Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami

Sylabus przedmiotu Logistyka i systemy prognostyczne w aspekcie polityki odpadowej przedsiębiorstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Logistyka i systemy prognostyczne w aspekcie polityki odpadowej przedsiębiorstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 7 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
C-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz4
T-A-2Metody naiwne2
T-A-3Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących2
8
projekty
T-P-1Metoda średniej ruchomej4
T-P-2Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie3
T-P-3Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku)5
12
wykłady
T-W-1Wstęp do logistyki1
T-W-2Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania1
T-W-3Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych1
T-W-4Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa1
T-W-5Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz1
T-W-6Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante1
T-W-7Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów1
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności6
A-A-3słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu8
A-A-4samodzielne rozwiązywanie zadań8
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności10
A-P-3słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu14
A-P-4samodzielne rozwiązywanie zadań24
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie lub wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
M-4Metody programowania (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD11_W02
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
GOSP_10-_W02, GOSP_10-_W04, GOSP_10-_W05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD11_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa
GOSP_10-_U04, GOSP_10-_U05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD11_K01
Nabycie kompetencji z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie
GOSP_10-_K02C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD11_W02
Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD11_U01
Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD11_K01
Nabycie kompetencji z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie
2,0
3,0Posiada podstawowe kompetencje z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gołembska E., Kompendium wiedzy o logistyce, PWN, Warszawa, 2010
  2. Cieślak M. - red., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, PWN, Warszawa, 2005
  3. Kukuła K. - red., Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Starostka-Patyk M., Logistyka zwrotna produktów niepełnowartościowych w zarządzaniu przedsiębiorstwami produkcyjnymi, PWE, Warszawa, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz4
T-A-2Metody naiwne2
T-A-3Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących2
8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metoda średniej ruchomej4
T-P-2Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie3
T-P-3Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku)5
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do logistyki1
T-W-2Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania1
T-W-3Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych1
T-W-4Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa1
T-W-5Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz1
T-W-6Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante1
T-W-7Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów1
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności6
A-A-3słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu8
A-A-4samodzielne rozwiązywanie zadań8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2słuchacze zapoznają się z przedstawioną tematyką i wyjaśniają ewentualne niejasności10
A-P-3słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu14
A-P-4samodzielne rozwiązywanie zadań24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach7
A-W-2słuchacze we własnym zakresie uzupełniają wiedzę wykorzystując w tym celu wskazaną literaturę przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD11_W02Wiedza z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_W02Słuchacz zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z zarządzaniem gospodarką odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności przedsiębiorczej w tym zakresie.
GOSP_10-_W04Uczestnik studiów jest zorientowany jak korzystnie pod względem ekonomicznym wykorzystać odpadową masę poprodukcyjną, odpady nadające się do recyklingu.
GOSP_10-_W05Słuchacz wie, jak wykorzystać nowoczesne techniki komputerowe w prognozowaniu wytwarzania strumieni odpadów w przedsiębiorstwie oraz w monitorowaniu systemu gospodarowania odpadami.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
C-1Zapoznanie słuchaczy z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
Treści programoweT-W-1Wstęp do logistyki
T-W-2Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania
T-W-4Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa
T-W-5Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz
T-W-6Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante
T-W-7Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów
T-W-3Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych
T-A-1Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz
T-A-2Metody naiwne
T-A-3Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących
T-P-1Metoda średniej ruchomej
T-P-2Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie
T-P-3Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie lub wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
M-4Metody programowania (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu logistyczno-ekonomicznych systemów prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD11_U01Umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenie prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_U04Uczestnik studiów posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GOSP_10-_U05Słuchacz posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań specjalistycznych, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
C-1Zapoznanie słuchaczy z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
Treści programoweT-W-1Wstęp do logistyki
T-W-2Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania
T-W-4Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa
T-W-5Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz
T-W-6Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante
T-W-7Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów
T-W-3Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych
T-A-1Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz
T-A-2Metody naiwne
T-A-3Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących
T-P-1Metoda średniej ruchomej
T-P-2Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie
T-P-3Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie lub wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
M-4Metody programowania (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD11_K01Nabycie kompetencji z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_K02Słuchacz ma świadomość jak ważne są umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technikami komputerowymi związanymi z systemem gospodarki odpadami w przedsiębiorstwie i jednostkach samorządu terytorialnego (prognozowanie, monitorowanie, projektowanie systemu gospodarowania odpadami)
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności analizy danych prospektywnych, tworzenia prognoz dotyczących bliższego i dalszego otoczenia przedsiębiorstwa oraz zmiennych charakteryzujących jego działalność
C-1Zapoznanie słuchaczy z logistyczno-ekonomicznymi systemami prognozowania w przedsiębiorstwie w aspekcie polityki odpadowej
Treści programoweT-W-1Wstęp do logistyki
T-W-2Logistyka powtórnego zagospodarowania odpadów i możliwości jej zastosowania
T-W-4Logistyczna gospodarka odpadami w skali przedsiębiorstwa
T-W-5Wprowadzenie do prognozowania: o potrzebie prognozowania, pojęcie prognozy, funkcje i klasyfikacje prognoz
T-W-6Organizacja procesu prognostycznego: dane wykorzystywane w prognozowaniu, przegląd metod prognozowania, jakość prognozy ex post i ex ante
T-W-7Modele wykorzystywane w prognozowaniu odpadów
T-W-3Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych
T-A-1Wyznaczanie modeli trendów (liniowy, wykładniczy, potęgowy, logarytmiczny, welomianowy) i ich weryfikacja. Prognozowanie na podstawie trendów i ocena uzyskanych prognoz
T-A-2Metody naiwne
T-A-3Wskaźniki sezonowości. Weryfikacja prognoz z wykorzystaniem sygnałów śledzących
T-P-1Metoda średniej ruchomej
T-P-2Wygładzanie szeregów metodą średniej ruchomej i prognozowanie na ich podstawie
T-P-3Prognozowanie z wykorzystaniem poznanych modeli (studium przypadku)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnianie lub wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, metoda sytuacyjna)
M-4Metody programowania (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa polegająca na stworzeniu projektu w oparciu o dane rzeczywiste z wykorzystaniem poznanych metod
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe kompetencje z zakresu prognozowania, monitorowania oraz projektowania systemu gospodarowania odpadami w przedsiębiorstwie
3,5
4,0
4,5
5,0