Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Kartografia gleb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kartografia gleb | ||
Specjalność | Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość klasyfikacji gleb oraz podstawowych pojęć gleboznawczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajpmienie studenta z technologią wykonywania map glebowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności czytania map glebowych i wykorzystywania ich do ocen środowiskowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pozyskanie danych o glebach na wybranym obszarze | 3 |
T-L-2 | Wykonanie map: klasyfikacyjnej, glebowo-rolniczej i glebowo-genetycznej | 3 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój kartografii gleb w Polsce w okresie powojennym | 2 |
T-W-2 | Komentarz do tabeli klas gruntów jako podstawa map klasyfikacyjnych | 1 |
T-W-3 | Symbole stosowane na mapach glebowych w Polsce. | 1 |
T-W-4 | Mapa glebowo-rolnicza i inne rodzaje map ukazujących pokrywę glebową. Metody kartograficznej prezentacji treści glebowych. | 1 |
T-W-5 | Najnowsze technologie wspierające rozpoznanie zmienności pokrywy glebowej | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie projektów map glebowych poza zajęciami | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotowej | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informayjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia na podstawie przedstawionego projektu mapy |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-rek_W01 Student ma wiedzę pozwalającą mu tworzyć i interpretować tematyvczne mapy glebowe i na ich podstawie objaśniać wpływ warunków glebowych na środowisko przyrodnicze. | OS_2A_W01, OS_2A_W05, OS_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-rek_U01 Student umie posługiwać się mapą zawierającą treści glebowe w wersji analogowej i cyfrowej. Potrafi wykorzystać dostępne dane o glebach w celu przeprowadzenia inwentaryzacji wybranych zasobów przyrody. | OS_2A_U02, OS_2A_U06, OS_2A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-rek_K01 Student potrafi pracować w grupie w celu wypracowania wspólnego projektu kartograficznego, ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska. | OS_2A_K02, OS_2A_K04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-rek_W01 Student ma wiedzę pozwalającą mu tworzyć i interpretować tematyvczne mapy glebowe i na ich podstawie objaśniać wpływ warunków glebowych na środowisko przyrodnicze. | 2,0 | Student nie zna podstawowej terminologii stosowanej w kartografii gleb, nie potrafi zinterpretować treści mapy glebowej. |
3,0 | Student ma trudności z objaśnieniem źródeł danych do sporządzenia mapy gleb. Zna tylko podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy. | |
3,5 | Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna podstawowe symbole stosowane do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Ma trudności z interpretacją temetycznych map glebowych przy pomocy jej legendy. | |
4,0 | Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Zna większość symboli stosowanych do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Próbuje zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy. | |
4,5 | Student wie jak pozyskuje się dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy. | |
5,0 | Student wie skąd pozyskać dane do sporządzenia mapy gleb. Wie jakie symbole stosuje się do wykonania mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. Potrafi zinterpretować dowolną temetyczną mapę glebową przy pomocy jej legendy i na jej podstawie opisać abiotyczne elementy środowiska przyrodniczego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-rek_U01 Student umie posługiwać się mapą zawierającą treści glebowe w wersji analogowej i cyfrowej. Potrafi wykorzystać dostępne dane o glebach w celu przeprowadzenia inwentaryzacji wybranych zasobów przyrody. | 2,0 | Student nie potrafi objaśnić etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, nie zna symboli stosowanych na mapach glebowych, nie potrafi wykonać mapy klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej. |
3,0 | Student ma trudności z objaśneniem etapów tworzenia tematycznej mapy gleb, zna tylko podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną ale nie wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą. | |
3,5 | Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna podstawowe symbole stosowane na mapach glebowych, potrafi (z drobnymi błędami) wykonać mapę klasyfikacyjną i wie jak na jej podstawie stworzyć mapę glebowo-rolniczą. | |
4,0 | Student potrafi objaśnić podstawowe etapy tworzenia tematycznej mapy gleb, zna większość symboli stosowanych na mapach glebowych. Potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola. Potrafi wykonać prosty aneks do mapy glebowo-rolniczej. | |
4,5 | Student potrafi wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych. | |
5,0 | Student potrafi, na podstawie samodzielnie zdobytych materiałów, wykonać mapę klasyfikacyjną i mapę glebowo-rolniczą w skali pola przy zastosowaniu dostepnych symboli. Potrafi wykonać aneks do mapy glebowo-rolniczej. Potrafi bezbłednie wykonać obliczenia powierzchni na mapach glebowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-rek_K01 Student potrafi pracować w grupie w celu wypracowania wspólnego projektu kartograficznego, ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska. | 2,0 | Student wykazuje niekompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy lub nie bierze udziału w pracach terenowych. Nie potrafi objaśnić relacji pomiędzy komponentami środowiska. |
3,0 | Student wykazuje niską kompetencję w zakresie pracy zespołowej przy tworzeniu mapy. Ma małą świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska. | |
3,5 | Student bieże udział w pracy zespołowej, ale nie wyróżnia się w niej na tle grupy. Ma świadomość odpowiedzialności człowieka za stan środowiska. | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w pracy zespołowej przy tworzeniu mapy gleb. Ma świadomość wpływu człowieka na środowisko. | |
4,5 | Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. W prace zespołowej postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wykazuje dużą wrażliwość na stan środowiska. | |
5,0 | Student wykazuje się aktywną postawą przy tworzeniu mapy gleb. Przewodzi zespołowi przygotowującemu dane źródłowe. Ma wysoką świadomość wpływu człowieka na środowisko. |
Literatura podstawowa
- Komentarz do tabeli klas gruntów, 2008, dowolne wydanie
- Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Ostrowski Janusz, Mapa gleb jako przykład wielowskaźnikowej syntezy w: Główne problemy współczesnej kartografii, Pracownia atlasu Dolnego Śląska, Wrocław, 2001