Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Terapie z udziałem zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Terapie z udziałem zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,60,50zaliczenie
wykładyW2 10 0,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza humanistyczno-społeczna na poziomie adekwatnym do roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.2
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii2
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.2
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.2
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.2
10
wykłady
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.2
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.2
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.2
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.2
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia2
A-L-4praca własna studenta4
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu1
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_W17C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1
Kn_1P_C44.1_W02
student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
Kn_1P_W06, Kn_1P_W20C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_U08C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_W01
student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student wymienia i opisuje w stopniu podstawowym korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C44.1_W02
student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_U01
student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C44.1_K01
student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. periodyki temetyczne z zakresu hodowli i użytkowania psów, kotów, koni
  2. Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć/, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.2
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii2
T-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.2
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.2
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.2
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.2
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.2
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.2
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacjach2
A-L-3przygotowanie do zaliczenia2
A-L-4praca własna studenta4
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach1
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.1_W01student wymienia i opisuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia i opisuje w stopniu podstawowym korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami, wymienia i opisuje rodzaje i formy terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.1_W02student wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
T-W-5Delfinoterapia – specyfika zajęć z delfinami. Oddziaływanie delfinoterapii i zajęć w wodzie na człowieka. Wskazania i przeciwwskazania. Możliwości wykorzystania innych zwierząt w terapii człowieka, m.in. pozostałe koniowate (onoterapia), kozy, owce, lamy i alpaki, króliki, inne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje kryteria doboru zwierząt do poszczególnych form terapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.1_U01student potrafi ocenić cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-3Dogoterapia. Dobór i szkolenie psów. Testy psychiczne szczeniąt i ocena predyspozycji do dogoterapii, testy psów dorosłych. Budowanie scenariuszy zajęć z psem.
T-L-4Felinoterapia – kot jako terapeuta. Dobór kota do terapii – testy oceny przydatności kota. Specyfika prowadzenia zajęć z udziałem kota i placówek, w których jest szczególnie przydatny.
T-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
T-L-2Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Specyfika doboru koni do hipoterapii: pokrój, rasa, wiek, płeć, szczególne umiejętności i szkolenie koni do terapii . Podstawowe zasady prowadzenia zajęć i organizacja ośrodka hipoterapii
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
T-W-3Hipoterapia-definicja, podział, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie i w Polsce. Specyficzne oddziaływanie hipoterapii na sfery: ruchową, zmysłową, psycho-społeczną. Rasy koni przydatne do hipoterapii.
T-W-4Dogoterapia i felinoterapia. Definicja i specyfika zajęć z udziałem psów i kotów. Cechy psychiczne i charakterystyka ras przydatnych do terapii. Kodeks dogoterapeuty.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym cechy psychiczne psa/konia/kota pod względem jego przydatności do różnych form terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C44.1_K01student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie z możliwościami terapeutycznego oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Poznanie poszczególnych rodzajów animaloterapii. Znajomość kryteriów doboru zwierząt do terapii, warunków jakie musi spełniać wolontariusz/terapeuta. Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji instruktora-terapeuty, nieumiejętnego dobrania zwierząt i niewłaściwego prowadzenia zajęć.
Treści programoweT-L-5Specyfika terapii z udziałem zwierząt w zależności od potrzeb pacjentów. Charakterystyka placówek i dobór zwierząt. Zwierzęta w programach typu „Visiting pets”, w resocjalizacji i terapii uzależnień. Animaloterapia w opiece paliatywnej.
T-L-1Charakterystyka rozwoju neurofizjologicznego człowieka i znaczenie tej wiedzy dla terapeuty. Najważniejsze wskazania do animaloterapii: mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe, ADHD.
T-W-1Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy ze zwierzętami.
T-W-2Animaloterapia czy terapia z udziałem zwierząt? Definicja i podział terapii z udziałem zwierząt. Cele i zadania poszczególnych form zajęć. Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych: kwalifikacje osób i organizacje prowadzących zajęcia. Prawne aspekty prowadzenia zajęć.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna
M-3pokaz
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest wrażliwy na potrzeby osób niepełnosprawnych i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą terapii z udziałem zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0