Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Building materials / Materiały budowlane
W-2Civil engineering/ budownictwo ogólne
W-3Building Physisc / Fizyka budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1to obtain knowledge about the basics of shaping of energy buildings demands / uzyskanie wiedzy na temat podstaw kształtowania eneregtycznego budynków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling for residential buildings / Charakterystyka energetyczna budynków - Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych30
30
wykłady
T-W-1Development of energy demand in buildings / Kształtowanie zapotrzebowania na energię w budynkach2
T-W-2Characteristics of low-energy buildings, residential buildings, office buildings, use of modern insulation materials and construction of building partitions / Charakterystyka budynków niskoenergetycznych, budynki mieszkalne, biurowe, zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych i budowa przegród budowlanych6
T-W-3Double skin facades - characteristics, construction and decreasing for energy demand for heating and ventilation / Podwójne fasady - charakterystyka, budowa i zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania i wentylacji2
T-W-4Possibilities of decrease energy demand in existing buildings / Możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na energię w istniejących budynkach4
T-W-5Test of the knowledge / Test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1participation in project activities / udział w zajęciach projektowych30
A-P-2preparation of project form - calculations of energy demand for space heating and cooling for a residental building / przygotowanie projektu - obliczenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania i chłodzenia budynku mieszkalnego27
A-P-3preparation for the project defense / przygotowanie do obrony projektu3
60
wykłady
A-W-1Participation in lectures / udział w wykaldach15
A-W-2Independent learning / samodzielna nauka10
A-W-3Preparation for the test / przygotowanie do testu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1lecture/ wykład
M-2project method / metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: evaluation of the current progress of the project / ocena bieżącego zaawansowania projektów
S-2Ocena podsumowująca: test / test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/16-2_W01
Knowledge of buildings' energy demand and methods of its calculation / Znajomość zapotrzebowania energetycznego budynków oraz metod jego obliczania
BIE_1A_W15, BIE_1A_W07, BIE_1A_W14C-1T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/16-2_U01
Skill of buildings' energy demand calculations / Umiejętność obliczenia zapotrzebowania na energię budynków
BIE_1A_U10, BIE_1A_U22, BIE_1A_U06, BIE_1A_U16C-1T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/16-2_K01
Understanding of professional self-education / Rozumienie samokształcenia zawodowego
BIE_1A_K01C-1T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/16-2_W01
Knowledge of buildings' energy demand and methods of its calculation / Znajomość zapotrzebowania energetycznego budynków oraz metod jego obliczania
2,0
3,0The student has a basic knowledge of building demand for energy and its calculation methods / Student ma podstawową wiedzę o potrzebach eneregtycznych budynku i metodach ich obliczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/16-2_U01
Skill of buildings' energy demand calculations / Umiejętność obliczenia zapotrzebowania na energię budynków
2,0
3,0The student has acquired the basic skills of calculating the energy demand of buildings / Student nabył podstawowe umiejętności obliczenia zapotrzebowania na energię budynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/16-2_K01
Understanding of professional self-education / Rozumienie samokształcenia zawodowego
2,0
3,0A student at the primary level is aware of the need to self-training / Student na poziomie podstawowym ma świadomość konieczności samokształcenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hegger, Fuchs, Stark, Zeumer, Energy Manual. Sustainable Architecture, Birkhaeuser Basel - Boston - Berlin, Munich, 2008
  2. Edawrds B., Rough Guide to Sustainability, RIBA Publishing, London, 2010, 3rd Edition

Literatura dodatkowa

  1. CEN, EN-ISO Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling, 2008
  2. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Using CFD software for the evaluation of hygrothermal conditions at wall-window perimeters, IOP Publishing, 2018, Tom: 415, DOI: 10.1088/1757-899X/415/1/012046

