Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie architektoniczne w kontekście sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiada podstawową wiedzę zwiazaną z wykształceniem inzyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-11. Zadanie projektowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projektowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projektowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i aktywna praca nad projektem.30
A-P-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
M-2ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.1/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
AU_2A_W08C-1T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.1/7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
AU_2A_U16C-2, C-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/A.1/7_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
AU_2A_K04C-2, C-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.1/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.1/7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
2,0
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/A.1/7_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Historia sztuki, Arkady, Warszawa, 2008
  2. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, WAiF, Warszawa
  3. Hall E., Ukryty wymiar, Muza, Warszawa, 1997
  4. Bańka A., Psychologiczna struktura projektowa środowiska.Studium przestrzeni architektonicznej., Wyd.Politechniki Poznańskiej, Poznań
  5. Y-Fu-Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987
  6. Lenartowicz J.K., O psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków
  7. Lenartowicz J.K., Słownik psychologii architektury dla studiujacych architekturę, Politechnika Krakowska, Kraków
  8. Satkiewicz-Parczewska A., Kompozycja architektoniczna a jej percepcja, Wyd. Politechnika Szczecińska IAiPP, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Hochberg J.E., Percepcja, PWN, Warszawa
  2. Satkiewicz-Parczewska A., Rytm w architekturze jako główny element kompozycji na tle analogii z muzyką, Politechnika Szczecińska, Szzczecin
  3. Zimbardo Ph.G., Psychologia i życie, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-11. Zadanie projektowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projektowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projektowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.30
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach i aktywna praca nad projektem.30
A-P-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.1/7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:rozpoznawać i formułowac podstawowe aspekty odbioru kompozycji i oddziaływania przestrzeni architektonicznej w zakresie ogólnych praw psychologii percepcji z uwzględnieniem oddziaływania emocjonalnego kształtów, faktur i kolorów i ich i odpowiednim dobieraniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W08A.W8. absolwent zna i rozumie interdyscyplinarny charakter projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz potrzebę integracji wiedzy z innych dziedzin, a także jej zastosowania w procesie projektowania we współpracy ze specjalistami z tych dziedzin.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce
Treści programoweT-P-11. Zadanie projektowe inspirowane konstruktywizmem. Zaprojektuj fasadę budynku zainspirowaną architektonami - kompozycję przestrzenną składającą się ze spiętrzonych prostopadłościanów o przewadze układów poziomych lub pionowych. Wykonanj serię szkiców prezentujących proces projektowy. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 2. Zadanie projektowe inspirowane neoplastycyzmem. Przedstaw proces transformacji wybranej formy biologicznej w formę geometryczną, inspirując się drogą eksperymentów Pieta Mondriana. Zaprojektuj dla powstałej w ten sposób formy funcję architektoniczną. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, makieta papierowa, makieta wirtualna, zestaw szkiców odręcznych. 3. Zadanie projektowe inspirowane dadaizmem i nadrealizmem. Wykonaj transformację przestrzeni miejskiej w nurcie wizji sennej architekta. Sposób prezentacji dowolny: plansze A-1 na piance, ilustrujące proces projektowy od realistycznej przestrzeni do wirtualnej, fotomontaż, zestaw szkiców odręcznych. 4. Zadanie projetowe inspirowane optical-artem. Wykonaj projekt wnętrza architektonicznego lub urbanistycznego zawierającego kompozycję graficzną poprzez zastosowanie abstrakcyjnej kombinacji linii dającą geometryczne złudzenia optyczne, efekty świetlne, dynamiczne i fakturalne, zmierzające do wywołania wrażenia głębi oraz ruchu rozwibrowaniem pola widzenia. Sposób prezentacji: plansze A-1 na piance - ilustacja realistycznej przestrzeni z wykorzystaniem wykreowanej kompozycji , zestaw szkiców odręcznych, wizualizacji powstałych w procesie projektowym. 5. Zadanie projektowe inspirowane konceptualizmem. Przedstaw koncepcję projektową wyidealizowanej architektury pozbawionej funcji. Sposób prezentacji projektu plansze A-1 na piance, z opisem idei, autorskiej definicji architektury. Przegląd wspólczesnej sztuki w wybranych zjawiskach w esejach "Brzydkie piękno". Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Orientuje się w podstawowych aspektach odbioru kompozycji, zna podstawowe prawa percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.1/7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać umiejętności związane z prawidłowym posługiwaniem się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji, także związanymi ze stosowaniem kształtów, faktur i kolorów w architekturze oraz powinien mieć odpowiednio rozwiniętą wrażliwość estetyczną i emocjonalną w stosunku do współczesnej sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U16B.U1. absolwent potrafi integrować zaawansowaną wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki, w tym historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury, gospodarki przestrzennej podczas rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich;
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prawidłowo posługuje się prawami dotyczącymi kompozycji i psychologii percepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/A.1/7_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w stosunku do oceny oddziaływania przrestrzeni architektonicznych, chętny do współpracy, dbały o piękno, kreatywny, otwarty na różne oceny odbioru przestrzeni przez innych ludzii, postrzeganie relacji miedzy kompozycją architektoniczna a jej percepcją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. zagadnień zwiazanych z psychologią architektury
C-3ukształtowanie umiejetności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psycholgicznym oddziaływaniem
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne, Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna,). Metody eksponujące:filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania.
S-2Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student sumienny, współpracujący z zespołem.
3,5
4,0
4,5
5,0