Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
C-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, czyli po co potrzebna jest nam filozofia?1
T-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką1
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-10Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_W01
Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
B_1A_W25C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
B_1A_U25C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/A/01-c_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
B_1A_K06, B_1A_K08C-1T-W-1M-1S-1
B_1A_S1/A/01-c_K02
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
B_1A_K08C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1
B_1A_S1/A/01-c_K03
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
B_1A_K08C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_W01
Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/A/01-c_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/A/01-c_K02
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/A/01-c_K03
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  2. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, czyli po co potrzebna jest nam filozofia?1
T-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką1
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)2
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)2
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)2
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej4
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)2
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych2
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam12
T-W-10Zaliczenie2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach28
A-W-2Praca własna30
A-W-3Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/01-c_W01Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury.
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/01-c_U01Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U25Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/01-c_K01Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, czyli po co potrzebna jest nam filozofia?
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/01-c_K02Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/A/01-c_K03Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K08Student nabywa kompetencje identyfikacji dylematów etycznych, socjologicznych i zagadnień związanych z kulturą, filozofią, sztuką i wzornictwem, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-2Relacja pomiędzy filozofią i techniką
T-W-3Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon)
T-W-4Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte)
T-W-5Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper)
T-W-6Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej
T-W-7Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm)
T-W-8Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł moralnych
T-W-9Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześcijaństwo, islam
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0