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling for residential buildings / Charakterystyka energetyczna budynków - Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Development of energy demand in buildings / Kształtowanie zapotrzebowania na energię w budynkach2
T-W-2Characteristics of low-energy buildings, residential buildings, office buildings, use of modern insulation materials and construction of building partitions / Charakterystyka budynków niskoenergetycznych, budynki mieszkalne, biurowe, zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych i budowa przegród budowlanych6
T-W-3Double skin facades - characteristics, construction and decreasing for energy demand for heating and ventilation / Podwójne fasady - charakterystyka, budowa i zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania i wentylacji2
T-W-4Possibilities of decrease energy demand in existing buildings / Możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na energię w istniejących budynkach4
T-W-5Test of the knowledge / Test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1participation in project activities / udział w zajęciach projektowych30
A-P-2preparation of project form - calculations of energy demand for space heating and cooling for a residental building / przygotowanie projektu - obliczenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania i chłodzenia budynku mieszkalnego27
A-P-3preparation for the project defense / przygotowanie do obrony projektu3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures / udział w wykaldach15
A-W-2Independent learning / samodzielna nauka10
A-W-3Preparation for the test / przygotowanie do testu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/16-2_W01Knowledge of buildings' energy demand and methods of its calculation / Znajomość zapotrzebowania energetycznego budynków oraz metod jego obliczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
BIE_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1to obtain knowledge about the basics of shaping of energy buildings demands / uzyskanie wiedzy na temat podstaw kształtowania eneregtycznego budynków
Treści programoweT-P-1Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling for residential buildings / Charakterystyka energetyczna budynków - Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych
T-W-3Double skin facades - characteristics, construction and decreasing for energy demand for heating and ventilation / Podwójne fasady - charakterystyka, budowa i zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania i wentylacji
T-W-1Development of energy demand in buildings / Kształtowanie zapotrzebowania na energię w budynkach
T-W-2Characteristics of low-energy buildings, residential buildings, office buildings, use of modern insulation materials and construction of building partitions / Charakterystyka budynków niskoenergetycznych, budynki mieszkalne, biurowe, zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych i budowa przegród budowlanych
Metody nauczaniaM-1lecture/ wykład
M-2project method / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: evaluation of the current progress of the project / ocena bieżącego zaawansowania projektów
S-2Ocena podsumowująca: test / test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has a basic knowledge of building demand for energy and its calculation methods / Student ma podstawową wiedzę o potrzebach eneregtycznych budynku i metodach ich obliczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/16-2_U01Skill of buildings' energy demand calculations / Umiejętność obliczenia zapotrzebowania na energię budynków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
BIE_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
BIE_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
BIE_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-1to obtain knowledge about the basics of shaping of energy buildings demands / uzyskanie wiedzy na temat podstaw kształtowania eneregtycznego budynków
Treści programoweT-P-1Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling for residential buildings / Charakterystyka energetyczna budynków - Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych
Metody nauczaniaM-1lecture/ wykład
M-2project method / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: evaluation of the current progress of the project / ocena bieżącego zaawansowania projektów
S-2Ocena podsumowująca: test / test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has acquired the basic skills of calculating the energy demand of buildings / Student nabył podstawowe umiejętności obliczenia zapotrzebowania na energię budynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/16-2_K01Understanding of professional self-education / Rozumienie samokształcenia zawodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1to obtain knowledge about the basics of shaping of energy buildings demands / uzyskanie wiedzy na temat podstaw kształtowania eneregtycznego budynków
Treści programoweT-P-1Energy performance of buildings - Calculation of energy use for space heating and cooling for residential buildings / Charakterystyka energetyczna budynków - Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia budynków mieszkalnych
T-W-3Double skin facades - characteristics, construction and decreasing for energy demand for heating and ventilation / Podwójne fasady - charakterystyka, budowa i zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania i wentylacji
T-W-4Possibilities of decrease energy demand in existing buildings / Możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na energię w istniejących budynkach
T-W-5Test of the knowledge / Test
T-W-1Development of energy demand in buildings / Kształtowanie zapotrzebowania na energię w budynkach
T-W-2Characteristics of low-energy buildings, residential buildings, office buildings, use of modern insulation materials and construction of building partitions / Charakterystyka budynków niskoenergetycznych, budynki mieszkalne, biurowe, zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych i budowa przegród budowlanych
Metody nauczaniaM-1lecture/ wykład
M-2project method / metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: evaluation of the current progress of the project / ocena bieżącego zaawansowania projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0A student at the primary level is aware of the need to self-training / Student na poziomie podstawowym ma świadomość konieczności samokształcenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0