Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze

Sylabus przedmiotu Metody analizy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz wyników
C-2Wykształcenie umiejętnosci korzystania z metod statystycznych
C-3Wykształcenie umiejętności z zakresu prezentacji wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.1
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami2
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie1
T-L-4Doswiadczenia z czynnikami ilosciowymi, analiza wariancji z regresją2
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna2
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Wykonanie prac kontrolnych10
A-L-3przygotoenie do zajęć na podstawie literatury8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_W01
Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doswiadczeń rolniczych
ROL_2A_W02C-1T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_U01
Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
ROL_2A_U01C-2T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_B06_K01
Jest swiadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
ROL_2A_K01, ROL_2A_K02, ROL_2A_K06C-3T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-3M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_W01
Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doswiadczeń rolniczych
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analiz wyników
3,0Posiada wiedzę tylko na temat cześci z nich
3,5Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod,
4,0Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedze na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich wartość

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_U01
Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badan
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metode, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_2A_B06_K01
Jest swiadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, jest osobą inspirującą ksztalcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, w szerokim zakresie inspiruje kształcenie się innych osób

Literatura podstawowa

  1. Trętowski J., Wójcik A. R., Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Wójcik A. R., Laudański Z., Planowanie i wnioskowanie statystyczne w doświadczalnictwie, PWN, Warszawa, 1989

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.1
T-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami2
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie1
T-L-4Doswiadczenia z czynnikami ilosciowymi, analiza wariancji z regresją2
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji2
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna2
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Wykonanie prac kontrolnych10
A-L-3przygotoenie do zajęć na podstawie literatury8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B06_W01Posiada wiedzę z zakresu stosowania metod statystycznych do analizy wyników doswiadczeń rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę z zakresu matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów fizycznych zachodzących w glebie i roślinach oraz wiedzę z doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych dostosowanych do specyfiki doświadczeń rolniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz wyników
Treści programoweT-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-4Doswiadczenia z czynnikami ilosciowymi, analiza wariancji z regresją
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy w zakresie metod analiz wyników
3,0Posiada wiedzę tylko na temat cześci z nich
3,5Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod,
4,0Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie
4,5Posiada wiedzę na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować
5,0Posiada wiedze na temat wiekszości stosowanych metod, zna ich zastosowanie, potrafi je scharakteryzować i ocenić ich wartość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B06_U01Posiada umiejętność analizy wyników i wykorzystania opracowania danych liczbowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł (zasoby medialne, Internet). Tworzenie informacji, krytyczne selekcjonowanie danych, gromadzenie, przechowywanie, twórcze przetwarzanie, z zachowaniem praw własności, intelektualnej, służące do opisu zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętnosci korzystania z metod statystycznych
Treści programoweT-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-4Doswiadczenia z czynnikami ilosciowymi, analiza wariancji z regresją
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badan
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować badania i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metode, zaplanować badania i zinterpretować wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować badania i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_2A_B06_K01Jest swiadomy doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów i inspirowania procesu uczenia się od innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K02Wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
ROL_2A_K06Potrafi prawidłowo określać oraz rozwiązywać problemy związane z doradztwem produkcji rolniczej i agroturystyce
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności z zakresu prezentacji wyników
Treści programoweT-L-2Analiza doświadczeń z powtarzanymi zbiorami
T-L-4Doswiadczenia z czynnikami ilosciowymi, analiza wariancji z regresją
T-L-5Zmienna towarzysząca, analiza kowariancji
T-L-6Ocena zależności przy wykorzystaniu regresji wielokrotnej, interpretacja graficzna
T-L-7Analiza szeregów dynamicznych
T-L-1Metody pobierania prób, ocena minimalnej wielkości próby, oszacowanie błędów grubych i obserwacji odstających.
T-L-3Doświadczenia bez replikacji, analiza i wnioskowanie
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy
3,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale nie jest tym zainteresowany
3,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, ale jest tym zainteresowany w niewielkim stopniu
4,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu
4,5Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, jest osobą inspirującą ksztalcenie się innych osób
5,0Student jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy, jest tym zainteresowany w znacznym stopniu, w szerokim zakresie inspiruje kształcenie się innych osób