Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy szkolenia psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy szkolenia psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 22 1,50,60zaliczenie
wykładyW2 12 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-L-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws4
T-L-3Sposoby uczenia się psów w praktyce4
T-L-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem4
T-L-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu4
T-L-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
22
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów2
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws4
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem2
T-W-5Nauka podstawowych komend3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2studiowanie piśmiennictwa11
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Konsultacje7
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3studiowanie piśmiennictwa1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - fim

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: wejściówki sprawdzające stopień przyswojenia przez studentów partii materiału opanowanego dzieki pracy własnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C17_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C17_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów, student potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09C-1T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C17_K01
Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07C-1T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C17_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy, popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C17_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów, student potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C17_K01
Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  3. Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
  4. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  5. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-L-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws4
T-L-3Sposoby uczenia się psów w praktyce4
T-L-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem4
T-L-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu4
T-L-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów2
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws4
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem2
T-W-5Nauka podstawowych komend3
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach22
A-L-2studiowanie piśmiennictwa11
A-L-3przygotowanie do zaliczenia5
A-L-4Konsultacje7
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3studiowanie piśmiennictwa1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C17_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - fim
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy, popełnia błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C17_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów, student potrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-L-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-L-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-L-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-L-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-L-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
T-L-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - fim
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C17_K01Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-L-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-L-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-L-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-L-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-L-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
T-L-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
T-W-5Nauka podstawowych komend
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0