Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Przydomowe oczyszczalnie ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii oraz z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających. Obliczanie efeketywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszcenia ścieków.3
T-A-2Metoda oznaczania tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia i orfofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze3
T-A-4Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.3
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.2
T-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.2
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej.2
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Konsultacje w ramach przedmiotu3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
ROL_2A_W06C-1, C-4T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-4S-1
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
ROL_2A_W06C-1, C-3T-W-3, T-W-4M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_U01
Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
ROL_2A_U02C-3, C-4T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-3, M-4S-2
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
ROL_2A_U07C-1, C-5T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
ROL_2A_K06C-2, C-4, C-5T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_W01
Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O07_W02
Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostaeczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada znaczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_U01
Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O07_U02
Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O07_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zastosowaniu i przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Błażejewski, Projektowanie, budowa i eksploatacja przydomowych oczyszczalni ścieków., Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2006
  2. Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011, I
  3. J. Bień, Osady ściekowe, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodarka ściekami i osadami ściekowymi., Akaemia Rolnicza, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających. Obliczanie efeketywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszcenia ścieków.3
T-A-2Metoda oznaczania tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia i orfofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.2
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze3
T-A-4Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.3
T-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.2
T-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.2
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej.2
T-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Konsultacje w ramach przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_W01Zna właściwości fizyczno-chemiczne i mikrobiologiczne ścieków oraz możliwość wykorzystania ich jako główne źródło zawartości niektórych makroskładników dla roślin rolniczych.Posiada wiedzę na temat działań proekologicznych stosowanych w rolnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
Treści programoweT-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-1Charakterystyka, klasyfikacja, skład i właściwości ścieków oraz możliwość ich wykorzystania po procesie oczyszczenia. Technologie oczyszczania ścieków.
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_W02Posiada wiedzę na temat wyboru przydomowej oczyszczalni ścieków oraz systemy ich oczyszcania. Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wykorzystania wód pościekowych do rolniczego zagospodarowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-W-3Rodzaje przydomowych oczyszczalni ścieków.
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna teoretycznych podstaw związanych z zakresu przydomowtych oczyszczalni ścieków
3,0Student posaida podstawową wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5Student posiada dostaeczną wiedzę z zakresu przydomowych oczysczalni ścieków
4,0Student zna większość treoretycznych podstaw z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
4,5Student posiada znaczną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przydomowych oczyszczalni ścieków. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie wielu efektów z jakośćią środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_U01Potrafi wykonać projekt przydomowej oczyszczalni ścieków.Potrafi pobierać i przygotować ścieki i osady ściekowe do analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu przydomowej oczyszczalni ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
Treści programoweT-A-2Metoda oznaczania tlenu rozpuszczonego metodą Winklera, zasolenia i orfofosforanów w ściekach. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
T-A-1Pobieranie i konserwowanie próbek ścieków. Oznaczanie odczynu i zawiesin łatwo opadających. Obliczanie efeketywności oczyszczania wybranych wskaźników zanieczyszcenia ścieków.
T-A-4Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_U02Potrafi podjąć decyzję na etapie planowania przydomowej oczyszczalni ścieków jaką metodę zagospodarowania lub utylizacji powstałych ścieków i osadów ściekowych należy wybrać w gospodarstwie rolnym lub agroturystycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce.
Cel przedmiotuC-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
Treści programoweT-A-3Obliczanie dawek ścieków pod poszczególne rośliny rolnicze
T-A-4Założenia do wykonania projektu przydomowej oczyszczalni ścieków. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-3Opracowanie projektu przydomowej oczyszczalni ścieków (do 5m3 i powyżej 5m3)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O07_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wprowadzonych nowych preparatów do ścieków gromadzonych w przydomowych oczyszczalniach ścieków. Potrafi ocenić jakie są wady i zalety przydomowych oczyszczalni ścieków. Zna akty prawne w celu uzyskania pozwolenia na montaż przydomowej oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-2Znajomość aktów prawnych związanych z przydomowymi oczyszczalniami ścieków
C-4Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-5Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
Treści programoweT-W-2Akty prawne związane z uzyskaniem pozwolenia oraz montażem przydomowej oczyszczalni ścieków.
T-W-4Wady i zalety stosowania szamb i przydomowych oczyszczalni ścieków. Systemy zagospodarowania wody deszczowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości ścieków oraz osadów ściekowych)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o zastosowaniu i przydomowych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0