Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Chów alpak, lam, bawołów i wielbłądów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 16 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmuzwierząt przeżuwających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).2
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.2
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.2
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.2
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.2
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.4
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.2
16
wykłady
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.2
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.3
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.2
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu gospodarstwa i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-4Konsultacje naukowe.5
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
A-W-5Zaliczenie2
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-3Metoda projektów.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Kn_1P_W06, Kn_1P_W03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_U18
Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Kn_1P_U11, Kn_1P_U18C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C10.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04, Kn_1P_K01C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_W06
Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować omawiane grupy przeżuwaczy utrzymywane w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od nich oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_U18
Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
2,0
3,0Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C10.3_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.Potrafi ocenić dobrostan wielbłądowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Villavicencio Morales Anna, Chów alpak, Multico, Warszawa, 2010
  2. Bawoły wodne (domowe) w Polsce, http://bydlo.net.pl, 2014
  3. Wielka Encyklopedia Zwierząt: Ssaki, Oxford Educational, 2007

Literatura dodatkowa

  1. http://www.alpaki.pl, 2015
  2. http://alpacaspot.pl, 2015
  3. www.pzha.pl, 2015
  4. Lawrie John, Bonnie Vale Alpacas, Pastures for alpacas in Southern Australia, http://bonnievalealpacas.com, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).2
T-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.2
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.2
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.2
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.2
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.4
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.2
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.3
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.2
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.2
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.2
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.16
A-L-2Samodzielne przygotowanie projektu gospodarstwa i przedstawienie w formie prezentacji multimedialnej.8
A-L-3Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa.6
A-L-4Konsultacje naukowe.5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanego piśmiennictwa.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.2
A-W-5Zaliczenie2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C10.3_W06Student zna i potrafi scharakteryzować poszczególne gatunki przeżuwaczy w hodowli fermowej, kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od bawołów i wielbłądowatych oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i potrafi scharakteryzować omawiane grupy przeżuwaczy utrzymywane w hodowli fermowej. Potrafi wymienić kierunki produkcji, systemy utrzymania i produkcji, zasady utrzymania i żywienia, produkty uzyskiwane od nich oraz czynniki wpływające na efektywność produkcji. Posiada wiedzę umożliwiajacą wykonanie projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C10.3_U18Student potrafi opracować projekt organizacji gospodarstwa w którym utrzymywane są wielbłądowate, bądź bawoły, analizować uwarunkowania zootechniczno-ekonomiczne podejmowania i prowadzenia ekologicznego chowu, bądź też utrzymania tych zwierząt w gospodarstwach agroturystycznych i zagrodach edukacyjnych oraz ocenić efektywność ekonomiczną produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi organizować produkcję w opraciu o znajomość wymagań młodych wielbłądowatych i specyfikę ich wychowu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C10.3_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków wielbłądowatych oraz bawołów, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu i prowadzenia pracy hodowlanej oraz organizacją i prowadzeniem stad.
Treści programoweT-L-2Użytkowanie mleczne – ocena wydajności, czynniki wpływające na mleczność.
T-L-3Użytkowanie mięsne. Właściwości prozdrowotne i przetwórstwo mięsa.
T-L-5Genetyczne doskonalenie i praca hodowlana w stadzie.
T-L-1Organizacja fermy i opieki weterynaryjnej (pomieszczenia i ich wyposażenie, zabiegi pielęgnacyjne, profilaktyka i choroby).
T-L-7Opracowanie zasad dobrze prowadzonej zooterapii z wykorzystaniem wielbłądowatych i przeżuwających w wybranych grupach docelowych.
T-L-6Organizacja gospodarstwa i jego wynik ekonomiczny w zależności od przyjętego kierunku produkcji.
T-L-4Użytkowanie wełniste . Ocena jakości włókna i wykorzystanie (alpaki i lamy). Skóry, futra, nawóz.
T-W-4Żywienie i potrzeby pokarmowe.
T-W-5Alternatywne kierunki wykorzystania lam, alpak , guanako, wikuni i bawołów.
T-W-6Promocja wielbłądowatych, bawołów i produktów od nich pochodzących.
T-W-1Pochodzenie, czas oraz udomowienie wielbłądowatych i przeżuwających. Znaczenie hodowli wielbłądowatych oraz bawołów na świecie i w Polsce.
T-W-2Typy użytkowe i rasy lam, alpak, guanako, wielbłądów oraz bawołów.
T-W-3Rozród. Odsadzenie młodych zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera.
M-4Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena projektu fermy i sposobu prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskuje informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną.Potrafi ocenić dobrostan wielbłądowatych.
3,5
4,0
4,5
5,0