Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie pestycydów i ogólne zasady BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie pestycydów i ogólne zasady BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę o metodach uprawy roślin rolniczych
W-2Student posiada wiedzę o rozwoju procesu chorobowego oraz czynników wpływających na występowanie epidemii chorób u roślin
W-3Student posiada podstawową wiedzę o chorobach roślin rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z formami użytkowymi środków chemicznych, ich przygotowaniem do użycia i metodami aplikacji zgodnie z zasadami BHP.
C-2Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatury do stosowania środków ochrony roślin.
C-3Kształtowanie świadomości wpływu zabiegów ochronnych na rośliny, ludzi i środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów.2
T-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.1
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.3
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.2
8
wykłady
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.1
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.2
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.2
T-W-4Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu.2
T-W-5Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym do sprawdzianów i kolokwiów10
A-A-3udział w konsultacjach6
A-A-4studiowanie poleconej literatury6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów i udział w nim10
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4studiowanie podanej literatury6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O04_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod i środków zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych, w tym wdrażania najnowszych metod chemicznych i biologicznych.
ROL_2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-5, M-2, M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O04_U01
Posiada umiejętność sporządzania i przedstawiania w formie ustnej, pisemnej i graficznej zaleceń i wskazówek dotyczących doradztwa w zwalczaniu chorób i szkodników w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
ROL_2A_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1, M-5, M-2, M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_O04_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za stosowanie metod i wprowadzanie do produkcji rolniczej środków chemicznych i biologicznych, jest świadom ich wpływu na jakość produkowanego plonu, a zarazem na stan środowiska naturalnego
ROL_2A_K03C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-5, M-2, M-4S-2, S-3, S-1
ROL_2A_O04_K02
Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce. Umie podejmować decyzje związane z koniecznością zastosowania środka chemicznego i potrafi wybrać środki o najmniejszych negatywnych skutkach dla środowiska
ROL_2A_K06C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-5, M-2, M-4, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O04_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod i środków zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych, w tym wdrażania najnowszych metod chemicznych i biologicznych.
2,0nie zna żadnej metody aplikacji środków chemicznych; nie zna chorób i szkodników które należałoby zwalczać ze względu na duże znaczenie w produkcji rolniczej; nie zna nazwy żadnego środka stosowanego w ochronie roślin
3,0zna formy użytkowe środków chemicznych i sposoby ich stosowania; zna zasady bhp przy stosowaniu środków chemicznych;
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O04_U01
Posiada umiejętność sporządzania i przedstawiania w formie ustnej, pisemnej i graficznej zaleceń i wskazówek dotyczących doradztwa w zwalczaniu chorób i szkodników w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
2,0nie posiada umiejętności doboru środków chemicznych ani ich stosowania, nie umie posługiwać sie podstawowymi typami aparatury do aplikacji tych środków, nie umie sporządzić cieczy roboczej, nie umie wybrać terminu korzystnego dla przeprowadzanego zabiegu
3,0posiada umiejętność wyboru odpowiedniej formy użytkowej pestycydu i metody jego zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_O04_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za stosowanie metod i wprowadzanie do produkcji rolniczej środków chemicznych i biologicznych, jest świadom ich wpływu na jakość produkowanego plonu, a zarazem na stan środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_O04_K02
Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce. Umie podejmować decyzje związane z koniecznością zastosowania środka chemicznego i potrafi wybrać środki o najmniejszych negatywnych skutkach dla środowiska
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR, Szczecin, 1999
  2. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  3. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
  2. Borecki Z., Fungicydy stosowane w ochronie roślin, PWN, Warszawa, 1984
  3. Kochman J., Zarys mikologii dla fitopatologów, SGGW-AR, Warszawa, 1986, II
  4. Zalecenia Ochrony Roślin 2012/13, Instytut Ochrony Roślin, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów.2
T-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.1
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.3
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.1
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.2
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.2
T-W-4Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu.2
T-W-5Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym do sprawdzianów i kolokwiów10
A-A-3udział w konsultacjach6
A-A-4studiowanie poleconej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów i udział w nim10
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4studiowanie podanej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O04_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu stosowania metod i środków zwalczania chorób i szkodników roślin uprawnych, w tym wdrażania najnowszych metod chemicznych i biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z formami użytkowymi środków chemicznych, ich przygotowaniem do użycia i metodami aplikacji zgodnie z zasadami BHP.
