Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instytucje i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Idea integracji Europejskiej2
T-A-2Instytucje UE.6
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.6
T-A-6Kierunki rozwoju UE2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
E_2A_W08C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4M-3, M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
E_2A_W02C-1T-A-2, T-A-6, T-A-4M-2, M-1S-2
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_2A_W02C-1T-A-2M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_2A_U16C-3, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C01_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03C-1, C-2T-A-2, T-A-6, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
E_2A_C01_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
E_2A_C01_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C01_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. Czachór Z. Grosse T.G. Paruch W., Integracja Europejska, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2018
  2. Odzimek T., Budżet UE po 2017, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2018
  3. Biuro Analiz Sejmowych, Wprowadzenie euro w Polsce - za i przeciw, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2013
  4. Wysokińska Zofia, Witkowska Janina, Integracja Europejska. Europeizacja Polityki Ekonomiczno-Społecznej w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  5. Bagus P., Tragedia euro, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Popławski Dariusz, Starzyk-Sulejewska Joanna, Outsiderzy integracji europejskiej Szwajcaria i Norwegia a Unia Europejska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2012
  2. Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Idea integracji Europejskiej2
T-A-2Instytucje UE.6
T-A-3Budżet i polityki UE4
T-A-4Integracja gospodarcza w UE5
T-A-5Istota funkcjonowania strefy euro.6
T-A-6Kierunki rozwoju UE2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W02Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_W03Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_U01analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C01_K01pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
Treści programoweT-A-2Instytucje UE.
T-A-6Kierunki rozwoju UE
T-A-4Integracja gospodarcza w UE
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: analiza studiów przypadków
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu