Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w służbach mundurowych i ratunkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,60,50zaliczenie
wykładyW2 10 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10
wykłady
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
A-L-4praca własna studenta2
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Kn_1P_W17, Kn_1P_W13C-1T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08C-1T-L-1, T-L-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Kn_1P_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_W01
student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_U01
student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.3_K01
student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. periodyki tematyczne z zakresu hodowli i użytkowania koni i psów

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych2
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.2
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.2
T-L-4Szkolenie koni do pracy policyjnej. Metody treningu, etapy kwalifikacji koni policyjnej.2
T-L-5Policyjne formacje konne na świecie.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.2
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym2
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.2
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
A-L-4praca własna studenta2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.3_W01student wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów i koni ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
T-L-2Plan szkolenia psów do ratownictwa wodnego i lądowego. Pokazy ratownictwa wodnego/lądowego z udziałem psów.
T-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i opisuje korzyści wynikające z pracy psów ze szczególnym uwzględnieniem służb ratowniczych i mundurowych, wylicza i opisuje cechy określające przydatność psów do ww. pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.3_U01student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-L-1Kryteria doboru, predyspozycje, szkolenie, umiejętności psów ratowniczych i w służbach mundurowych
T-L-3Kryteria doboru, predyspozycje, trening, umiejętności koni służbowych.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student analizuje i interpretuje cechy eksterieru i interieru psów i koni pod względem przydatności do pracy w służbach mundurowych i ratowniczych ze szczególnym uwzględnieniem cech psychicznych zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.3_K01student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Student potrafi określić przydatność psów i koni w służbach mundurowych w Polsce, zna zasady doboru zwierząt do pracy w służbach mundurowych
Treści programoweT-W-1Korzyści instrumentalne z użytkowania zwierząt.
T-W-2Akty prawne w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych. Psy ratownicze: gruzowiskowe, terenowe, lawinowe, zwłokowe. Psy w ratownictwie wodnym
T-W-3Przydatność psów w policji, straży granicznej. Psy patrolowo-obronne, tropiące, specjalne do wyszukiwania narkotyków, specjalne do wyszukiwania materiałów wybuchowych i broni, specjalne do wyszukiwania ukrytych osób.
T-W-4Akty prawne dotyczące wykorzystania koni w służbach mundurowych. Konie w policji, straży granicznej i straży miejskiej w Polsce.
T-W-5Charakterystyka ras psów i koni predysponowanych do pracy w służbach mundurowych/ratownictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia i przydatności koni i psów użytkowanych w służbach mundurowych i ratowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0