Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Teoria urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie problemów planowania miejscowego
C-2Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania
C-3Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium2
T-W-2Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego1
T-W-4Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.5
T-W-5Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu3
T-W-6Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. Podsumowanie. Wszystkie podstawy prawne, które mogą być wytycznymi do projektu budowlanego2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna poza zajęciami15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/4_W04
zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego
AU_2A_W04C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/4_U04
dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń
AU_2A_U04C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.1/4_K04
brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego
AU_2A_K04C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/4_W04
zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego
2,0
3,0Zna poprawne zapisy miejscowych planów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/4_U04
dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń
2,0
3,0ma wiedzę przedstawioną na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.1/4_K04
brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego
2,0
3,0zna wiadomości przekazane na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej., Arkady, Warszawa 1974, 1974, 1
  2. Czekiel-Świtalska E, Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego a skutki ekonomiczne jego uchwalenia, hogben, Szczecin, 2005
  3. Czekiel-Świtalska E. Świtalska A, Planowanie czy zagospodarowanie Przestrzenne / SPATIAL PLANNING OR LAND-USE ZONING, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2017, TOM XLV 2017
  4. Czekiel-Świtalska E., TOWN PLANNING AND LOCAL SPATIAL MANAGEMENT PLAN, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2016, TOM XLIV 2016

Literatura dodatkowa

  1. Elzbieta Czekiel-Switalska, Rola zieleni w mieście na przykładzie centrum Szczecina. THE ROLE OF GREENERY IN CITY – THE CASE OF SZCZECIN CITY CENTRE, Przestrzeń i Forma, Szczecin, 2010, Przestrzeń i Forma 13, str 165-182

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium2
T-W-2Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego2
T-W-3Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego1
T-W-4Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.5
T-W-5Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu3
T-W-6Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. Podsumowanie. Wszystkie podstawy prawne, które mogą być wytycznymi do projektu budowlanego2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna poza zajęciami15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/4_W04zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
Cel przedmiotuC-3Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia.
Treści programoweT-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium
T-W-2Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-3Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego
T-W-4Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
T-W-5Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu
T-W-6Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. Podsumowanie. Wszystkie podstawy prawne, które mogą być wytycznymi do projektu budowlanego
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna poprawne zapisy miejscowych planów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/4_U04dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U04A.U4. absolwent potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń;
Cel przedmiotuC-2Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania
Treści programoweT-W-2Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
T-W-3Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego
T-W-4Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę przedstawioną na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.1/4_K04brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie problemów planowania miejscowego
Treści programoweT-W-1Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium
T-W-2Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna wiadomości przekazane na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0