C-2Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatury do stosowania środków ochrony roślin.
Treści programoweT-A-1Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów.
T-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.
T-W-4Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu.
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.
T-W-5Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnej metody aplikacji środków chemicznych; nie zna chorób i szkodników które należałoby zwalczać ze względu na duże znaczenie w produkcji rolniczej; nie zna nazwy żadnego środka stosowanego w ochronie roślin
3,0zna formy użytkowe środków chemicznych i sposoby ich stosowania; zna zasady bhp przy stosowaniu środków chemicznych;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O04_U01Posiada umiejętność sporządzania i przedstawiania w formie ustnej, pisemnej i graficznej zaleceń i wskazówek dotyczących doradztwa w zwalczaniu chorób i szkodników w gospodarstwach rolniczych i agroturystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U07Posiada umiejętność porozumienia się z różnymi podmiotami w formie ustnej, pisemnej i graficznej w zakresie doradztwa w rolnictwie i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z formami użytkowymi środków chemicznych, ich przygotowaniem do użycia i metodami aplikacji zgodnie z zasadami BHP.
C-2Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatury do stosowania środków ochrony roślin.
Treści programoweT-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności doboru środków chemicznych ani ich stosowania, nie umie posługiwać sie podstawowymi typami aparatury do aplikacji tych środków, nie umie sporządzić cieczy roboczej, nie umie wybrać terminu korzystnego dla przeprowadzanego zabiegu
3,0posiada umiejętność wyboru odpowiedniej formy użytkowej pestycydu i metody jego zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O04_K01Ma świadomość odpowiedzialności za stosowanie metod i wprowadzanie do produkcji rolniczej środków chemicznych i biologicznych, jest świadom ich wpływu na jakość produkowanego plonu, a zarazem na stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie świadomości wpływu zabiegów ochronnych na rośliny, ludzi i środowisko.
Treści programoweT-A-1Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów.
T-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.
T-W-4Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu.
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.
T-W-5Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_O04_K02Potrafi prawidłowo określać i rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce. Umie podejmować decyzje związane z koniecznością zastosowania środka chemicznego i potrafi wybrać środki o najmniejszych negatywnych skutkach dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z formami użytkowymi środków chemicznych, ich przygotowaniem do użycia i metodami aplikacji zgodnie z zasadami BHP.
C-3Kształtowanie świadomości wpływu zabiegów ochronnych na rośliny, ludzi i środowisko.
C-2Zapoznanie z budową i funkcjonowaniem aparatury do stosowania środków ochrony roślin.
Treści programoweT-A-1Sporządzanie roztworów i zawiesin preparatów do ochrony roślin przed chorobami. Określanie aktywności grzybobójczej fungicydów.
T-A-2Określanie ekonomicznej efektywności stosowania fungicydów.
T-A-3Technika aplikacji środków ochrony roślin w warzywnictwie: zaprawianie, opryskiwanie, aerozolowanie, fumigacja, stosowanie preparatów granulowanych, podlewanie roślin, zanurzanie korzeni rozsady przed jej wysadzeniem.
T-A-4Aparatura do ochrony roślin i jej użytkowanie.
T-W-2BHP przy stosowaniu środków ochrony roślin. Wpływ środków ochrony roślin na środowisko.
T-W-4Zasady sporządzania cieczy roboczej. Rola środków pomocniczych. Zasady wyboru terminu wykonania zabiegu i wpływ warunków meteorologicznych na skuteczność zabiegu.
T-W-1Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Kryteria oceny środków ochrony roślin.
T-W-3Aparatura do stosowania środków ochrony roślin – rodzaje, dobór i budowa. Regulacja aparatów do ochrony roślin: regulacja ilości jakości zastosowania środka ochrony roślin.
T-W-5Postępowanie z aparaturą po wykonaniu zabiegu. Konserwacja aparatury do ochrony roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-5Prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0