Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Układanie psów myśliwskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Układanie psów myśliwskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 18 0,80,60zaliczenie
wykładyW7 6 0,20,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o gatunku, rasach oraz ich przydatności. Potrafi wybrać rasę do specjalistycznego wykorzystania w myślistwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Szkolenie wyżłów.4
T-T-2Szkolenie dzikarzy.4
T-T-3Układanie norowców.4
T-T-4Szkolenie posokowców.4
T-T-5Szkolenie tropowców.2
18
wykłady
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.2
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
T-W-5Próby polowe i konkursy.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych i udział w nich.18
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.2
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.1
6

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Pokaz
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_W13
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-4, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_U07
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Kn_1P_U07C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-4, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K01C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-5, T-T-4, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-5, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_W13
Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_U07
Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C40_K01
Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łęski P., Podstawowe szkolenie psów myśliwskich, Wydawnictwo Świat, 2011
  2. Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Układanie posokowca i praca na tropie, Wydawnictwo Świat, Warszawa, 2011
  3. Łęski P., Szkolenie psów myśliwskich do pracy w polu i w wodzie, Wydawnictwo Świat, 2011
  4. Woźniak J., Szkolenie psów porady praktyczne, Wydawnictwo Łowiec Polski, 2011

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Szkolenie wyżłów.4
T-T-2Szkolenie dzikarzy.4
T-T-3Układanie norowców.4
T-T-4Szkolenie posokowców.4
T-T-5Szkolenie tropowców.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.2
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.1
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.1
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.1
T-W-5Próby polowe i konkursy.1
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Przygotowanie się do zajęć terenowych i udział w nich.18
A-T-2Studiowanie wskazanej literatury.2
A-T-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Przygotowanie do kolokwium.1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C40_W13Student zna zadania psów myśliwskich i rozumie konieczność ich wykorzystania w różnych rodzajach polowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna rasy, typy użytkowe i zadania psów myśliwskich oraz przydatność do różnych rodzajów polowań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C40_U07Student potrafi scharakteryzować klasy użytkowe psów różnych ras oraz zna zasady szkolenia i przeprowadzania prób polowych i konkursów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-4Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów, umiejętności praktycznych i aktywności na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności praktycznych ułożenia pasa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić szkolenie psa z uwzględnieniem różnych rodzajów polowań i ocenić jego umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C40_K01Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podstaw układania i prowadzenia psów myśliwskich różnych klas użytkowych.
Treści programoweT-T-1Szkolenie wyżłów.
T-T-2Szkolenie dzikarzy.
T-T-3Układanie norowców.
T-T-5Szkolenie tropowców.
T-T-4Szkolenie posokowców.
T-W-4Charakterystyka klas użytkowych psów.
T-W-5Próby polowe i konkursy.
T-W-3Bezpieczeństwo i poszukiwanie zaginionych psów. Wady psów myśliwskich.
T-W-1Rys historyczny kynologii myśliwskiej w Polsce i na świecie. Zadania psów myśliwskich.
T-W-2Podstawy układania psa. Elementy szkolenia i prowadzenia psa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny.
M-5Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość roli i znaczenia psa myśliwskiego w wykonywaniu różnego rodzaju polowań, a szczególnie w poszukiwaniu postrzałków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0