Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mutacje genetyczne u psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Mutacje genetyczne u psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 24 2,40,60zaliczenie
wykładyW3 16 0,60,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki oraz biologii molekularnej. Podstawowa umiejętność zasad pracy w laboratorium oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.3
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.3
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.3
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.3
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.3
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.3
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.3
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.3
24
wykłady
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.2
T-W-2Kolagenopatie.2
T-W-3Achondroplazje.2
T-W-4Brak owłosienia.2
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.2
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.2
T-W-7Albinizm.2
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach24
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.24
A-L-3Powtórzenie materiału i przygtowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego.19
A-L-4Zaliczenie2
A-L-5Konsultacje4
73
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.16
A-W-2Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia.2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocen pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
Kn_1P_W10C-1T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_U01
Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
Kn_1P_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C12_K01
Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Kn_1P_K04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_W01
Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, nie potrasi scharakteryzować i opisać ich skutków fenotypowyc.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, ale nie potrafi poprawnie opisać ich przyczyn oraz skutków fenotypowych.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać i scharakteryzować ich skutki fenotypowe, ale nie potrafi wytłumaczyć przyczyn ich powstawania.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać ich skutki fenotypowe raz przyczyny powstawania.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstwowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi dokładnie opisać i scharakteryzować ich przyczyn oraz skutki fenotypowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_U01
Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy wykrywania mutacji.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej ich analizy.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi częściowo przeprowadzić ich analizę.
4,0Student potrafi wykonać podstwowe badania molekularne, potrafi w stopniu podstawowym przeprowadić ich analizę.
4,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C12_K01
Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do analiz molekularnych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne staowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
3,5Studt potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Wzglęnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student barzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zoranizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje ziałania wykonywane w grupach.

Literatura podstawowa

  1. Brown TA, Genomy, PWN, Warszawa, 2009, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.3
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.3
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.3
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.3
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.3
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.3
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.3
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.3
24

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.2
T-W-2Kolagenopatie.2
T-W-3Achondroplazje.2
T-W-4Brak owłosienia.2
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.2
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.2
T-W-7Albinizm.2
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach24
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.24
A-L-3Powtórzenie materiału i przygtowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego.19
A-L-4Zaliczenie2
A-L-5Konsultacje4
73
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.16
A-W-2Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia.2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_W01Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.
T-W-7Albinizm.
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.
T-W-2Kolagenopatie.
T-W-3Achondroplazje.
T-W-4Brak owłosienia.
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, nie potrasi scharakteryzować i opisać ich skutków fenotypowyc.
3,0Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, ale nie potrafi poprawnie opisać ich przyczyn oraz skutków fenotypowych.
3,5Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać i scharakteryzować ich skutki fenotypowe, ale nie potrafi wytłumaczyć przyczyn ich powstawania.
4,0Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać ich skutki fenotypowe raz przyczyny powstawania.
4,5Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstwowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe.
5,0Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi dokładnie opisać i scharakteryzować ich przyczyn oraz skutki fenotypowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_U01Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy wykrywania mutacji.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej ich analizy.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi częściowo przeprowadzić ich analizę.
4,0Student potrafi wykonać podstwowe badania molekularne, potrafi w stopniu podstawowym przeprowadić ich analizę.
4,5Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i zinterpretować wyniki.
5,0Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i bardzo dobrze zinterpretować wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C12_K01Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów.
Treści programoweT-L-1Zasady pracy w laboratorium PCR.
T-L-2Izolacja DNA z pełnej krwi psów.
T-L-3Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych.
T-L-4Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych.
T-L-5Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym.
T-L-6Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8.
T-L-7Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci.
T-L-8Analiza genotypowa psów z achondroplazją.
T-W-8Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów.
T-W-7Albinizm.
T-W-1Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów.
T-W-2Kolagenopatie.
T-W-3Achondroplazje.
T-W-4Brak owłosienia.
T-W-5Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci.
T-W-6Hiperdystrofie mięśniowe.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocen pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do analiz molekularnych.
3,0Student potrafi zorganizować sobie indywidualne staowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
3,5Studt potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych.
4,0Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Wzglęnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach.
4,5Student barzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planje i realizuje działania wykonywane w grupach.
5,0Student doskonale potrafi zoranizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje ziałania wykonywane w grupach.