdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość,kreatywność i postępowanie zgodne z nabyta wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejetności przy bezposredniej styczności z przypadkami wad wrodzonych u psów