Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
Sylabus przedmiotu Przedmiot społeczny I – Polityka ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot społeczny I – Polityka ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne przygotowanie posiadane przez studenta przyjętego na studia I stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najważniejszymi, długookresowymi potrzebami w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie. |
C-2 | Zapoznanie z unijnymi i krajowymi politykami ekologicznymi. |
C-3 | Zapoznanie z administracyjnymi i rynkowymi instrumentami ochrony środowiska. |
C-4 | Zapoznanie z wybranymi krajowymi programami i planami ochrony środowiska. |
C-5 | Zapoznanie z narodową strategią edukacji ekologicznej. |
C-6 | Wykształcenie umiejętności obserwowania środowiska, dostrzegania zagrożeń, oceny dostępnych programów ochronnych, przygotowywania własnych planów działania oraz publicznej prezentacji analiz, planów i projektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska. | 2 |
T-A-2 | Zasady i metody prognozowania w ochronie środowiska. | 3 |
T-A-3 | Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. | 1 |
T-A-4 | Finansowanie działań z zakresu ochrony środowiska. | 1 |
T-A-5 | Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej. | 1 |
T-A-6 | Prezentacje studenckie wybranych zagadnień. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-3 | Polityka ekologiczna państwa. | 2 |
T-W-4 | Instrumenty administracyjne i rynkowe. | 2 |
T-W-5 | Odpowiedzialność w ochronie środowiska. | 2 |
T-W-6 | Programy ochrony środowiska. | 2 |
T-W-7 | Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach: multimedialne prezentacje własne wybranych zagadnień, udział w dyskusji, ocena prac kolegów. | 14 |
A-A-2 | Praca własna. | 15 |
A-A-3 | Zaliczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 14 |
A-W-2 | Praca własna. | 13 |
A-W-3 | Zaliczenie. | 1 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Interaktywne wykłady z przedmiotu. |
M-2 | Prezentacje dokumentów polityczno-strategicznych i dyskusje. |
M-3 | Ćwiczenie z przygotowania publicznych prezentacji wyników własnej pracy, w tym wysłuchanie prezentacji studenckich połączone z dyskusją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wyłożonego materiału w formie ustnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zalicznie materiału ćwiczeniowego w trakcie ustnej rozmowy. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zalicznie przygotowanej i wygłoszonej publicznie prezentacji w połączeniu z dyskusją. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03b_W01 Ma wiedzę o strategicznych potrzebach w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie, o podstawowych unijnych i krajowych politykach ekologicznych, o dostępnych instrumentach ochrony środowiska, o krajowych programach i planach ochrony środowiska, o założeniach krajowej strategii edukacji ekologicznej oraz o mozliwościach wykorzystania w ochronie środowiska społeczności i orgaznizacji ekologicznych. | KCh_1A_W12 | — | — | C-3, C-6, C-2, C-4, C-1, C-5 | T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03b_U01 Potrafi dostrzegać potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy. | KCh_1A_U09, KCh_1A_U11 | — | — | C-6 | T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KCh_1A_A03b_K01 Rozumie potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska. | KCh_1A_K04, KCh_1A_K05 | — | — | C-3, C-6, C-2, C-4, C-1, C-5 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03b_W01 Ma wiedzę o strategicznych potrzebach w zakresie ochrony środowiska w kraju i na świecie, o podstawowych unijnych i krajowych politykach ekologicznych, o dostępnych instrumentach ochrony środowiska, o krajowych programach i planach ochrony środowiska, o założeniach krajowej strategii edukacji ekologicznej oraz o mozliwościach wykorzystania w ochronie środowiska społeczności i orgaznizacji ekologicznych. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Zna w dostetecznym stopniu potrzeby w zakresie ochrony środowiska oraz unijne i krajowe polityki ekologiczne, potrafi wyliczyć i przedstawić podstawowe instrumenty ochrony środowiska, zna elementarne założenia krajowej edukacji ekologicznej, zna podstawowe założenia wykorzystania dla ochrony środowiska indywidualnej i zbiorowej aktywności społecznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03b_U01 Potrafi dostrzegać potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Na minimalnym poziomie: dostrzega potrzeby w zakresie ochrony środowiska, umie wyszukać dostępne plany i programy ochrony środowiska oraz dotrzeć do nich, umie przygotować własne plany i programy oraz prezentować publicznie wyniki swojej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KCh_1A_A03b_K01 Rozumie potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Na minimalnym poziomie: rozumie społeczną potrzebę ochrony środowiska i jej długofalowego planowania na wszystkich szczeblach, dostrzega wagę udziału w ochronie środowiska działań o charakterze społeczno-politycznym, rozumie potrzebę włączania w ochronę środowiska zarówno organizacji pozarządowych jak i zwykłych obywateli, a także dostrzega szczególną rolę absolwentów uczelni wyższych, w szczególności z wykształceniem ukierunkowanym na ochronę środowiska, w niesformalizowanych działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janina Sawicka, Polska w Unii Europejskiej – wybrane polityki sektorowe., SGGW, Warszawa, 2004
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, Prezes Rady Ministrów, Dz.U.Nr 62 poz.627, 2001
- Przez Edukację Do Zrównoważonego Rozwoju Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2001, http://www.mos.gov.pl/g2/big/2009_04/97b75873145cdf7e7695ed9573147c78.pdf
Literatura dodatkowa
- Michael Carley, Philippe Spapens, Dzielenie się światem - zrównoważony sposób bycia i globalnie sprawiedliwy dostęp do zasobów naturalnych w XXI wieku., Wydawnictwo Instytutu na Rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000
- Lester R. Brown, Gospodarka ekologiczna., Książka i Wiedza, Warszawa, 2003
- Grzegorz Zabłocki, Rozwój zrównoważony - idee, efekty, kontrowersje, Wydawnictwo UMK Toruń, Toruń, 2002