Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genetyka ogólna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 12 1,20,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 0,80,30zaliczenie
wykładyW1 16 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu biologii, chemii, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. Zaprezentowanie metod oceny wartości hodowlanej zwierząt oraz metod selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
C-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień zwiazanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. Omówienie definicji odziedziczalności i powtarzalności, analiza pokrewieństwa i rodowodów.
C-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.1
T-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.3
T-A-4Sprzężenie cech.2
T-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.2
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.2
12
laboratoria
T-L-1Izolacja DNA pochodząego z różnych tkanek i organizmów.4
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.2
T-L-3Optymalizacji PCR.2
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.2
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.2
12
wykłady
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.2
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.2
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.2
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.2
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.2
T-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna2
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.2
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień zawartych w tematyce zajęć.3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.3
A-A-4Zaliczenie treści zajęć.2
A-A-5Omówienie wyników zaliczenia.1
A-A-6Konsultacje3
24
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych2
A-L-5Studiowanie wskazanego piśmiennictwa i literatury4
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych3
A-L-7Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych2
A-L-8Konsultacje3
35
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów2
A-W-5Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena bazująca na ocenie formującej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
Kn_1P_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1
Kn_1P_B10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
Kn_1P_W06C-2T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
Kn_1P_U01C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
Kn_1P_K04C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student tłumaczy pojęcie zmienności biologicznej i zna związane z nią definicje.
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B10_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
2,0
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstawy dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z gentyką populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtonski M., Gentyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2000
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, Wrocław, 2003
  3. Winter P.C. Hickey G.I., Fletcher H.L., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2004
  4. Piatkowska B., Goc A., Dabrowska G., Zbiór zadan i pytan z genetyki, UMK, Toruń

Literatura dodatkowa

  1. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Żuk B, Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z., Gentyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.2
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.1
T-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.3
T-A-4Sprzężenie cech.2
T-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.2
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.2
12

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja DNA pochodząego z różnych tkanek i organizmów.4
T-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.2
T-L-3Optymalizacji PCR.2
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.2
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.2
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.2
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.2
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.2
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.2
T-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna2
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.2
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych12
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień zawartych w tematyce zajęć.3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć audytoryjnych.3
A-A-4Zaliczenie treści zajęć.2
A-A-5Omówienie wyników zaliczenia.1
A-A-6Konsultacje3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych12
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych5
A-L-4Omówienie i dyskusja sprawozdania z zajęć laboratoryjnych2
A-L-5Studiowanie wskazanego piśmiennictwa i literatury4
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia treści zajęć laboratoryjnych3
A-L-7Zaliczenie treści zajęć laboratoryjnych2
A-L-8Konsultacje3
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów4
A-W-4Zaliczenie treści wykładów2
A-W-5Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisywać podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student powinien objaśniać proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student powienien objaśniać zagadnienia związane z mutacjami DNA. Student powinien zdefiniować i wytłumaczyć zmienność biologiczą i związane z nią definicje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W04Zna zasadnicze mechanizmy dziedziczenia cech u zwierząt, w tym podstawy genetyki populacji
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu genetyki ogólnej. Zaprezentowanie zagadnień związanych z replikacją i ekspresją materiału genetycznego. Zaprezentowanie metod oceny wartości hodowlanej zwierząt oraz metod selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
Treści programoweT-W-1Biochemiczne podstawy procesu dziedziczenia.
T-W-2Cykl komórkowy. Replikacja.
T-W-3Realizacja informacji genetycznej. Kod genetyczny, budowa genu.
T-W-4Mutacje – przyczyny, rodzaje, skutki.
T-W-5Determinacja i różnicowanie płci.
T-W-7Metody oceny wartości hodowlanej zwierząt.
T-W-8Metody selekcji, kojarzenia i krzyżowania.
T-W-6Genetyka populacji. Zmienność biologiczna
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe pojęcia z zakresu genetyki. Student objaśnia proces replikacji i przebieg ekspresji materiału genetycznego. Student tłumaczy pojęcie zmienności biologicznej i zna związane z nią definicje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien opisywać przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student powienien wytłumaczyc molekularne podstawy dziedziczenia. Student powienien objaśniać zagadnienia zwiazane z mutacjami DNA. Student opisuje kluczowe pojęcia dla gentyki populacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W06Zna metody chowu, oceny wartości hodowlanej i użytkowej zwierząt oraz metody selekcji i rodzaje krzyżowania zwierząt
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie przemian materiału genetycznego podczas podziału komórki. Omówienie molekularnych podstaw dziedziczenia cech. Zaprezenowanie zagadnień zwiazanych z mutacjami, ich rodzajami i skutkami. Omówienie definicji odziedziczalności i powtarzalności, analiza pokrewieństwa i rodowodów.
Treści programoweT-A-5Cechy ilościowe. Korelacja, regresja.
T-A-1Podział mitotyczny i mejotyczny.
T-A-4Sprzężenie cech.
T-A-6Odziedziczalność i powtarzalność. Pokrewieństwo i rodowody.
T-A-3Prawa Mendla oraz współdziałanie genów i plejotropia.
T-A-2Budowa chromosomów i chromosomowa teoria Morgana.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje przemiany materiału genetycznego podczas podziału komórki. Student tłumaczy molekularne podstawy dziedziczenia. Student objaśnia zagadnienia związane z gentyką populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobrać matodę izolacji kwasu nukleinowego ze względu na dostępny materiał oraz wybraną metodę przeprowadzić prawidłowo. Student powinien umieć przeprowadzić samodzielnie reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student powienien umieć prowadzić proces elektoforetyczny. Student powienien umieć sporządzic opis przeprowadzonego badania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-3Optymalizacji PCR.
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.
T-L-1Izolacja DNA pochodząego z różnych tkanek i organizmów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobrać odpowiednią metodę izolacji kwasu nukleinowego pod kątem rodzaju materiału biologicznego oraz umie przeprowadzić izolacje. Student umie przeprowadzić reakcję amplifikacji oraz trawienia enzymatycznego. Student umie prowadzić proces elektroforetyczny. Student umie sporządzić opis przeprowadzonego badania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie dbałości o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności izolacji kwasów nukleinowych z różnych tkanek. Przygotowanie do samodzielnego prowadznia prac laboratoryjnych skupionych na analizie wybranej sewencji DNA.
Treści programoweT-L-2Ilościowa i jakościowa ocena materiału genetycznego.
T-L-3Optymalizacji PCR.
T-L-4Amplifikacja wybranych fragmentów DNA.
T-L-5Ocena aplikonów oraz ich trawienie.
T-L-1Izolacja DNA pochodząego z różnych tkanek i organizmów.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje dbałość o prawidłową realizację wytyczonego zadania zarówno podczas pracy grupowej jak i indywidulanej.
3,5
4,0
4,5
5,0