Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończone studia inżynierskie (S1) na kierunku architektura lub architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa2
T-W-2Współczesne teorie konserwatorskie2
T-W-3Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa2
T-W-4Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych2
T-W-5Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności2
T-W-6Zasady prowadzenia prac archeologicznych2
T-W-7Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych2
T-W-8Wykład podsumowujący treści przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wykład informacyjny15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_W11, AU_2A_W12C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/1_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
AU_2A_U12, AU_2A_U01, AU_2A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/1_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
AU_2A_K04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/1_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/1_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/1_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kraśnicki A., Rembas M., Rosa I., Podziemny Szczecin, Bratek Michał Rembas, Szczecin, 2016
  2. Fiuk P., Architektura miasta odbudowanego, ZUT, Szczecin, 2017
  3. Paszkowski Z., Miaso idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, universitas, Kraków, 2011
  4. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2013
  5. Paszkowski Z., Restrukturalizacja miasta historycznego jako metoda jego współczesnego kształtowania na przykładzie Starego Miasta w Szczecinie, ZUT, Szczecin, 2008
  6. PKN ICOMOS, Postęp i nowoczesność w konserwacji zabytków, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2005
  7. Kwartalnik Ogólnopolski, Renowacje i zabytki, 4/2011
  8. Domińczak M, Zaguła A., Typologia łódzkiej kamienicy, Urząd Miasta Łodzi, Łódź, 2018
  9. Dankowska M., Walczak B., Rewitalizacja miast - w kierunku integracji procesów, mechanizmów i metod działania, Politechnika Łódzka, Łódź, 2011
  10. Paszkowski Z., Czarnecki L., Problemy dotyczące technicznego utrzymania zasobów mieszkaniowych w Polsce, Materiały Budowlane, 5/2016
  11. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce, WYdawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa2
T-W-2Współczesne teorie konserwatorskie2
T-W-3Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa2
T-W-4Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych2
T-W-5Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności2
T-W-6Zasady prowadzenia prac archeologicznych2
T-W-7Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych2
T-W-8Wykład podsumowujący treści przedmiotu1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład informacyjny15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/1_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
AU_2A_W12B.W4. absolwent zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-1Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa
T-W-6Zasady prowadzenia prac archeologicznych
T-W-2Współczesne teorie konserwatorskie
T-W-3Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa
T-W-4Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych
T-W-5Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności
T-W-7Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych
T-W-8Wykład podsumowujący treści przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/1_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U12A.U12. absolwent potrafi oszacować czas potrzebny na realizację złożonego zadania projektowego;
AU_2A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne;
AU_2A_U06A.U6. absolwent potrafi opracować konserwatorską koncepcję projektową przekształceń struktury architektoniczno-urbanistycznej o wartościach kulturowych z uwzględnieniem ochrony tych wartości oraz właściwych metod i technik, zgodnie z przyjętym programem uwzględniającym aspekty pozatechniczne;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-1Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa
T-W-6Zasady prowadzenia prac archeologicznych
T-W-2Współczesne teorie konserwatorskie
T-W-3Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa
T-W-4Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych
T-W-5Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności
T-W-7Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych
T-W-8Wykład podsumowujący treści przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/1_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-4Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-1Formalno-prawne uwarunkowania ochrony dziedzictwa
T-W-6Zasady prowadzenia prac archeologicznych
T-W-2Współczesne teorie konserwatorskie
T-W-3Transformacja terenów zdegradowanych z uwzględnieniem ochrony wartości dziedzictwa
T-W-4Zasady analizy wartości obiektów zabytkowych
T-W-5Zagadnienie społecznej tożsamości obiektów i obszarów kulturowych w obliczu migracji ludności
T-W-7Zasady dokumentowania i opisu znalezisk archeologicznych
T-W-8Wykład podsumowujący treści przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody praktyczne - wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: obecność na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę i znajomość zagadnień z zakresu ochrony i konserwacji zabytków
3,5
4,0
4,5
5,0