Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka ultrasonograficzna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Diagnostyka ultrasonograficzna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 20 1,50,60zaliczenie
wykładyW7 10 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu topografii narządów wewnętrznych i anatomii zwierząt.
W-2Wiedza z zakresu fizyki i biofizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową stosowaną u psów.
C-2Opanowanie przez studentów umiejętności opisywania narządów wewnętrznych psów na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
C-3Nabycie zdolności do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych niezbędnych w pracy zawodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie psa do badania USG i technika badania.3
T-L-2Badanie przeglądowe jamy brzusznej (wątroba, śledziona).3
T-L-3Badanie przewodu pokarmowego.3
T-L-4Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.3
T-L-5Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.2
T-L-6Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u u suk.2
T-L-7Obrazowanie ultrasonograficzne tarczycy.2
T-L-8Diagnostyka ultrasonograficzna układu moczowego psów.2
20
wykłady
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.2
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.2
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.2
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.2
T-W-5Narządy jamy brzusznej psów. Obraz prawidłowy i patologiczny.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.13
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych.8
A-L-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
A-W-4Zaliczenie2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C37_W01
Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii u psów.
Kn_1P_W09, Kn_1P_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C37_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od celu badań i stanu fizjologicznego psów.
Kn_1P_U10, Kn_1P_U11C-2T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C37_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych u psów.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-3T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C37_W01
Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii u psów.
2,0
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG u psów jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C37_U01
Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od celu badań i stanu fizjologicznego psów.
2,0
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko w niektórych układach tkankowych organizmu nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego psów i celu badań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C37_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych u psów.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mannion P., Diagnostyka ultrasonograficzna małych zwierząt., Triangulum, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Taverne M.A.M., Willemse A.H (red.), Diagnostic ultrasound and animal reproduction., Kluwer Academic Publishers, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie psa do badania USG i technika badania.3
T-L-2Badanie przeglądowe jamy brzusznej (wątroba, śledziona).3
T-L-3Badanie przewodu pokarmowego.3
T-L-4Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.3
T-L-5Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.2
T-L-6Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u u suk.2
T-L-7Obrazowanie ultrasonograficzne tarczycy.2
T-L-8Diagnostyka ultrasonograficzna układu moczowego psów.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.2
T-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.2
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.2
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.2
T-W-5Narządy jamy brzusznej psów. Obraz prawidłowy i patologiczny.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.13
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych.8
A-L-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
A-W-4Zaliczenie2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C37_W01Student zna możliwości wykorzystania ultrasonografii w praktyce oraz opisuje budowę i zasadę działania ultrasonografów. Student wymienia wskazania i najczęstsze badania z wykorzystaniem ultrasonografii u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ultrasonograficzną diagnostyką obrazową stosowaną u psów.
Treści programoweT-W-2Budowa, rodzaje i zasada działania ultrasonografów.
T-W-3Pojęcia echogenności w ultrasonografii. Echogenność poszczególnych tkanek i narządów organizmu.
T-W-4Artefakty w ultrasonografii. Wskazania do badania USG. Najczęstsze badania z wykorzystaniem USG.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna możliwości wykorzystania w praktyce. Zna tylko podstawy dotyczące budowy, nie jest jednak w stanie scharakteryzować zasady działania ultrasonografów. Nie wymienia wskazań do badania USG u psów jak również nie wskazuje najczęstszych badań wykorzystujących ultrasonografię.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C37_U01Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania USG w zależności od celu badań i stanu fizjologicznego psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U10Potrafi zastosować podstawowe metody i zasady monitorowania oraz kierowania procesami rozrodu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-2Opanowanie przez studentów umiejętności opisywania narządów wewnętrznych psów na podstawie uzyskanych obrazów ultrasonograficznych.
Treści programoweT-L-7Obrazowanie ultrasonograficzne tarczycy.
T-L-5Ocena macicy w różnych fazach cyklu jajnikowego.
T-L-6Ocena zarodka i rozwoju płodu oraz wyliczanie terminu porodu na podstawie wielkości płodu u u suk.
T-L-8Diagnostyka ultrasonograficzna układu moczowego psów.
T-L-3Badanie przewodu pokarmowego.
T-L-1Przygotowanie psa do badania USG i technika badania.
T-L-2Badanie przeglądowe jamy brzusznej (wątroba, śledziona).
T-L-4Ocena stanu czynnościowego jajnika na podstawie obrazu ultrasonograficznego.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować odpowiednią technikę badania tylko w niektórych układach tkankowych organizmu nie uwzględniając jednak stanu fizjologicznego psów i celu badań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C37_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru technik USG i interpretacji obrazów ultrasonograficznych w ocenie wybranych stanów fizjologicznych i patologicznych u psów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-3Nabycie zdolności do stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych niezbędnych w pracy zawodowej.
Treści programoweT-W-1Osiągnięcia i znaczenie diagnostyki ultrasonograficznej w praktyce i nauce.
Metody nauczaniaM-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0