Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Fizjologia roslin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjologia roslin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z biologii roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod oceny produktywności roślin oraz umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej roślin rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Ocena parametrów fizjologicznych roślin uprawnych w terenie4
4
wykłady
T-W-1Fotosynteza a przyrost biomasy u roślin. Metody oceny produktywności roślin oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. Fizjologiczna rola pierwiastków mineralnych w produktywności roślin. Wpływ egzogennych regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin. Wpływ czynników antropogenicznych i abiotycznych na parametry fizjologiczne decydujące o produktywności roślin.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciacj4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje7
A-W-3samokształcenie15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_W01
Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i fizjilogiczych warunkujących produkcję rolniczą
ROSUR_10-_W03, ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W05C-1T-T-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_U01
Potrafi rozpoznawać podstawowe procesy zachodzące w roślinach które mają wpływ na produkcję rolniczą
ROSUR_10-_U06, ROSUR_10-_U01C-1T-T-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_K01
Ma świadomośc wpływu reakcji roślin rolniczych na środowisko
ROSUR_10-_K02C-1T-T-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_W01
Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i fizjilogiczych warunkujących produkcję rolniczą
2,0
3,0ma wiedzę na temat wpływu podstawowych procesów przyrodniczych i fizjologicznych roślin wpływających na produkcję rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_U01
Potrafi rozpoznawać podstawowe procesy zachodzące w roślinach które mają wpływ na produkcję rolniczą
2,0
3,0Potrafi rozpoznać podstawowe oznaki reakcji roślin na czynniki fizjoloficzne roślin mające wpływ na produktywność produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-2_K01
Ma świadomośc wpływu reakcji roślin rolniczych na środowisko
2,0
3,0Ma świadomość oceny wpływu stanu roślin rolniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, Warszawa, 2012
  2. Kozłowska M., Fizjologia roślin., PWRiL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, Warszawa, 1995

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Ocena parametrów fizjologicznych roślin uprawnych w terenie4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fotosynteza a przyrost biomasy u roślin. Metody oceny produktywności roślin oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. Fizjologiczna rola pierwiastków mineralnych w produktywności roślin. Wpływ egzogennych regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin. Wpływ czynników antropogenicznych i abiotycznych na parametry fizjologiczne decydujące o produktywności roślin.8
8

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciacj4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje7
A-W-3samokształcenie15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-2_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i fizjilogiczych warunkujących produkcję rolniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W03Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W05Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych, ogrodniczych, stosowanych technologii i nawożenia
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny produktywności roślin oraz umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej roślin rolniczych.
Treści programoweT-T-1Ocena parametrów fizjologicznych roślin uprawnych w terenie
T-W-1Fotosynteza a przyrost biomasy u roślin. Metody oceny produktywności roślin oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. Fizjologiczna rola pierwiastków mineralnych w produktywności roślin. Wpływ egzogennych regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin. Wpływ czynników antropogenicznych i abiotycznych na parametry fizjologiczne decydujące o produktywności roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzę na temat wpływu podstawowych procesów przyrodniczych i fizjologicznych roślin wpływających na produkcję rolniczą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-2_U01Potrafi rozpoznawać podstawowe procesy zachodzące w roślinach które mają wpływ na produkcję rolniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U06Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników abiotycznych i biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
ROSUR_10-_U01Potrafi rozpoznać podstawowe cechy elementów środowiska wywierające wpływ na produkcję rolniczą
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny produktywności roślin oraz umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej roślin rolniczych.
Treści programoweT-T-1Ocena parametrów fizjologicznych roślin uprawnych w terenie
T-W-1Fotosynteza a przyrost biomasy u roślin. Metody oceny produktywności roślin oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. Fizjologiczna rola pierwiastków mineralnych w produktywności roślin. Wpływ egzogennych regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin. Wpływ czynników antropogenicznych i abiotycznych na parametry fizjologiczne decydujące o produktywności roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozpoznać podstawowe oznaki reakcji roślin na czynniki fizjoloficzne roślin mające wpływ na produktywność produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-2_K01Ma świadomośc wpływu reakcji roślin rolniczych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod oceny produktywności roślin oraz umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Poznanie i ocena aktywności fizjologicznej roślin rolniczych.
Treści programoweT-T-1Ocena parametrów fizjologicznych roślin uprawnych w terenie
T-W-1Fotosynteza a przyrost biomasy u roślin. Metody oceny produktywności roślin oraz czynniki wpływające na te wskaźniki. Fizjologiczna rola pierwiastków mineralnych w produktywności roślin. Wpływ egzogennych regulatorów wzrostu na procesy fizjologiczne decydujące o produktywności roślin. Wpływ czynników antropogenicznych i abiotycznych na parametry fizjologiczne decydujące o produktywności roślin.
Metody nauczaniaM-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość oceny wpływu stanu roślin rolniczych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0