Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 3,00,44zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydraulika i Hydrologia
W-2Podstawy wodociągów i kanalizacji
W-3Znajomość rysunku technicznego i programu AutoCAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Bilansowanie zapotrzebowania na wodę. Bilans ścieków. Obliczenie przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej.6
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.24
30
wykłady
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.2
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik3
T-W-7Linie ciśnień.2
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-9Bilans ścieków.2
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.2
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.2
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.2
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Realizacja zadania projektowego47
A-P-3Konsultacje.1
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.10
A-P-5Zaliczenie projektu.2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
B_1A_W12, B_1A_W13C-2, C-3, C-1T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
B_1A_U08, B_1A_U21, B_1A_U22C-2, C-1T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2M-4, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
B_1A_K01, B_1A_K02C-2, C-1T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-P-2M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe ukłądy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszyńska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
  3. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  4. Żuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
  5. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
  6. Knapik K., Bajer J., Wodociągi., Politechnika Krakowska, Kraków, 2010, Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
  7. Wytyczne do projektowania i wykonawstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
  2. Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Błąszczyk W., Stamatello H., Budowa miejskich sieci kanalizacyjnych, Arkady, Warszawa, 1975
  4. Mielcarzewicz E. W., Obliczanie systemów zaopatrzenia w wodę, Arkady, 1977
  5. Petrozolin W., Projektowanie sieci wodociągowych, Arkady, Warszawa, 1974
  6. Bering S., Mazur J., Tarnowski K., Bogusławski B., Głowacka A., Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny, 2019, 9-2019, s. 1384-1387

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Bilansowanie zapotrzebowania na wodę. Bilans ścieków. Obliczenie przepływów obliczeniowych w kanalizacji deszczowej.6
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.24
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.2
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik3
T-W-7Linie ciśnień.2
T-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-9Bilans ścieków.2
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.2
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.2
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.2
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.3
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2Realizacja zadania projektowego47
A-P-3Konsultacje.1
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu.10
A-P-5Zaliczenie projektu.2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału15
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/03_W01Student w wyniku przeprowadzonych zadań ma poszerzoną wiedzę w zakresie zagadnień związanych z urządzeniami i armaturą sieci wod.-kan.. Zna i posiada poszerzoną wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-7Linie ciśnień.
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/03_U01Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny opis techniczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe ukłądy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Myśli i działa w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest świadomy potrzeby podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej i sporządzania dokumentacji technicznej.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-W-8System kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-7Linie ciśnień.
T-W-6Współpraca: pompownia II st. - sieć wodociągowa - zbiornik
T-W-12Przekroje poprzeczne kanałów.
T-W-13Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-2Metody obliczania sieci wodociągowej.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe.
T-W-9Bilans ścieków.
T-W-10Metody obliczania kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
T-W-11Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji.
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządznia bilansu zapotrzebowania wody.
T-P-2Przykładowy projekt sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w małym osiedlu mieszkaniowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe
M-4Metoda projektów z użyciem komputera
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych wykładach w formie pisemnej z tematyki wykładów i projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0