Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury współczesnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury współczesnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w
W-2Lab- Wymagane zaliczenie z przedmiotu historia architektury i urbanistyki na sem I-V

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.4
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.4
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.4
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.4
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.4
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.4
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.4
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.2
30
wykłady
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2praca własna , studiowanie literatury do przedmiotu5
A-W-3Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_W01
zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
AU_1A_W23C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
AU_1A_CS1-V/6_W02
zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
AU_1A_W24C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_U01
potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
AU_1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
AU_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_W01
zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
2,0
3,0zna pobieżnie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-V/6_W02
zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
2,0
3,0zna w podstawowym zakresie najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_U01
potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
2,0
3,0sporadycznie zabiera glos w dyskusji, w ograniczonym zakresie wyraża swoje zdanie na dany temat, dostatecznie opracowuje prezentacje multimedialne na zadane tematy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
2,0
3,0popularyzuje podstawową wiedzę o architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotula A. , Krakowski P., Architektura Współczesna, zarys rozwoju, Wyd. Literackie, Kraków, 1967
  2. Giedion Z., Czas przestrzeń, architektura, PWN, Warszawa, 1968
  3. Pevsner N., Pionierzy współczesności, Pionierzy współczesności, Warszawa, 1976
  4. Banham R., Rewolucja w architekturze, WaiF, Warszawa, 1979
  5. Szymski A., Powstanie i rozwój architektury współczesnej, Zapol, Szczecin, 1989, cz. 1
  6. Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
  7. Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Arkady, Warszawa, 1989
  8. Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Arkady, Warszawa, 1989
  9. Latour St., Szymski A, Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa, 1985
  10. Derek Walker, Great Engineers, Academy Editions, London, 1987
  11. Sharp D., 20th century architectur, Lund Humphries, 1991
  12. Wolfgang Bruchmann, Jens Muller - redekcja, Grosse Architekten, Vienand, Hauser, Kolonia, 1992, 2 tomy, Publikacja czasopisma Hauser
  13. Andreas Papadakis, editor, Japanese Architecture II, AD Architectural Design, Londyn, 1992
  14. Trewin Copplestone, Frank Lloyd Wright, Arkady, Warszawa, 1998
  15. Theophil Hansen, Vienna. Art and Architecture, Konemann Verlaggesellschaft, Kolonia, 1999
  16. Barbara Ostrowska, przekład, Secesja, Konemann Verlagsgesellschaft, Kolonia, 2000
  17. Szymski A. Dawidowski R. , Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2001
  18. Peter Zumthor, Myślenie architekturą, Karakter, 2011
  19. Le Corbusier, W stronę architektury, CA, Paryż, Warszawa, 2012, II
  20. Juhani Pallasmaa, Oczy Skóry. Architektura i zmysły, Instytut Architektury, 2012
  21. Walter Gropius, Pełnia architektury, Karakter, 2014
  22. Steen Eiler Rasmussen, Odczuwanie architektury, Karakter, 2015
  23. Andrzej Basista, Architektura jako sztuka, Universitas, 2016
  24. Philip Wilkinson, Architektura- wizje niezrealizowane, Rebis, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Peter Buchanan, Renzo Piano Building Workshop, Phaidon, London, 1995
  2. Leon Krier, Architektura Wspólnoty, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2011
  3. Le Corbusier, Karta Ateńska, Fundacja Centrum Archhitektury, 2016
  4. Filip Springer, Źle urodzone, Karakter, 2017
  5. Radosław Gajda, Natalia Szcześniak, ArchiStorie. Jak odkrywać przestrzeń miast., SIW Znak, Kraków, 2018
  6. Adolf Loos, Ornament i zbrodnia. Eseje wybrane., Fundacja Centrum Architektury, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.4
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.4
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.4
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.4
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.4
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.4
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.4
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2praca własna , studiowanie literatury do przedmiotu5
A-W-3Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/6_W01zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W23E.W2. absolwent zna i rozumie problematykę dotyczącą architektury i urbanistyki przydatną do projektowania obiektów architektonicznych i zespołów urbanistycznych w kontekście społecznych, kulturowych, przyrodniczych, historycznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, integrując wiedzę zdobytą w trakcie studiów;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pobieżnie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/6_W02zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W24E.W3. absolwent zna i rozumie zasady, rozwiązania, konstrukcje, materiały budowlane stosowane przy wykonywaniu zadań inżynierskich z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Treści programoweT-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w podstawowym zakresie najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/6_U01potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09A.U9. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporadycznie zabiera glos w dyskusji, w ograniczonym zakresie wyraża swoje zdanie na dany temat, dostatecznie opracowuje prezentacje multimedialne na zadane tematy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_1A_CS1-V/6_K01popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K06D.S2. absolwent jest gotów do właściwego określania priorytetów działań służących realizacji określonego zadania;
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0popularyzuje podstawową wiedzę o architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0